Zelfrelativering

Facebook bracht me een tijdje geleden weer in contact met een oude bekende. We hadden indertijd – twintig jaar geleden (oh God, wat klinkt dat heftig) – een korte tijd met elkaar opgetrokken, nooit intensief of intens, eerder vaag vriendschappelijk, maar voldoende om elkaar te ‘onthouden’. Hij vroeg me vorige week of ik niet eens zin had in een koffie. Dat had ik wel…

De ontmoeting was zoals je kan verwachten: Heej, tof om je terug te zien! Nog niks veranderd! Wat doe jij nu? Heb je kinderen?
Kortom, best prettig, beleefd en met vriendelijkheid. We hadden het over wat soort mensen we toen geweest waren, welke keuzes we gemaakt hadden in het leven, hoe we toen elkaar en de wereld zagen. Op een gegeven moment zei hij: “Ik weet niet wat het met jou was, maar ik vond jou toen een beetje een fletse griet…”
Ik dacht effe dat ik hem niet goed gehoord had. De grond rommelde onder mijn voeten. “Wat zei je? Een fletse?”
“Euh ja… een fletse…”
De aarde scheurde net niet open om me op te slokken. Bliksems in de verte. Ik kon me nog net vasthouden aan mijn kop koffie. Ik viel net niet op de grond.
Nu is er vanalles over mij te zeggen, en daar zitten vermoedelijk heel wat foute karaktereigenschappen tussen. Ik denk dat je heel wat visies kan hebben over hoe ik mijn leven leidde en ik denk dat de meeste visies misschien niet zo positief zijn. Maar ‘flets’?!
Mijn stormachtige jeugdjaren maken golven tot in het heden! Ik had paden bewandeld van rampsoed en glorie! Mijn avonturen waren roemrijk, mijn val naar de hel was spectaculair!

Maar daar zat ie: de man die zei dat ik een ‘fletse’ was geweest… Met een vriendelijke glimlach maakte hij van mij een dwaze trees en haalde hij alle kleur uit mijn herinnering. De gemaakte fouten hadden mij niet tot een icoon van losbandigheid en vrijheid gemaakt. Nee. Ik was blijkbaar gewoon een ‘fletse’ geweest. Was mijn karakter dan niet onverschrokken en mijn koppigheid vermaard? Oh ongelukkig zelfbeeld!

Mijn lief lief Sven zei ’s avonds dat die jongen totaal geen idee heeft van wie ik ben. We hebben elkaar maar kort en oppervlakkig gekend. Maar het is nu al twee dagen. En ik ben er nog altijd niet goed van…

Wees gewaarschuwd. Facebook is niet altijd een confrontatie met het verleden of jezelf. Soms is het gewoon een emmer koud water op een zonnige dag.

16 gedachtes over “Zelfrelativering

  1. Trouwens, je hebt facebook niet nodig voor zulke reacties hoor. Ik heb net vernomen dat mensen mij vroeger een watje vonden… zo iemand die onder de sloef ligt… En ’t erge van al is dat ik ze nog moet gelijk geven ook (over mijn vroegere ik wel te verstaan he) . 🙂

  2. Als ’t u kan troosten, ik vond u een jaar of vijftien geleden een prachtige, creatieve, bruisende schoonheid.

    Het was fijn om je onlangs nog eens tegen te komen op de fiets en te merken dat “die griet van toen” er enkel op vooruit gegaan is.

    Voilà, bloemen zonder bloempot

  3. wat klinken bovenstaande reacties gepikeerd. Fletse is wel negatief natuurlijk, maar ik heb de ervaring dat hoe beter je iemand kent, des te specialer en kleurrijker die persoon voor je wordt. Iemand die mij op straat ziet lopen ziet niets bijzonders, terwijl goede vrienden dat wel zien….

  4. Ik was vroeger naar mijn idee een grijs muisje. Veel alleen en het pispaaltje.
    Een aantal jaren later kom ik iemand tegen die aangaf dat ik populair was. Dat er een aantal mensen tegen mij opkeken etc.
    Het kan dus ook andersom, maar ik kan dat nog steeds niet bevatten.

    Groetjes

  5. Als hij je toch maar flauw zou vinden, waarom zou hij dan met je afspreken?
    Klink mij ook redelijk gefrustreerd. Eigenlijk was hij toen zelf te flets om zelfs nog maar een poging te ondernemen om u te kunnen krijgen.

  6. … Of misschien was het een reactie op iets wat nooit was. En vond ie dat het tijd was om jou daarmee op te zadelen.
    Trek je er niets van aan. Iemand die jou een “fletse” vond, maar jaren later wel met je op de koffie wilt om je eigenlijk alleen dat te zeggen, die heeft een probleem.

Geef een reactie

