Capsule

Zaterdag liet ik man en kind achter om nog even in de duisternis van de nacht te duiken. Ik wilde namelijk per se nog het optreden van Capsule bijwonen op Kaailand.
Ik bracht mijn jeugd door met de drie zangeressen en bezielers van de groep: Saar, Florence en Roos. Omdat onze moeders bij onze geboorte vriendinnen waren, werden wij dat ook en al die vriendschappen bestaan nog steeds.
Als ik een optreden van Capsule kan bijwonen dan doe ik dat. Ze maken erg leuke muziek en ze weten altijd een show met ambiance te brengen. Ik zag zelden zo’n aandoenlijk lief bandje zo’n creepy muziek maken. Ik amuseer me àltijd als ik ze zie.
Ze zijn moeilijk thuis te brengen in een genre. Cartoonjazz, of ‘anti-lounge’-muziek’, en zelf schrijven ze dat het in de buurt komt van ‘oink whoosh boing tictic krrrrss pffft’. Hun stemmen staan centraal. Het is altijd een beetje raar, niet per se esthetisch, altijd fun, en nooit hetzelfde.
De link: Capsule (Als je van plan bent door te klikken, luister dan zeker naar ‘Between the Devil and the Deep Blue Sea’, want dat vind ik het meest Capsuleiaanse nummer.). Een recensietje van hun vorige album vind je hier.

Ik heb geprobeerd om foto’s te maken, maar het was belachelijk om het nog maar te proberen. Mijn camera is lang niet lichtgevoelig genoeg. Ofwel moet ik flitsen en dan zie je veel draden, veel plafond en veel micro’s, ofwel is alles bewogen of te donker. Met een flits valt alle sfeer ook weg. Redelijk frustrerend. Maar ik heb toch niet afgegeven en veel geprobeerd. Concertfotografie zou ik overigens niet graag doen…

img_5102-1-border1

img_5116-5-border

7 gedachtes over “Capsule

  1. (donkere) concertfotografie doe ik nu toevallig wel graag…

    alles hangt af van het licht, Ysabje,
    dus je meest lichtsterke joekel erop,
    de hoogste iso die je camera ruisvrij aankan,
    zodat je redelijke sluitersnelheden krijgt
    van pakweg boven de 1/60 ste – en liefst hoger
    (anders bewegingsonscherpte)

    mijn favoriet lensje voor zulk werk is
    de oeroude standaard (vaste-) lens van 50mm, f/1.4,
    (wordt op een niet-full-frame SLR een leuke tele van 75mm)

    wil je toch met een zoom werken, neem dan eentje met een vaste
    f/2.8 (of lager)

    ja, was wel een beetje technisch,
    sorry,
    doei,

  2. Er staat nu precies ook niet echt extreem veel licht of goed licht?! Concertfotografie vind ik leuk, ben er redelijk veel mee bezig. Maar je moet er ook wel in groeien. Als ik kijk naar men eerste concertfoto’s en die van nu, zie ik toch al een redelijke evolutie, maar het moet nog beter! 🙂

    Natuurlijk is er ook het materiaal dat je belet. Ik denk dat jij een Canon 450D hebt met een kitlens. Niet echt ideaal gerief! Ik heb de 400D, maar heb me wel snel een 50mm 1.8 aangeschaft en dat doet toch al veel! Goede lens voor een goede prijs! In Grobet Antwerpen tussen de 90€ en 100€!

    Maar als concertfotografie niets voor u is, misschien eens 2 keer over nadenken. Die lens kan je ook voor andere doeleinden gebruiken, maar misschien dan ineens de 50mm 1.4 kopen, die is wel net iets beter (ook wel duurder!)

    Groeten!
    Bart

  3. Voor da flitsen, je kan ook es proberen tot ISO800 te gaan, sluitertijd kan tot 1/30ste (als je een vast hand hebt) en inflitsen. Als het flitsen niet stoort allé, dan laat je ook nog het omgevingslicht serieus meespelen waardoor je niet per sé de sfeer in je foto kwijt bent.

  4. Pingback: Capsule « Ysabje's Blog

Geef een reactie

