Murga

Vanmiddag trok er een Murgaparade door de stad. Ik was er niet bij. Omstandigheden dwongen me om in het noorden van de stad te blijven en gelukkig waren het geen onprettige omstandigheden, dus echt klagen doe ik niet.
Hoewel een mens bedenkingen zou kunnen hebben bij de wat opzichtige, soms wat kinderachtige Murga’s, zijn ze in ieder geval wel fotogeniek en behoorlijk vrolijk. En vrolijke mensen, dat is altijd een goede zaak, vind ik. Als hun vrolijkheid ten minste niet ten koste van een ander gaat. De uit Zuid-Amerika overgewaaide muziekdanswoordkostuum-groepen zijn vooral bezig met een goed gevoel en laagdrempelige pret.
In het Oude Badhuis bereidde een van de Murgagezelschappen (die van Antwerpen Noord: Sentimento Verde) zich voor op de parade en toevallig had ik daar even de tijd om wat mensen in mijn fotodoosje te vangen.

Zo’n Murga zou totaal niks voor mij zijn. Hoewel iedereen deel kan en mag nemen (geloof ik toch) is mijn gêne om zot te dansen in zotte kleurkleren toch wat te groot. Je kan dan beweren dat ik niet vrij ben, dan ik geremd ben, dat ik me moet leren losgooien en misschien zijn die argumenten zelfs niet geheel onterecht, maar het is er toch wat over voor mij. Al dat soort groepsachtige danspasdingen zijn aan mij niet besteed. Ik ben een debiel als het op ‘pasjes’ aankomt. Maar echt een debiel. Als er mensen zijn die zeggen dat ze ook debiel zijn op danspasvlak, dan durf ik te zeggen dat ik nog tien keer debieler ben. Laat me drie eenvoudige pasjes leren, het duurt uuuuuren. En ik voel me een mislukte vod.

Ik heb een aantal zaken geprobeerd: ik ging ‘steppen’ in de fitness. Op en af zo’n klein bankje springen. Op muziek en in een groepje. Supersimpel. Halverwege de les zat ik op het bankje, bijna te huilen. Ik ben gestopt. Het had geen zin. Iedereen zegt dat ik gewoon moet blijven terugkomen, dat het me wel zal lukken. Maar zo’n triest gevoel heb ik voor zo’n dom pasje echt niet over. Ik train mijn lichaam niet, maar mijn verstand. Ik breek mijn hoofd en val toch nog over mijn voeten. En zuchten is geen olympische discipline. Vloeken ook niet.

Ik probeerde nog allerlei simpele groepslessen, waarvan de juffen zeiden dat het makkelijke pasjes zouden zijn. Ik word er doodongelukkig van. Mijn zelfbeeld keldert op een half uur.
Ik vind tango echt prachtig. Maar ik zal het waarschijnlijk nooit dansen. Ik vind flamenco oorverdovend mooi. Maar laat het me nooit proberen. Bovendien zou de plaatsvervangende schaamte die men zou voelen hoogst onprettig zijn. Waarom in hemelsnaam salsa leren als je geen ritme of een fysiek ‘beengeheugen’ hebt? En denk niet dat je me dan naar ‘intuïtief vrij dansen’ moet sturen. Dat is zo mogelijks nog erger.

Volgens mij is Murga voor iedereen toegankelijk, als je maar goesting hebt om mee te doen. Het enthousiasme van de meesten is aanstekelijk, maar ik hoef echt niet mee te huppen in hun parade. Liefst had ik wat achter hen aan gehobbeld en nog duizend foto’s gemaakt. Laat mij maar zoiets doen, dat is een rol die me veel meer bevalt.

IMG_9631-1-border

IMG_9643-1-border

IMG_9622-1-border

IMG_9699-1-border

IMG_9614-1-border

16 gedachtes over “Murga

  1. Meedoen met de Murga hoeft niet, als je er maar van geniet! Ik zit zelf bij Fata Murgana en kan je verklappen dat ik ook absoluut geen gevoel voor danspasjes heb. Da’s meteen de reden waarom ze mij een trommeltje in handen hebben geduwd 😉 Maar wel fun!

