Zomerzorgen

Het wordt weer zomer. Ik ben daar best blij over. Ik kan de aanwezigheid van meer daglicht erg appreciëren en mensen lopen er over het algemeen een beetje beter gehumeurd bij. Maar er zijn ook nadelen. En meestal bots ik op heel wat tegenstand en verontwaardiging als ik daar iets over zeg.

Een zomer dat geeft meestal wat minder textiel rond een lichaam. Maar dat moet een mens wel afgaan. En mij gaat dat niet zo fantastisch af, vind ik zelf. Frivole kleedjes met smalle bandjes, aanspannende topjes, minirokjes; een varken steek je ook niet in een tutu, hé.
Sommigen onder jullie herinneren zich nog wel dat ik regelmatig klinkende ruzie heb met mijn borsten. In de zomer zijn die borsten – wegens minder kleding – blijkbaar nog brutaler dan in de winter en dat levert hoogoplopende discussies op met mijn kleerkast. Die geeft me immers nooit wat ik wil, en puilt ondertussen uit van de miskopen. Toch ietwat deprimerend. Maar goed, ik ben erg optimistisch ingesteld en laat me niet zomaar van mijn stuk brengen door een opstandige kleerkast met onbetrouwbare inhoud.

Maar ik ben ook nog eens heel erg bleek van huid. Ik behoor tot die mensen die na veertien dagen Turkije in 40° nog altijd melkflesbenen hebben, maar wel een roodgeblakerd gezicht. Als ik niet tweedegraad verbrand – ik lag al menig keer vol met komkommer en youghurt om de ondragelijke pijnen te verzachten – blijf ik zo wit als een onbeschreven blad. Enkel wat blauwige adertjes, om het wit te breken. Ik vraag me af waarom ik het haar van mijn benen scheer; als ik een rok draag is het bijna strafbaar…

De zomer is vaak ook warm. En als het warm is, zweet een mens meestal een beetje meer dan als het koud is. Zweten is onprettig. Zweetplekken, zweetgeurtjes, plakkerig voelen. Nee, ik zweet liever niet. De zomer op het Antwerpse Zuid is overigens een terrassenhel. Als je er gaat wandelen lijkt het of je loopt over een catwalk…
Verder moet ik niezen als ik in de zon kijk, zijn mijn tenen lelijk in sandalen en sta ik niet met zonnebrillen.

Versta me niet verkeerd; ik ben erg blij dat het zomer wordt. Ondanks al die nadelen ben ik blij te kunnen genieten van de voordelen. Ik hou van het zonlicht. Ik vind het groen aan de bomen en de struiken een waar genot en in de tuin zitten is als een snoepje… Maar ik ben ook blij dat er de herfst en de winter nadien ook een shift pakken. En gelukkig zijn er dagen dat ik me van al die nadelen ook gewoon niets aantrek…

lichtgedicht-2-1-border

11 gedachtes over “Zomerzorgen

  1. WEL tof dat je het alles zo eerlijk kwijt kunt!
    Hou zelf wél heel erg van elk zonnestraaltje dat
    op mijn body kan schijnen/branden….
    en op die wereld rondom mij,
    en dan eindelijk nog es “blauwe-lucht-foto’s” kunnen maken,
    Zoek dus altijd wel graag de zon op
    vooral voor de nodige energie
    die ’t mij geeft…..

  2. Ik ben zelf meer een lentetype dan een zomertype. Mijn bleke vel verdraagt de zon ook niet zo goed. Gelukkig bestaan er momenteel goede ‘bruinen zonder zon’ lotions die zonder strepen kunnen aangebracht worden (en heel geleidelijk een kleurtje geven). Bruin word ik er niet van, maar ze doorbreken het melkwit een beetje. En zo hoef ik geen veel te warme broek aan als het heet is.
    En ja, de herfst en winter die hierna komen hebben ook hun charmes.

  3. Mijn zusje heeft werkelijk gigantische borsten, maar het lukt haar heel goed met shirtjes en hemdjes. Het heeft wel een tijdje geduurd. Ik vind dat heel knap, misschien moet ze eens wat gouden tips doorsturen 🙂
    Ik kan niet anders dan vreselijk gelukkig worden van de zomer en de zon.

