Silvertop

Sinds juni werk ik op het Kiel. Ik ga met de fiets werken en passeer langs de Silvertoptorens. Ik ben me zoveel bewuster van die torens dan voordien. Ik zie nu ook vaak van ver al opdoemen. Op verschillende plekken in de stad.
Ze zijn al enkele jaren bezig met de blokken te renoveren. Twee van de drie zijn af. Ze kregen een nieuw jasje en een kleurig hoofd. ’s Nachts verlichten ze die hoofden soms.
Ik ben benieuwd welke kleur ze nummer drie zullen geven. Het zal wel geel zijn. Dat vind ik jammer. Dat maakt er zo’n speelgoed legoblokken-torens van. Dat doen ze altijd. Het wordt zo’n kleuterig gedoe. Ik hoop dat ze nummer drie paars maken. Of olijfgroen.

De ‘Silvertoppers’ zijn vreemde blokken. Ze dragen de naam van een bevrijder van in de tweede wereldoorlog en werden gebouwd in de jaren zeventig. Voor mij lijkt het alsof ze er altijd al waren. In al hun grijzigheid. Ik leer ik ze wat beter kennen nu ik ze op mijn fiets kan bekijken en erover kan denken.
Drie soldaten met in hun buik opeengestapelde levens. Hun lichamen vol ramen en glas. Ik denk dan aan wel duizend ogen die naar buiten staren. Het is alsof ze aan een luidruchtige rivier wonen, maar het is een stroom van auto’s, namelijk de Antwerpse ring. De zielen die er vertoeven wonen naast een Schelde van asfalt. Hun thuis – in de buik van kolonel Silvertop – is een schuifje, of het nu de derde of de achtentwintigste verdieping is. Het is een schuifje in een blok. Door de renovatie wordt de armoede er van de buitenkant toegedekt, maar hoe is het binnen? Of zijn de schuifjes nu gewoon wat duurder? Is een shiny harnas een betere soldaat? Het blijven gewoon blokken vol vergeten levens op de oever van de Ring en tussen stad en ‘achterstad’. Er staat een waarschijnlijk door kinderen bijeengeknutselde vogelverschrikker op een heuvel bij hun voeten. Het lijkt een moedeloze man, gekruisigd, met een hangend hoofd en een dikke buik.

Hopelijk maken ze nummer drie gewoon paars of olijfgroen. Als ze kiezen voor geel, dan is het weer dat dwangmatige optimisme dat bedoeld is om de armoede te laten vergeten, maar dat het eigenlijk alleen maar benadrukt. Een afgekeken Hollands nep-hoihoi-gevoel. Als ze kiezen voor paars is het stijl. Als ze kiezen voor lichtblauw dan is het origineel. Laat ze alsjeblieft niet kiezen voor geel…

IMG_0850-1-border

19 gedachtes over “Silvertop

  1. De blokken zijn altijd een beetje zielig. Kan me niet inbeelden dat je daar spontaan wilt wonen.
    Mogelijke kleuropties:
    – Groen als de combinatie de typische lichtkleuren Rood Groen Blauw moeten worden.
    – Geel als de combinatie de verfkleuren Rood Blauw Geel moeten worden
    – Partijkleur gezien zou het oranje worden wat Antwerpen betreft (want bruin staat niet)
    Ik stem voor groen ๐Ÿ™‚

  2. Jammer maar helaas, het wordt inderdaad geel. Maar de renovatie is meer dan een opfrissingsbeurt. In plaats van “schuifjes” maken ze er nu “duplexjes” van. Het aantal appartementen in elke blok is sterk verminderd, en er zijn nu ook verschillende types van flats. Het is dus niet meer bedoeld voor de allerarmsten…
    Over de kleurkeuze geef ik je gelijk. Maar het ontwerp dateert van 2001, en is jammer genoeg niet zo tijdsbestendig gebleken.

  3. Ik ben blij dat ik nu weet wat ze binnenin hebben gedaan, ik stelde me ook telkens voor dat het een mooie buitenkant was en een van graffiti en urine voorziene lift had en krabbels op de muren in de gangen en zo. Niet dus, ik ben gerustgesteld dat ook de binnenkant belangrijk blijft in onze maatschappij.
    En wat de kleur betreft, ik vind de kleuren toch al mooier dan die op de luchtbal bijvoorbeeld, maar geel is inderdaad een jammerlijke keuze.

  4. mooi stukje tekst schreef je hier neer zeg …. echt mooi ….

    De blokken moesten vernieuwd worden… dat vond iedereen wel denk ik … Ook ik zenne….maar toch vind ik het een beetje jammer … Die jaren 70 architectuur had toch wel iets heel speciaals … Als je er met een ander oogje naar keek ….Het is een beetje hetzelfde met het oude Belgacom gebouw hier in het centrum van Gent … Dat willen de meeste inwoners van Gent ook liever gesloopt zien… in de plaats zal er waarschijnlijk een lelijk Disney plastiekerig ‘modern’ afgelekt winkel centrum komen zoals aan het zuid … En toch … tien jaar later gaan ze er denk ik spijt van krijgen … het is alsof ze pareltjes altijd 10 jaar te laat ontdekken, als ze al met de grond gelijk gemaakt zijn …. En er alleen nog mooie foto’s van bestaan …. ๐Ÿ™‚

  5. Geel en blauw gaat goed samen, wegens contrasterende kleuren. Geel en rood daarentegen vloekt. Groen ware een goede tussenoplossing geweest.
    Anyway, welke kleur ze die blokken ook geven, het blijven kleurloze ondingen.

  6. Al mijn ganse leven ben ik fan van geel. Dus voor mij mag die laatste toren dat kleur dan ook dragen. Alleen zal het rood dan een beetje vloeken met het blauw en het geel. En eigenlijk, de originele torens van Renaat Braem vond ik op zich niet lelijk. Ze deden me wat denken aan stalinistische architectuur. Trouwens, in Boom, aan de Boomsesteenweg hebben ze van een andere woontoren van Renaat Braem ook een prestigeproject gemaakt. (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=2h22m5al) Of hoe sociale woningbouw elitair wordt… ironie.

  7. Ik heb me al net hetzelfde afgevraagd. Ze kunnen dwangmatig de buitenkant renoveren voor het imago van de stad, maar hoe zit het met de binnenkant? Zit de alleenstaande moeder met de handen in het haar over de kindonvriendelijkheid van haar appartementje? Of maakt de oude man zich zorgen over al die trappen die zwaar beginnen te wegen?

    Fijne opmerking trouwens, laat ze maar kiezen voor paars of olijfgroen, als het maar geen geel is.

  8. Leuk verhaal over blokken die zo dichtbij staan en waar ik ook door geintrigeerd ben, elke keer ik er langs fiets. Leuk ook om te weten dat niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant verbeterd is.

  9. Pingback: Dor gras en stenen « Ysabje’s Blog

Geef een reactie

