Grote Mensen…

Als kind dacht ik dat volwassenen altijd alles wisten. Ik had er een vermoeden van dat ‘grote mensen’ wisten waar ze mee bezig waren en dat beslissingen nemen een eitje was was. Het kon toch niet anders dan dat ze duivelse gedachten direct ontmaskerden en altijd wisten wat goed was. Vergissingen maken dat leek me niks voor ‘oude mensen’. Tenzij moedwillig.

In de films van ‘den dikke en den dunne’ zag ik wel dat mensen soms in netelige situaties konden verzeilen, maar dat was toch om te lachen? En als ik bij mijn moeder radeloosheid detecteerde dan was dat omdat anderen haar iets hadden aangedaan. Stoute mensen die ook wel wisten wat ze deden, maar die in wezen stout waren en daar voor kozen.
Als mijn moeder verkeerde beslissingen nam dan begreep ik niet hoe dan kon. Maar het mòesten externe factoren zijn. Dat kon toch niet anders?

In ieder geval was onzekerheid niet iets voor volwassenen. ‘Als ik later groot ben dan word ik…’ Alsof je op een dag iets beslist en dan nadien ben je een grote mens en dan ben je verpleegster of ballerina of brandweerman. In de lagere school had ik een vriendje en als je die vroeg wat hij later wilde worden dan zei hij ‘rijk’. Ik vond dat waanzinng grappig…
Ik denk dat ik daar voor het eerst begon te beseffen dat de als-ik-later-groot-ben-voorspellingen niet altijd tot de werkelijkheid leiden. Misschien dat ik het daarom zo grappig vond. Ik was niet zo filosofisch om daaruit de conclusie te trekken dat drugsverslaafden, dieven en ongelukkigen er natuurlijk ook niet voor gekozen hebben. Maar goed…

Nu heb ik zelf een kind. Alleen al de blik van dat prutske kan voldoende twijfel en angst met zich meebrengen om een bange mens te worden. Ik weet helemaal niet hoe het moet en wat het juiste is! En dan zijn er nog relaties, werkbeslissingen, interieurkeuzes, persoonlijke tekortkomingen, onderbewuste motieven voor onnozele uitspraken, ongemakkelijkheden, enz.

Als ik kleine Tadeusz soms naar mij zie kijken, dan denk ik dat hij dat al weet. Hij weet dat ik eigenlijk van toeten of blazen weet. Hij doorziet mijn façade van opgewekte zelfzekerheid.
Gelukkig kan ik hem vertellen dat ik in feite best gelukkig ben. Zelfs zonder te weten hoe de vork in de steel zit. Zelfs zonder alles te weten…
En momenteel heeft hij gewoon nog veel vertrouwen in de grote mensen…

IMG_1331-1-border

11 gedachtes over “Grote Mensen…

  1. Mooi als je kunt zeggen dat je gelukkig bent.
    Als ik je blog even doorloop merk ik dat je oog hebt voor mooie, bijzondere of eenvoudige dingen. Dat je intens naar het leven kijkt.
    Daardoor wordt alles boeiend. Je wordt er gelukkig van… en maakt diegenen die hier op bezoek komen ook weer wat gelukkiger.
    Dus zeker tot nog eens.

  2. Mooooooi Ysabje achtig stukje weer met prachtig beeldmateriaal.
    Ik weet nog dat ik verbaasd tegen mijn vader uitriep: “Ja maar, doen grote mensen dan ook zonden?!” (ik ben protestant opgevoed)
    En dat mijn vader me vertelde dat grote mensen eigenlijk tien keer zo veel zonden doen en zelfs op zo’n sneaky manier dat het niet opvalt en dat dat veel erger is dan kinderen die wel eens stout zijn.
    Schokkend vond ik die ontdekking.

  3. Leuke foto
    ondersteund door een sterker vaderhand… opvoeden was in het verleden een ganse berg eenvoudiger… ouders van nu beseffen dat zij samen met hun kinderen evolueren in opvoeding… en het soms als volwassenen ook niet altijd (beter) weten hoe… de zoektocht van het leven en de weg naar het bijbrengen van waarden en normen… (ook nog gezinswetenschappen gestudeerd aan het HIG vandaar…)
    Groten

    Lamp

  4. Mooi geschreven hoor. En zo wààr allemaal. Kinderen zijn inderdaad veel slimmer dan ik dacht, vroeger. Er is een soort “begrijpen zonder woorden” waardoor ze met een blik kunnen zeggen: “Ik heb je door hoor, mama.”

Geef een reactie

