Gevat

Ze hebben me. Net nu de lente al eens het hoekje om komt piepen en dat ik dacht dat ze mij dit jaar gingen overslaan. Net nu pakken ze me.
Mijn rechterneusgat heeft de deur dichtgedaan en weigert nog maar bedroevend weinig van lucht door te laten. Behoorlijk lastig als ook het linkerneusgat alles maar op een kier zet. In mijn neus wonen kriebelbeestjes en het is er volgens mij nogal dichtbevolkt gebied. Ik heb het geteld: drieënzestig keer heb ik al geniesd vandaag. Pardon. Vierenzestig keer.

Ik ben niet zo snel ziek. Maar als ik ziek ben, dan word ik nogal dramatisch. Ik roep nogal snel dat ik zal sterven. Ik kreun veel en opvallend. Ik doe het niet opzettelijk en het is al gebeterd in vergelijking met vroeger, maar toch…
Pijn en lijden is niet te meten. Je kan onmogelijk inschatten wie er het meeste pijn heeft, wie zich aanstelt en wie sterk is. Het heeft me altijd bezig gehouden. Mijn moeder zei altijd dat ik flauw was. Misschien ben ik dat wel. Maar misschien krijg ik meer te lijden en ben ik gewoon sterk.
Ik maak zelden koorts. Ik moet echt al serieus aangetast zijn door ’t een of ’t ander voor ik koorts maak. Maar als ik dan koorts heb, dan zie ik ze wel vliegen. Ik ben van het type dat dan begint te ijlen en te reutelen. Gelukkig is het nu nog niet zo ver. Nu is het nog klassiek: bij het eten tussendoor naar lucht happen. Uitgeput zijn als je van de slaapkamer naar de badkamer loopt. Het velletje onder de neusgaten dat rood is en dat zoveel dunner lijkt dan anders. De kant waarop je slaapt is ook de kant van het verstopte neusgat. Bij wissel van kant loopt het snot ook naar de andere kant. Spreken gebeurt plots ongewild met nasale klanken. Bepaalde medeklinkers worden onuitspreekbaar. En een algemene geestestoestand van flauwegrappenmakerij.

Ze hebben me weer goed liggen. Net toen ik dacht dat ik over de eindmeet was. Blijkt dat die meet nog een beetje verder in het jaar ligt… Morgen met een frisse kop naar ’t werk! Het wordt weer lachen!

img_2977-1-border
Ik ontdekte dat er op de zakdoekjes van de Hema in kleine geponste puntjes zonnetjes getekend staan. Zo zonnig voel ik me nochtans niet… Maar ’t zal wel goed bedoeld zijn, zeker?

3 gedachtes over “Gevat

  1. Heel erg snelle beterschap van je snot-en ander onverkwikkelend gedoe toegewenst!
    Geen lolletje dus….blijkbaar?
    Wens je snel de gewone (niet-Hema) LENTE – zon toe!
    Voor wie al niet…..
    Doei,

Geef een reactie

