Slapen is een droom

Voor ik aan kinderen begon dacht ik: “Ja, er zullen slapeloze nachten zijn, en ja het zal soms zwaar zijn, maar daar kom je wel door.”
Maar ik heb geleerd: zo’n slapeloze nacht is niet gewoon een nachtje niet slapen. Het is de langste nacht van je leven en tegelijkertijd je kortste… Een slapeloze nacht is lekker wegdommelen en als je net nog niet maar bijnabijna slaapt ijskoud wakker gemaakt worden door een indringend gruwelgeluid. Moeten opstaan als je dat echtechtecht niet wil. Op blote voeten bovenmenselijke dingen doen die niet in je woordenboek-van-het-moment staan (bv: lief zijn terwijl je kookt van colère en frustratie). Nadien raprap dringenddringend weer in slaap vallen, want de klok telt verder af naar het onvermijdelijke alarmsignaal. (Digitale cijfertjes kunnen ook tikken.) En dat een keer of acht per nacht. Of zestien. En vergeet niet: er wordt gesproken over slapeloze nachtEN. Meervoud dus… Ik voel me soms gevangen in een griekse sage waarbij de goden een of andere sadistische straf hebben uitgesproken die ik tot in de eeuwigheid moet blijven uitvoeren.

Hoewel zo’n kind voor mij een echte zegen is; een bloem, een heerlijke toevoeging tot mijn bestaan, heeft hij wel een aantal bijkomstigheden die enigszins vermoeiend te noemen zijn… Maar ik heb ook geleerd dat opportunisme een te genezen kwaal is…

Ik heb voor zijn verjaardag (hij is vandaag 1 jaar geworden) een t-shirtje gemaakt met strijkprintpapier en een tekeningetje van mij. Huishoudelijk strijken doe ik niet. Kleren moeten vanzelf maar wat glad trekken. Maar creatief strijken lijkt me wel wat. Ik vind het resultaat erg leuk! En de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt! img_3420-73-border

19 gedachtes over “Slapen is een droom

  1. er is heel wat discussie over de optie om je uk in bed te nemen als het slapen moeilijk lukt, maar we hebben er ons mee verzoend dat dat af en toe beter is. de collectieve slaapwinst is enorm. soms ook niet.

  2. In augustus wordt Aenea 4 en ik ben nog altijd niet bijgebeend in slaap.
    Maar het gaat toch al een stuk beter dan vroeger, ’s nachts opstaan is bijna verleden tijd.
    (we zijn aan het ’s nachts droog zijn trainen en soms wordt ze dan wakker in een natte zee;-)

    Op tijd gaan slapen zou al een grote vooruitgang zijn, maar na 8 uur, als Aenea in bedje ligt is de avond eindelijk voor mij…

  3. Leuk t-shirtje, heel creatief!
    Toen ik nog geen kinderen had zei iemand (met vier kinderen, waar halen ze het?) dat, als je kinderen hebt, je chronisch oververmoeid bent. Ik lachte dat toen weg, zei: “Dan doe je ze toch eens naar de grootouders zodat je zelf een nachtje kan doorslapen?”. Intussen weet ik wel beter. En toch lukt het om ondanks de onderbroken nachten nog normaal te functioneren, een mens kan blijkbaar meer aan dan hij denkt.
    Proficiat met de eerste verjaardag van je moederschap!

  4. ik weet waar je over spreekt…. mijn dochtertje van 1,5 heeft momenteel last van een oorontsteking, dus ook slapeloze nachten gegarandeerd ! Gelukkig laten haar 2 oudere broers ons redelijk slapen.
    Heb je geen zalf om aan zijn tandvlees te doen tegen de pijnlijke bijters die er door komen ?
    Ik kan nu niet op de naam komen, maar bij de apotheek hebben ze zeker iets. Junifen kan ook helpen, maar dan zit je al met pijnstillers bezig. Of een bijtring met een vloeistof in die je in de ijskast kan leggen..
    Ooit komt het wel goed hoor…

  5. Niet kunnen slapen wegens tandpijn, daar is weinig tegen te doen. Voor andere niet-slapers. Wij houden onze zoon in zijn bed met een wekker waarop een wandelend en slapend konijn staan. Zolang het konijn slaapt (tot kwart na zeven), moet hij ook in bed blijven. En dat werkt perfect!

  6. Ja, daar moeten alle ouders door hé… Goede moed.
    De kleine bij ons in bed nemen, dat hebben we nooit gedaan.

    Ook al houden ze je ’s nachts wakker, je hebt nog ogenblikken voor elkaar. Hou ouder ze worden, des te minder tijd je (exclusief) voor elkaar hebt. Dus, bekijk de slapeloze nachten positief… 🙂

  7. wij waren er ook heilig van overtuigd de kleine nooit mee te nemen in ons bed. maar als het buiten -10° vriest en geen verwarming op de kamers hebt dan hebt je’t na een 10 minuten (proberen) sussen en liedjes uitvinden en wiegen enz… redelijk koud dat je vlug denkt “…toch maar effe mee nemen in bed…” … en dan valt mr happy dus ook meteen in een zalige slaap. en wij ook natuurlijk van de vermoeidheid. nu letten we er wel op dat we’m na een tijdje terug leggen.
    maar ja, die oververmoeidheid. bijkbaar mag je dat als ouder nix over zeggen want De Mensen Zonder Kinderen vinden u dan een zaag, een overdrijver… terwijl wij ook zo geweest zijn…

  8. Prachtig beschreven… inderdaad ouderschap gaat jammer genoeg hand in hand met slaapgebrek :). Pas als je een kind hebt, weet je ook echt wat het allemaal inhoudt.

    A happy birthday voor Tadeusz trouwens!

  9. Hieperdepiephoera voor Tadeusz!
    Slapeloze nachten staan hier al jaaaaren op het menu. Onze jongste heeft parasomnia (nachtelijke angstaanvallen, zonder bewust wakker te worden – slaapwandelen dus maar zonder het wandelen) – het is wel goed voor mijn slanke lijn want het slaapgebrek vreet gewoon alle vetreserves weg 🙂
    En ’t is een schat van een meid, dus daar doe je toch alles voor, inclusief duizenden keren opstaan ’s nachts!

  10. Komt me allemaal zo bekend voor. Momenteel mogen we niet klagen over onze nachtrust (maar 7 jaar en bijna 4 is ook al niet meer zo klein), maar met een derde koter op komst was je verhaal een goeie reminder… Hou je sterk, en als het een troost kan zijn: die tandjes ben je zó weer vergeten. Bizar maar waar, ik wéét uit de dagboekjes die we bijhielden wat voor ellende dat was maar in mijn herinnering is dat eigenlijk allemaal zo weer overgegaan. En teegel, veel teegel, en als ’t echt pijn doet een lepeltje junifen, dat weet ik nog wel.
    Héél mooie t-shirt overigens!

Geef een reactie

