Het tweede leven van een hemd

Enkelen onder jullie weten dat ik sinds een klein jaartje een cursus snit en naad volg. Het lijkt duf en ouderwets, maar in feite is het spannend en erg leuk.
Ik heb veel geleerd in het afgelopen schooljaar, maar een volleerd naaister ben ik nog lang niet. Ik knoei veel en behalve enkele kleine successen in de klas bak ik er nog niet veel van. Maar soms moet een mens niet veel kunnen om toch leuke resultaten te boeken.

Mijn fantastisch lief, Sventikov, had een rood hemd met korte mouwtjes. Hij mismeesterde het (per ongeluk weliswaar) met een sigaret. Twee onnozele brandgaatjes. Het hemd leek even nog maar een bestemming te hebben, namelijk de vuilbak. Maar ik had een boekje met naai-ideetjes uit de bib en ik besloot het hemd een tweede leven te geven. Of toch te proberen…

Wat ik deed: (het hemd was natuurlijk helemaal rood, maar in twee kleuren was het duidelijker.)
hemd

Ik knipte een kleinere pasvorm uit het grote hemd. Het roze gedeelte knipte ik dus gewoon weg. Ik stikte het op de blauwe lijn weer dicht. De borstzakjes werden gehalveerd, maar dat deert niet. De korte mouwen werden lange mouwen. De kraag is groot. En Tadeusz zijn buik blijft natuurlijk dik. Ik had het onderste knoopje ook moeten dichtdoen vanochtend, maar dat zag ik achteraf pas…
Ziehier het resultaat:
IMG_7406-1-border

IMG_7408-2-border

27 gedachtes over “Het tweede leven van een hemd

  1. Waaw, na één jaar les volgen… knap gedaan!
    Mijn vrouw heeft dat ook één jaar gedaan en op het einde van de cursus had ze twee pannenlappen. Het waren wel mooie.

    BTW, een rood hemd is wel hét symbool van een midlife-crisis, zeker in combinatie met een motor.

  2. Jawadde, zo origineel en tof gedaan! Het moet ongelooflijk geestig zijn om zoiets te kunnen en niet telkens als een klein kind naar je mama of een professionele naaister te gaan smeken om een nieuwe rits in je broek te stoppen.

  3. Pingback: Als ik groot ben… « miekenstiev – groot en klein

  4. Wat een fantastisch kind! Je vergelijking met het circus in de vorige blog was niet ver gezocht, met die blik kan hij voor leeuwentemmer, circusdirecteur of gewichtheffer doorgaan! Met het postuur ook.

    • hier was nochtans niks aan hoor. Dit was supereenvoudig. Ik sta er echter wel versteld van dat ik in het afgelopen jaar een pyjama heb kunnen afleveren, broek en vest, en keischoon… Ik moest wel voor ieder stapje naar de juf om te vragen wat ik moest doen. Maar het duurt niet zo lang voor je iets kan hoor. Ik kan het echt aanraden…

  5. Ah dat wordt dan straks kiezen tussen twee carriere opties : fotografe of beroeps in de modewereld. Beiden doe je niet onverdienstelijk, dus dat gaat een moeilijke keuze worden.

  6. Prima idee om die lessen te volgen! Je ziet dat je al op eigen houtje resultaat boekt. Bestaat er een beter beloning? In de toekomst zal je elk kledingstuk dat versleten is nader onderzoeken of er toch niets meer kan uitgehaald worden. Tadeusz zal er wel bij varen!

Geef een reactie

