De truc van Ikea

Ikea. Een straf concept. Om de zoveel tijd kom ik er. Enerzijds enthousiast, anderzijds geërgerd omdat het me frustreert dat ik er met mijn ogen open inloop. Het is een slimme truc die ons strikt, maar je kan er ook tevreden buitenkomen…

Het is dé manier om op kleine oppervlakten (studentenkamer, eerste studio’s, dromen van jonge koppels…) voor weinig geld toch iets moois te kopen. Maar het is in feite ook allemaal mooigemaakte prul, of toch van middelmatige kwaliteit. Zeker hun kasten en zetels. Goedkoop design.
Het slimmige is natuurlijk dat ze een paar superdegelijke artikelen hebben die spotgoedkoop zijn. Zes glazen voor één euro. Servetten. Afwasrekjes. Dekbedovertrekken… Maar die dekbedovertrekken zijn wel op ikeadonsdekenformaat. En wie komt er nu alleen maar voor servetten naar Ikea?

De meeste mensen komen voor zes glazen maar kopen ook nog een set borden, een plaid, een ovenwant, een kussentje, een knuffel voor de kinderen, een badkamermatje, een krukje voor de keuken, een varen in een pot en twaalf geurkaarsen. En zo zijn we toch weer 276,45 euro kwijt. Terwijl we eigenlijk alleen maar zes glazen voor één euro wilden…

Mijn lief wordt al mottig als we de eerste hoek om zijn van de lange wandeling. Hij zucht en steunt de hele ‘reis’. Ik – toch wat vatbaarder voor ikeaverleidingen – hop van zetel naar bed, laat me erin ploffen, kijk verlangend naar de zachte dekentjes en roep Sven heel de tijd achterna om hem ervan te overtuigen dat we die slazwierder, messenset, lampenkap toch wel zouden kunnen gebruiken. Allerlei dingen worden plots zo ‘koopbaar’, zo nodig en prettig!
Sven is alleen maar mee te krijgen naar Ikea omdat ze halverwege een goedkoop restaurant hebben geïmplementeerd.
Het is een straf concept. Ze strikken echt iedereen. Ze hebben aan alles gedacht. Voor versbevallen moeders is het de eerste uitstap met de nieuwe spruit. In Ikea hebben ze namelijk borstvoedingslokalen, parkeerplaatsen, verzorgingskussens, goedkoop eten en mogelijkheden… De cafetaria zorgt voor de hongerigen, de rokersruimte voor de verslaafden, de opbergdozen voor de smetvrezigen, de speelhoeken voor de kinderen, de bouwpaketten voor dromen van de wat minder bemiddelden. Alleen voor de claustrofoben hebben ze niks bedacht…

Soms lukt het ons en kopen we alleen maar servetten. Soms kopen we zelfs niks.
Maar vandaag ging ik met mijn moeder. We gingen voor een bureaustoel. We zijn buitengekomen met veel meer… (een lamp, een vuilemmer, dekbedovertrekken, glazen, rietjes, spaarlampen, een strandspeelgoedset voor Tadeusz.)
Zo zie je maar.

Ik vraag me soms af: zou niet ieder gezin in Vlaanderen tenminste één Ikeavoorwerp in huis hebben? Zelfs de miljonairs, zelfs de meest marginale onaangepasten, zelfs de meest anti-ikea-mensen? Zouden er echte ikealoze mensen bestaan?

Tadeusz, met z’n tut op z’n rug en een ikeaprul op zijn hoofd:
img_5752-2-border

Tadeusz in de koopjeshoek!
img_5767-3-border

Ps: vergeef me de misschien wat saaie foto’s, maar ik moet nog veel oefenen met mijn nieuwe lens. Ik ben nu even veel bezig met de lens te leren kennen en daarom zie ik de leuke dingen misschien wat minder…

22 gedachtes over “De truc van Ikea

  1. “versbevallen moeders” 🙂
    Ik durf gewoon niet meer naar de ikea gaan, anders kom ik weer thuis met weer nieuwe glazen, tassen, borden, … terwijl ik er nu al een verhuurbedrijf mee kan opstarten. Maar een keuken zou ik daar wel niet meteen durven kopen…

  2. Ik was daar gisteren ook, maar het resto en de koopjeshoek heb ik overgeslagen. 😉
    Wij noemen het thuis de vreselijke winkel, maar Aenea vindt het ballenbad geweldig…

  3. zaterdagavond was ik er ook. alleen gekocht wat op het lijstje stond. op een gegeven moment had ik een prul van één euro in de hand, maar terug gelegd met de bedenking: ‘heb ik dat nu echt nodig?’. het feit dat ik niet meer weet wat het was, zegt natuurlijk alles …
    de truc van de goedkope servetten aan de ingang is trouwens dat als je helemaal in het begin van je shopping trip iets koopt (hoe goedkoop ook), de ban gebroken is en nog vele aankopen zullen volgen.

  4. ikea is een bedrijf dat winst wil maken. dat is nu eenmaal zo. wij waren ook redelijk zot van ikea wegens goedkoop en leuk design enzo maar na een tijdje zie je ook waarom het zo goekoop is. de eerste reeks van een bepaald produkt is altijd beter, wij hebben bvb 2 rode PS kasten waar een dik jaar verschil in leeftijd op zit en die 2de is duidelijk van de goedkopere soort. as in production I mean.

    btw, waar koop jij de kleertjes van Tadeuz ? superleuk vestje heeft hij aan ! ik vond zijn stermuts ookal zo leuk.

