Slecht geregeld

In het leven zijn er een aantal zaken slecht geregeld, vind ik. De evolutie gaf ons een heleboel geweldige dingen mee, zoals bijvoorbeeld taal en vergeet-me-nietjes, kinderen en slaap en zo.

Maar er zijn ook een aantal zaken die gewoon slecht ineenzitten. Ik wil het dan nog niet hebben over bevallen want dat is een – sorry voor het woord – echt kut-concept (Hadden ze dat nu niet wat eenvoudiger kunnen maken? Moet zo’n baby nu echt door zo’n prutserig gangetje geperst?)

Nee, ik heb het gewoon over de simpele dingen des levens. Het huishouden bijvoorbeeld. Van zodra je alleen gaat wonen is het hele leven is een aanschakeling van kleine klusjes die zich eeuwig lijken te herhalen. Hoeveel of weinig je ook poetst, het stof komt altijd terug. De tafel moet telkens weer gedekt. Borden en schoteltjes worden ontelbare keren vuil gemaakt en afgewassen, tot ze uiteindelijk rust krijgen, gebarsten of gebroken op een stort of in een kelder.

Sommige kwesties werden redelijk goed opgelost door een wasda-aha-dasda!-vermogen des mensen. Knopen zijn een heerlijke uitvinding, vind ik (en ja, tiretten ook). Bijna zelfzetbare koffiezetapparaten zijn ook nogal prettig. Het gemak van de senseo overtreft de zeepschuimsmaak.
Wonderdoekjes zijn welkome gasten in dit huis (mijn bazin is zo’n grote fan dat ze ermee op de markt zou kunnen staan). Hoewel ik vind dat ze degoutant stinken ben ik toch blij dat er wegwerpluiers bestaan en dat ik niet iedere dag de stront uit doeken moet spoelen. Al goed dat supermarkten al die producten voor ons netjes bijeenzetten. Ik hoef geen bizon meer te vangen of wortels uit te graven.

Ondanks al die luxe voel ik me soms toch geremd door mijn huishouden. Dan ga ik praten tegen de lege flessen omdat ze naar de glasbak moeten en ik vind dat ze dat stilaan wel alleen moeten kunnen. Ik heb vorige week een half uurtje staan schelden op mijn fiets omdat ie een platte band had. De sukkel kon er nochtans niets aan doen. Ik dacht dat digitalisering voor minder rommel zou zorgen, maar ik word al moedeloos als ik mijn mappenstructuurtje bekijk. En die supermarkt die hadden ze van mij nog dichterbij mogen leggen.

Ik ben een luxepaardje, een kind van mijn tijd. En ik lijd aan de ziekte van deze tijd. Ik ben verwend. Ik wil tijd voor mezelf. Ik wil mezelf kunnen ontplooien. Expressie! Comfort! En dat huishouden – dat lastige huishouden! – houdt me tegen. Het is slecht geregeld denk ik dan.
Maar dat huishouden is langs de andere kant ook mijn thuis. Het is daar waar ik leef, daar waar ik mijn geliefden liefheb. Het is mijn stof. Ik adem er en verslijt er mijn kleren. Ik maak rommel. Zou ik contenter zijn als het beter geregeld was? Ik betwijfel het… Misschien is het gewoon de ingebakken ontevredenheid die slecht geregeld is…

IMG_4873-107-pola

17 gedachtes over “Slecht geregeld

  1. acht dienstencheques per maand in ruil voor kuisvrije weekends. in het kader van zelfontplooiing en beschikbare tijd voor mensen die het waard zijn, kan ik het je warm aanbevelen.

  2. Zo herkenbaar! Soms lig ik ’s avonds in mijn bed en denk ik, pff, morgen weer van dat.

    Die stinkende luiers, ik ben een superfan van Moltex luiers. Ze zijn ongebleekt, biologisch afbreekbaar, ruiken lekker en zijn goedkoper dan pampers. Je vindt ze in elke bio winkel.

  3. @ koekiemoon: ik heb al drie uur per week een kuisvrouw. Ik ben daar zeer blij mee, ook al ben ik niet zo laaiend over haar prestaties, het is al veel minder werk. Maar met een kind in huis blijf ik toch altijd bezig hoor. Tadeusz brak bijvoorbeeld al een glas en een ruit deze week…

    @ Ake: ik heb ze al vaak zien staan. Misschien moet ik ze toch maar eens proberen. Ik ben nu, deze week, voor ’s nachts weer overgeschakeld van kruidvatluiers naar pampers. Omdat Tadeusz iedere nacht zijn luier liet overlopen en ik ’s nachts lakens stond te verversen en iedere dag pyjama’s kon wassen…

  4. Heel herkenbaar hier ook.
    En die dienstencheques, tjsa, je moet wel nog steeds opruimen en nog wel op vaste tijdstippen (in ons geval op zondagavond, bweuh!)

    Leuke foto trouwens.
    In de eierdooiers herken ik een slecht gezind gezichtje, heel toepasselijk. 😦

  5. Geweldige foto.
    Ik heb dan wel geen kinderen en ook nog eens een lief om samen de boel mee schoon te houden, aan poetsen heb ik een gruwelijke hekel. Maar de dagen dat ik het vuilnis of oud papier bij de straat mag zetten vind ik zalig. Iemand anders die voor mijn rommel zorgt, een grotere luxe kan ik me niet indenken.

  6. pff en dan te bedenken dat ik nog alleen moet gaan wonen ook… ik hunker ernaar, maar als ik DIT allemaal lees… 😦
    Maar ik denk dat ik ook heel snel aan het dienstenchequen* zal gaan hoor, eenmaal het zover is 🙂
    S.

    *voor zover dat een werkwoord is?

  7. Ik verbaas me er telkens over met hoe weinig een mens kan leven als ik op vakantie ben. Als ik kampeer moet er niet gepoetst worden. Afwas? Ik heb maar 2 stuks van alles mee. Koken? Ik eet wel wat ik tegen kom. Natuurlijk lukt dit maar in de zomer, én als het mooi weer is. En een baby, dat is ALTIJD werk! Bovendien heb je nog ogen op je rug nodig. Maar oook dit gaat voorbij. Ooit.

  8. Zouden we wel zonder kunnen? Ondanks dat we er zo over kunnen peinzen, hoe het anders had kunnen zijn?

    Kzou zeggen, mensen, geniet er van. Van het voorrecht om zo een fijn en “proper geregeld” leven te hebben.

    • @ fotogenieke Koen: waarom denk je dat ik de foto van de eierdooiers koos? Ik kan er zowel slecht gezind als een goed gezind gezichtje in zien…
      Merci trouwens. Fijn dat je het leuk vindt…

  9. heb jij een radde pen, zeg!
    je laat je gevoelens zo ongecompliceerd de vrije loop…
    altijd leuk hier weer terug te komen!
    een -overigens prachtig geïllustreerde-
    roman zet je hier neer…

    enne, kop op in het huishoudens-labeur, hé!

  10. Nog efkes wachten Ysabje dan heb je er een hulpje bij. Dan wordt het pas echt leuk. Dan wil Tadeusz jou gaan helpen bij de afwas en het stofzuigen, bij het werken in je tuin en bij het poetsen van je auto. Niet dat je dat altijd direct als hulp zal ervaren hoor, maar toch levert dat op den duur zijn vruchten af!!!

Geef een reactie