  4. Wat een verhaal weer, echt om van te genieten en blijkbaar veel herkenning in te vinden. De foto snap ik nog niet na lang turen, maar hij is origineel en een mooie tekst. Tof beeld dus.

  5. @ erik o: het geeft inderdaad wel energie. Als het niet te warm is natuurlijk… Want vanaf dan vreet het energie.

    @ prutsen: misschien ben ik ook wel een lente-mens. Ik denk altijd dat ik een wintermens ben, maar dat komt misschien gewoon van een soort tegenreactie op al die ik-ben-zo-dol-op-de-zomer-mensen… En die bruinen zonder zon lotions: ik heb bijna altijd strepen! altijd. Ofwel werkt het niet. Zelfs dat breng ik niet tot een goed einde…

    @ oker: laat die tips maar komen! maar het probleem is dat ik meestal wel weet wat mij goed afgaat van kleding, maar ik vind het daarom nog niet. Het is zo verdorie moeilijk te vinden! ik moet ook dringend eens een poost schrijven over hoe verschrikkelijk ik shoppen vind…

    @ zapnimf: ja, het is inderdaad geen evidente foto om te snappen. Ht is een oude foto. Ik vond het een vondst, van de bedenker en ik vond het leuk om het te ontdekken. Het is een gedicht van hans andreus dat op de lantaarnpalen geschreven staat, maar alleen leesbaar als je eronder staat…
    En die melkflessenbrigade: is een zelfhulpgroep geen optie?

    @ Caro: ik had er niet bij stilgestaan hoe moeilijk te begrijpen de foto is… Het zijn dus lantaarnpalen vlakbij de zee waar ze op de onderkant hebben geschreven…

  6. zo herkenbaar 🙂 ik heb het zelf ook niet echt voor de zomer wegens elk jaar zo ergens in april een opkomend dieetplan om nu voor eens en altijd dat lijf van Heidi Klum te hebben. Ik vind een zomerfoto van mezelf in topje met blote armen gewoonweg gruwelijk 🙂
    En die foto en dat gedicht: heel mooi!

  7. Heel herkenbaar. Ik word ook nooit bruin. Wit en wit en wit. Sinds mijn zwangerschappen ‘bruin’ ik wel een beetje in mijn gezicht, maar dat zijn dan vooral veel bruine vlekjes, een soort zwangerschapsmasker dat elke zomer terugkomt. Ook geen zicht.
    En ik hou ook meer van de lente en de herfst dan van de zomer.

  8. Gewoon niet aantrekken dat wit, wit, wit en trots zijn op dat balkon!! En als je die blote benen dan toch écht niet durft, heerlijke linnen broek aan en opgelost.
    … 😀
    Mmm … ’t zal allemaal wel zo simpel niet zijn waarschijnlijk. :-S
    ‘k Geef toe: ik heb (blijkbaar de enorme!) chance om redelijk gemakkelijk te bruinen, zonder verbranden en heb een boezem van handelbaar formaat.
    Maar ‘k heb wel veel andere dinges!! … Iedereen heeft dinges …

    Enfin … Soit … Fijn blog lijkt mij. Lekker persoonlijk. ‘k Ga nog komen!

  9. Zo zalig om de meeste zomerperikelen waar ikzelf ook mee kamp, zo beschreven te zien staan (behalve het bruinen, daar heb ik geen noemenswaardige problemen mee). Ik ben al dik en in de zomer heb ik het gevoel dat dat nog meer opvalt, zo met die blote dikke armen die ik niet graag onbedekt laat (maar meestal wint de warmte het wel). En ik heb ook een hekel aan zweten en te warm hebben (omdat ik dan niet goed kan functioneren) en het uitzetten van mijn lichaam door de warmte (het is zo al omvangrijk genoeg). 23 a 24 graden is meer dan genoeg voor mij, dan kan ik er nog van genieten (op voorwaarde dat ik een plekje in de schaduw vind).

  10. Zeer herkenbaar! Ik heb voor mezelf beslist dat ik wit ook mooi vind (en grote borsten ook…).
    Zeer leuke blog, zo over de dingen des levens met een positieve inslag. Daar hou ik van!

Geef een reactie