  5. Gisteren gingen we ook ‘even’ langs… Naast een ongetwijfeld zeer handige plastic box om fotomateriaal te versleuren, ook 125 euro lichter terug thuis gekomen. Of nee, 140 euro, want de ‘Zweedse shop’, die bevindt zich nà de kassa… 😉

  6. Voor kopjes, handdoeken of servetten verplaats ik me niet richting Ikea. Vroeger wel voor een kast of een rek, maar daar ben ik al geruime tijd van afgestapt wegens inderdaad te weinig kwalitatief meubilair.

  7. pff, ik vind ikea vooral zeer handig, leuk, voordelig en ik kom daar graag.
    Ook qua kwaliteit vind ik dat allemaal dik in orde. Nog nooit heb ik spijt gehad van iets dat ik daar kocht.

  8. Ikea beweert geen hoge kwaliteit te leveren. ’t Is de prijs/kwaliteit verhouding waar ze zo sterk in zijn.
    ‘k Heb zelfs ’t boek over de oprichting van Ikea gelezen. Ja, toch wel redelijk zottekes van dus!
    Tot ik ben overgestapt op nog liever zelf dingen in elkaar steken – niet als in een bouwpacketje van, maar zelf bedenken en maken . Om ideetjes te delen en op te doen wanneer je daar Ikea items bij gebruikt is Ikea Hacker een fijn blog!

    En ja, de vraag of er mensen zijn die geen enkel Ikea stuk in huis hebben … Vast wel.
    ‘k Heb mijn huisbazen zo’n zeven jaar geleden meegenomen op hun eerste reis naar ’t paradijs. Die vielen van de ene verbazing in de andere en konden hun geluk niet op!!
    Hé?! Wacht ‘ns even … Zij waren misschien wel de laatsten!! :-)))

  9. Mijn werkkamer ligt halfvol met ikea-materiaal dat ik nog in elkaar moet prutsen … of dat ik niet in elkaar krijg geprutst. Maar ik heb wel veel vijzen op overschot 🙂

  10. Ikea is inderdaad een verschrikkelijke temptation!
    Ik las laatst ergens dat Ikea effectief onderzoek doet naar hoe ze de gangen in elkaar moeten laten lopen en in welke volgorde er best gekocht wordt.
    Maar goed, ik heb ook de zetel, tv meubel, papieren staanlamp, kaarsen, onderzetters, kommetjes, nachtlampjes, bed, lampen enzoverder. Het blijft gewoon leuk en goedkoop en dat werkt!

  11. Toen ik de eerste keer in de Ikea kwam, was ik in de wolken, net zoals mijn eerste keer H&M overigens. Maar als ik er nu ben en ik zie die horde koopverslaafden kwijlen bij een te goedkoop lampje dat waarschijnlijk onder niet al te propere omstandigheden in mekaar is gezet, krijg ik toch een walgingsgevoel jegens het hele concept. Toch ga ik er graag heen, omdat ik me dan een beetje in Zweden voel.

  12. Zelf kom ik wel en niet graag in Ikea, je mag je sowieso niet laten overtuigen tot het kopen van onnuttige dingen, maar dat heb je uiteindelijk zelf nog in de hand. Het is eerder het koppenlopen op een drukke dag waar ik gek van word.

    Zelfs in mijn Congolees gastgezin in Kinshasa hadden ze Ikea-kussens, ongetwijfeld wel tweedehands.

    De link van die Ikea Hacker werkt niet, en dat komt enkel door een l die er op’t einde teveel bij staat.

  13. Moest ik niet bij mijn ouders wonen dan was er hier werkelijk geen enkel Ikea-product in huis. Mijn kamer staat er dan wel weer vol van: een zetel, een zeteltje, een megafantastisch boekenrek, enkele plaids, een kussen, een dekbedovertrek, een poef, een supermooi tapijt, fotokaders, … En toch ben ik mijn hele leven nog maar een keer of vijf in Ikea geweest. 🙂

  14. Wel, mijn vriendin is een absoluut IKEA-adept en ik ben van het zuchterige en hangerige type wanneer ik de winkel betreed. Echter, wanneer het restaurant binnen geur-bereik komt, komt de hond van Pavlov in mij boven.

    Ik herken me dan ook 100% in uw relaas, een troost. 🙂

  15. Ooit kwam ik een truckchauffeaur van de IKEA tegen. Het ging dus ook over de goedkope “top kwaliteit” ..
    Nou zegt hij als het een keer valt is het stuk. Maar ja je vernieuwd je huis dus gewoon elke 3-5 jaar met nieuw ikea prul en dan heb je weer een nieuw huis. Mooi toch…

    Ik vond dat wel mooi, voor een topwijntje ga je toch ook niet naar de aldi? Daar koop je ZUIPwijn.. 😉

    Top bureaustoelen haal je bij http://www.health2work.nl niet bij IKEA.

    Groeten……..

Geef een reactie

