Gezegend

Tadeusz zit op een crèche bij ons in de buurt die naar ons gevoel – behalve goed – vooral erg gezellig is. Het is geen nieuwbouw zoals vele kribbes van tegenwoordig. Nee, er zit leven in de muren en er hangen duizend verhalen in de kamers.

De deuren kraken, de verf in de trapzaal bladdert af en het personeel van de crèche kijkt natuurlijk uit naar de nieuwbouw in 2010, want zo’n oud gebouw heeft heel wat nadelen. Maar wij vinden het vooral heerlijk dat Tadeusz hier nog een tijdje mag doorbrengen.
Overal zijn nog tekenen van een ernstig katholiek verleden en het vermoeden van strenge nonnen en patriarchisme is niet ver te zoeken, maar de werkelijkheid is gelukkig anders en dat haalt het zwaarmoedige eraf. Nu is het eerder retro of zo.

Ik maak weinig foto’s van Tadeusz in de crèche, want meestal ben ik gehaast, is het donker, gaan ze sluiten of vind ik het wat vreemd om op die plek foto’s te maken. Maar vandaag vond ik het licht zo helder en het vele wit van de gangen zo mooi. Ik heb erg weinig bewerkt aan deze foto. En voor herfstmensje heb ik eens een grijze kader gebruikt in plaats van een zwarte…

img_2673-1-border

10 gedachtes over “Gezegend

  1. Leuk beeld idd, ikzelf heb 6 jaar lang op internaat gezeten in een toch wel vrij strenge paterschool, en een groot deel van de gebouwen dateerden daar ook nog van in de jaren 1800. Als je dan op je kamertje kwam, en je zag zo rond je, al die oude artefacten vol verhalen, en leven, heel mooi.

    Zo kwam ik op een bepaald moment in mijn nachtkastje een nalatenschap tegen van één van mijn voorgangers die zijn naam er zo’n 40 jaar eerder had in gekrast, uiteindelijk bleek het een nonkel te zijn van één van mijn klasgenoten die er idd een 40 jaren voorheen school liep…

    Wijs beeld

  2. Dat is wel een heel dankbaar model hé, je zoontje. Heb er nog geen slechte foto van gezien (dit kan ook aan de fotografe liggen, natuurlijk). Help mij eraan herinneren dat ik je url aanpas bij mij want dat is zoiets dat ik typisch vergeet.

  3. Caro Caro, ik zal je zeker niet vergeten! en ik ben bezig met uit te pluizen hoe ik toch een blogroll kan integreren in mijn nieuwe blogomgeving… Kwestie van mijn helden in de bloemetjes te zetten he!

Geef een reactie

