Polaroids

Zoals heel wat bloggers de laatste tijd (artur, herfstmensje en vele anderen) geniet ook ik eventjes van de heerlijke nostalgie die spontaan naar boven borrelt bij het gebruik van de polaroidsoftware. Ik herinner me de polaroidtijd nog erg goed. Het was de investering in het gezin. Het was een serieuze aderlating, vermoed ik, want zowat heel mijn jeugd is in talrijke polaroids vastgelegd. Mijn moeder schreef op het onderkantje soms een jaartal, vaak in kleurpotlood omdat dat het enige was dat ze kon vinden. Na verloop van tijd begonnen de laagjes soms te lossen en kwam er een zwartig poeder uit dat naar verluid giftig was.

Jaren later, toen ik zelf volwassen ende volgroeid was, had ik een vriend die we Peter Kodak noemden. Hij had nog bergen oude polaroidfilmpjes liggen. Heel wat mensen zullen zich herinneren dat die dingen een duidelijke vervaldatum hadden en eenmaal overschreden was de uitkomst zowaar nog onzekerder dan gewoonlijk. Ik heb in die periode weer heel wat polaroids gemaakt. De helft mislukte, maar dat was eigenlijk nog leuker. De verkleuring werd extremer of er kwam maar een halve foto tevoorschijn. De verrassing was compleet! Nog spannender dan vroeger.

Maar nu geniet ik toch ook wel van de digitale exemplaartjes. Ik merk dat mislukte of minder geslaagde foto’s soms nog erg leuk kunnen worden dankzij deze software. Als ik naar het bruinige kader staar en er langzaam de contouren in begin te ontwaren dan voel ik de vreugde die ik als kind zo vaak kende. Het ontroert me wel. Ik zou bijna willen gaan flapperen met m’n handen om de foto sneller voltooid te krijgen. Maar was het wachten eigenlijk niet het leukste?

Ik doe in ieder geval ook eventjes mee met deze minihype:

Ons fantastische monstertje Tadeusz:
img_3012-1-pola1

7 gedachtes over “Polaroids

  1. Wat een tof mannetje die Tadeusz, hij houdt het allemaal goed in de gaten wat er achter hem gebeurd. Maar wat leuk die polaroid foto’s die inderdaad overal verschijnen. Ik wist niet dat het aparte software was. Is het een plugin voor photoshop of zo? Ik vind dit al een geslaagd experimet bij jou.

  2. yep done that ook al 🙂
    in november vorig jaar. maar tis pas als de groten (en dat bedoel ik niet negatief) er iets over posten dat het bekend wordt.
    maar bon, je maakt wel leuke beelden eh ! en hup, in mijn feeder. 🙂

Geef een reactie