    Enne… Eerst zumba, dan Murga? Nee nee, Murga bestaat al een aantal jaar, in het Antwerpse! En het is hopelijk geen tijdelijke rage zoals zumba… Maar daar ben ik wel vrij gerust op. Bedankt voor de mooie foto’s, ze zijn een leuke herinnering om ze zo op je blog te zien staan.

  2. Prachtige foto’s ysabje! Zo knap scherpgesteld, die DIESEL-reclame van je zoontje en de foto van de cameramannen zijn ook geweldig. Bewerk je achteraf nog iets of zijn de foto’s van hierboven echt gewoon rechtstreeks van je Canon geplukt?

    En wat murga betreft, het is een eeuwenoud fenomeen en heeft, buiten de exotische naam, gelukkig in de verste verten niets gemeen met zumba.

    Het werd door de Afrikaanse slaven geïntroduceerd in Amerika, ze gingen zich artistiek verenigen om op ludieke wijze hun politieke en andere standpunten kwijt te kunnen en vooral ook gewoon om samen zot te kunnen doen.

    Het bestaat al in verschillende Europese landen (Frankrijk, Italië, ..) en werd 3 jaar geleden geïntroduceerd in Antwerpen door de Argentijn Gerardo Salinas, en bestaat ondertussen ook in Leuven, Gent en andere steden.

    Ondertussen gaan we ook al enkele jaren met een groepje naar de arme townships van het Zuid-Afrikaanse Soweto, terug naar de roots van de murga, waar zich ondertussen ook een murga heeft gevormd.
    Die gasten zijn nu enkele weken in België, moest je zin hebben, ze treden nu vrijdag (samen met Divan Express, leden van de Internationals en Ambrassband, een Malinese delegatie en de uit murga-leden samengestelde live-band Murga Armada) gratis op in het OLT Rivierenhof.

    Bedankt voor de prachtige foto’s en wie weet tot rap! x

  3. Mijn voeten hebben ook geen geheugen, je staat heus niet alleen. Dansen heb ik al lang opgegeven. Maar ik ben wel goed in andere dingen. Jij ook! Leg daar vooral de nadruk op!

  4. ik heb zelf met mijn eigen groepje (murga kinebaba en ache latino) aan de parade deelgenomen : pure fun!!!

    ik speel normaalgezien djembe maar aangezien die heel zwaar is en ik een kunstknieschijf heb, opteerde ik dan maar voor een blik een een lepel, maakt evenveel, -zij het niet meer – lawaai!!!!

  5. Fun, dansen en Vrienden maken,

    Dat is voor mij het motto van de Murga’s! Wij dansen en leren blij zijn van verwondering, we leren elkaar kennen en waarderen.

    Ik ben de persoon op de éérste foto en vind het reuzefijn dat je met slechts enkele prachtige foto’s zoveel laat zien, je kent er wat van!

    Ook prachtig die blog van je, het is voor mij de éérste keer dat ik zoiets zie, wist niet dat dit allemaal mogelijk was.

    Hartelijk proficiat en dankjewel voor de foto’s en de Murga publiciteit.

    Zo MOOI!!!

    Solveig en René

      • Ysabje,

        Maak je geen zorgen, kan iedereen overkomen. Hoe dikwijls denk je dat ik fouten maak met de PC, bij mij loopt gewoon alles mis wat maar enigzins mis kan gaan. Ik ben wat men noet een computer analfabeet!

        Een vraagje: indien er nog foto’s genomen zijn van ons op 27 juni jl. had ik die volgaarne op mijn email-adres ontvangen. Kan dat voor jou?

        Hartelijke groeten en tot …….,

        Solveig

        PS. Is dit nu een privaat bericht of kan iedereen dit lezen?

  6. Nos llegaron atravez del grupo yahoo dalemurgagruposyahoo estas maravillosas fotos y en verdad nos gustaria saber de que pais son, como nacieron, donde actuan, en fin todo dato que podamos recibir, eso si, en castewllano por favor, desde ya muchas gracias y un fuerte abrazo. Pichi

Geef een reactie

