50mm

Ik had nog een verjaardagscadeautje tegoed van mijn fantastisch lief, en na de blogmeeting van vorig weekend had ik het plots gevonden: een 50mm 1.4 lens. Ik weet in feite erg weinig van fotografie en leer al doende, met piepkleine stapjes. Maar 50mm van Jens Mollenvanger had ik niet uit mijn hoofd kunnen bannen. Ik had gezien wat die lens kan en ik had plots iets begrepen van lenzen dat ik voordien niet begrepen had.
Mijn lief lief kan dure aankopen altijd nogal goed verantwoorden en nu zei hij: “Je verdient dat echt.”
Ik wist dat de aanpassing van een zoomlens naar een lens met een vaste brandpuntsafstand groot zou zijn, maar ik moest de gok wagen.

Ik ben nu een halve dag samen met mijn nieuw vriendje en heb al erg veel geleerd:
1. Het is een fantastische lens. Portretten flashen gewoon van het scherm. Ik heb een WAW-gevoel.
2. Scherpstellen zal ik opnieuw moeten leren. Als ik scherpstel op een wenkbrauw ipv op een oog zit het al wat fout. Niet gemakkelijk, maar als het juistzit is het resultaat wel super!
3. Door het niet kunnen zoomen heb je ruimte nodig. Het is geen lens voor op straat. Huizen en zo zijn niet te doen.
3. Nabewerking is vrijwel overbodig. Zo lichtgevoelig! De kleuren zijn mooi, helder, het contrast is mooi. Heerlijk!
Voor een bleu’ke als ik is deze lens toch wel een beetje een openbaring. Ik kijk ernaar uit om ermee aan de slag te gaan…

Ik had vandaag niet zoveel tijd om me verder met foto’s bezig te houden, maar ik maakte in de supermarkt wel snel een paar foto’s. We kwamen Babba tegen en zij wilde wel met Tadeusz poseren, maar Tadeusz wilde niet. Het werd een vreemd kiekje…
img_5600-3-border

En nog eens een Tadeusz in zijn kar…
img_5614-4-border

9 gedachtes over “50mm

  1. Die lens was ook mijn eerste lens (na de kitlens) en ik herinner me ook dat waw-gevoel.
    Ik ben er nu weer van af gestapt omdat zo een zoomlens vaak toch wel praktisch is (zeker als je rondlopende kinderen moet fotograferen).
    <mijn zoomlens heeft een maximum diafragma van 2.8 en dat was dan wel weer wennen als je een hele tijd op 1.4 foto’s hebt genomen.

    Veel plezier ermee. Het is echt een geweldige lens.

  2. jij een bleuke ? ik denk het niet.
    anyway, ik had zoals zovelen net hetzelfde idee, heb ook een 50mm (wel de 1.8) aangeschaft. nadeel bij mij is dat het spel niet autofoccust. dat is ook even serjeus aanpassen maar leerrijk. ik moet nog zeer veel oefenen maar als het even lukt, dan is het idd een waw gevoel.

  3. Een zeer goede keuze qua aankoop. Heb zelf de 1.8 en ben daar ook vree content van. Zoals door Steven aangehaald, heb ik nu ook zooms met 2.8 en het is inderdaad toch even wennen. Maar af en toe, komt de 50 mm er terug op. Je moet dan iets creatiever zijn en zelf bewegen wat het eens zo leuk maakt !

  4. ja, een 50mm 1,4. Voor bepaalde (beperkte) toepassingen een fantastische lens.
    Ik zou je aanraden de lens bij je eerste trouwreportage er nog niet meteen op te schroeven, je zal zien dat je niet altijd de ruimte hebt op achteruit te stappen. Een zoomlens is in dat geval gewoon handiger.

    Ik vind de onderste Tadeusz overigens erg fraai!

  5. Zelf ben ik ook helemaal veerliefd op mijn 50mm lens. Ik waag nog maar pas mijn eerste pasjes in de (amateur)fotografie. Ik moet nog veel leren maar beleef er allesinds al veel plezier mee.

  6. je gaat pas haar waarde kunnen inschatten
    bij minder goede lichtomstandigheden…
    enkel jij kunt dan verder blijven fotograferen
    met uit-hand-mogelijke sluitersnelheden
    (zonder flits!)
    veel succes met je nieuwe lieveling!

  7. Ja toe maar ik zit hier haast te kwijlen. Ik zie wel dat het een heel verschil is met mijn 1.8. Veel meer onscherpte in de diepte. Dat zag ik ook al bij de foto’s van Jens. Dat is mooi hoor. Je gaat er zeker veel plezier van hebben. En inderdaad een fantastisch lief heb jij!!

  8. Idd een leuk lensje dat lekker schiet, en zeer praktisch is om een kleuter/peuter mee te fotograferen. Ik heb het me nog in mijn analoge tijd gekocht, omdat een klassevolle zoomlens niet betaalbaar was/is voor een amateur.
    Na een tijdje ben je zo vergroeid met je lens dat je het zoomen niet meer mis, maar gewoon op de goede afstand gaat staan voor het kader dat je wil hebben. Toen er bij ons een tweede was, heb ik een de oude nikon 35mm f/2 gekocht/gekregen voor mijn verjaardag omdat 2 kinderen niet zo gemakkelijk meer binnen het 50mm kader pasten (gezien de beperkte leefruimte etc). Dat lensje is zo mogelijk nog beter en je krijgt meer op je kader zodat je meer omgeving bij je portret kan zetten. Peuter- en kleutersnoeten, doorgaans van het bollige en mollige typen, tonen zo wat slanker en strakker, en dus ook wat ouder. Soms vinden ouders of grootouders dat dan leuker.
    In elk geval leer je beter fotograferen met zo’n 50 mm.
    BTW, waarom niet voor moederdag nu een ‘lensbaby’ vragen. Da’s ook 50mm en heeft nog veel meer plezier.

  9. ik ben ook gek van mijn 50mm 1.4. Mijn favoriete lens. Mijn eerste werd helaas gestolen in Amsterdam, maar ik heb er al een nieuwtje gekocht. Prachtige foto’s trouwens, en zoals eerder al aangehaald, ben jij helemaal geen bleuke!

Geef een reactie

