De Zuidertuin

Op het Zuid, aan het museum voor Schone Kunsten, groeien sinds 10 juli venkel en tomaten, kolen en pompoenen op het piepkleine stukje gras tussen tramhalt en straat. Het is een schattig zicht.
Het is een kunstwerk. Een kunstwerk van Benjamin Verdonck met zijn Kalender09. Iedere dag van het jaar – of toch heel wat dagen – doet hij iets. Hij wil op een jaar tijd graag een hondertal acties doen.
Ook de Appel en het Ei van op het museum zijn van hem. En de (angstwekkende) pechvogel van de 13de maart. Een ingepakte Lange Wapper, een standbeeld met een roze bol als hoofd, enzovoort… Leuke ludieke happeningkunst…
Toen ik er vorige keer passeerde zag ik mijn stiefbroer het zuiderse tuintje onderhouden. Hij stond er de frisse groentjes water te geven van de regenton. Hij zag er uit als een boer op zijn veld(je). Hij was vanzelfsprekend niet voorzien op foto’s, maar liet zich toch vangen voor de lens. Hopelijk neemt hij het me niet kwalijk dat hij nu zo gepubliceerd is…

IMG_9608-1-border

3 gedachtes over “De Zuidertuin

  1. Ik werk(te) vlakbij het tuintje, maar ontdekte het pas gisteren! Ik vind het een superleuk idee, zo midden op een druk kruispuntje wat groentjes telen. Een beetje guerilla gardening kunst! Ik vraag me wel af naar wie die heerlijke tomaatjes en pompoenen gaan.

  2. Ik vind het schitterend, ik merk zo hier en daar in de stad mensen die groenten planten op kleine oppervlakten (meestal hangt er niets aan!). Nu nog wat minder auto’s en ze worden nog eetbaar!

Geef een reactie

