Duivels

Ik gebruik mijn blog vooral voor mijn ervaringen. Kleine verhalen en impressies. Ik verkondig bijna nooit grote meningen of waag mij zelden aan actuele thema’s waar polemieken rond bestaan zoals bijvoobeeld de ‘grote’ Pietel dat doet. Ik geloof dat mijn wereldbeeld wel spreekt uit de kleine verhaaltjes die ik vertel. Ik ben immers te ongenuanceerd en vaak ook gewoon een beetje te dom om een fundeerde argumentering op te zetten die de moeite waard is. Ik heb natuurlijk wel veel meningen.
Ik erger mij in het verkeer aan onhoffelijkheid en regelsaanhunlaarslappers die anderen storen. Ik gruwel van Yves Leterme. Ik vind de attitude van het Belgische rechtssysteem bedroevend. Ik vind dat asielzoekers met meer respect behandeld moeten worden. Enzovoort. Ik lees de krant, maar interesseer mij ook daar meer voor de kleine artikels dan voor politiek of buitenlands nieuws. Ik ben een kleine mens in een kleine wereld met een kleine mening en ik hoef die zeker niet uitgebreid te bespreken op dit blogje. Maar heel af en toe…

Ik lees het nieuws meestal op het internet. De Standaard heeft nu al een tijd de mogelijkheid dat lezers kunnen reageren op artikels. Ik heb me al lang geleden voorgenomen om die reacties zo weinig mogelijk te lezen. Ik ben immers bijna iedere keer gechoqueerd en triest als ik zie wat veel mensen denken. In mijn ogen is het zo middeleeuws, zo hard, zo lelijk en zo kortzichtig.
Dat voornemen is niet altijd zo sterk. Soms heb ik al drie reacties gelezen voor ik het doorheb. En dan sijpelt plaatsvervangende schaamte en verdriet rechtstreeks bij me naarbinnen.
“Aan de schandpaal! De doodstraf! Opsluiten voor jaren! Schandalig! Terugsturen! Hetzelfde aandoen!”

Het is vanzelfsprekend dat we meeleven met de slachtoffers van misdaden. We zoeken in onszelf de pijn die wij zouden voelen. Het is gemakkelijk om kwaad te worden op daders van vanalles. Ouders die een kind verliezen, dat moet een ondraaglijke pijn geven. De kwaadheid en de machteloosheid die ze dan voelen, dat moet allesverterend zijn. Ik word soms misselijk als ik er nog maar aan denk.
Maar het zijn niet per definitie de ‘goeden’ en de anderen de ‘kwaden’. Het zijn niet de enigen in het verhaal.
De wereldbevolking is niet opdeelbaar. Sommige daders werden het door een stom toeval of pech. Anderen uit wanhoop en sommigen uit kwade wil. Het is wel veel moeilijker om zich in te beelden hoe die zich voelt, om met de daders mee te leven.

Mensen zoeken liefst de duivel buiten zichzelf. Als die gevonden is in vluchtmisdrijvers, profiteurs, landverraders, anderskleurigen dan zijn ze blij want dan zit de duivel niet in hen. Zij zijn goed. En de wereld is beheersbaar, duidelijk en zij slapen op hun twee oren. Zij mogen naar de hemel.
Er zijn duizenden films gemaakt vanuit het oogpunt van slachtoffers. ‘Mooie’ ontroerende verhalen waar het onrecht zo zichtbaar is. De slechte mensen worden op het einde vaak neergeschoten, of vallen van een ravijn naar beneden. Het is duidelijk welke kant je moet kiezen en het verontrustende is vooral dat er slechte mensen bestaan…
Ik ken veel minder films die vanuit het oogpunt van de dader vertrekken. The Woodsman (met Kevin Bacon) is er zo eentje. Je krijgt zowaar sympathie voor de pedofiel. Dat vraagt veel meer van de kijker. Ondere andere veel lef. Het laat je op zoek gaan naar de duivel in jezelf. En dan is het verontrustende niet alleen dat er pedofielen bestaan, maar dat er ook nog eens kwaad binnenin jezelf kan zitten.
Er wordt veel gewezen naar de ander, veel gescholden en verweten. Het rechtsysteem mag in België dan serieus wat haken en ogen hebben, gelukkig zijn de reageerders op het internet de rechters niet. We zouden nogal wat executies moeten uitvoeren. En een beul is volgens mij lang geen heilige…

IMG_7596_aangepast-border

12 gedachtes over “Duivels

  1. Ik word ook zo triestig van de commentaren bij de Standaard.
    Telkens neem ik mezelf voor om ze niet te lezen en telkens weer sta ik versteld van wat er geschreven staat.
    Mensen vertrekken vanuit hun eigen verhaald en de connectie is soms ver te zoeken. Maar de woede en frustratie staat in hoofdletters in elk commentaar geschreven.

    Empathie vertrekt vanuit herkenbaarheid denk ik, en wie wil de donkere kant in zichzelf herkennen?

  2. Waarbij bewezen is dat je tóch niet zo ongenuanceerd bent ;-). Ik erger mij meestal ook aan de commentaren bij De Standaard, en heb al op het punt gestaan een mail te sturen naar de redactie of het geven van commentaar niet uitgeschakeld kan worden. Ik heb hier een collega die Het Laatste Nieuws (“de grootste krant van het land”) leest. Daar zijn zelfs de artikels tendentieus. Uit nieuwsgierigheid ben ik ook eens gaan kijken op hun site. Wel: commentaren kunnen nóg erger dan die op De Standaard, blijkbaar. Misschien je daaraan optrekken?

  3. Ik probeer zelf die reacties zo weinig mogelijk te lezen, en al zeker op de site van HLN, want er lopen echt wel verzuurde mensen rond. En dan zijn er nog de mensen die op die verzuurde reacties reageren: enerzijds vind ik dat goed van hen, anderzijds vraag ik me af of je dan zelf niet zo’n betweter/’missionaris’ bent die uitgaat van het grote gelijk. Maar ook ik reageer vaak te emotioneel, en zeker als het om kinderen gaat heb ik het moeilijk om er mijn verstand bij te houden.
    Zelf kan ik maar mijn best doen om alles vanuit meerdere perspectieven te zien.

  4. hard candy is ook een film waarbij het slachtoffer een pedofiel is die door een jong meisje word aangepakt. Ook best raar om medelijden met de man te krijgen.

  5. Pingback: Comments op De Standaard. « 80 CC

  6. Alles kan erger :
    HLN of GVA maar eens aanklikken.
    Ik dacht vroeger dat alle volwassenen genuanceerd waren. Tjonge, kan ik ongelooflijk verkeerd denken zeg.

    Mijn mening (als het tenminste een echte is) hoop ik maar dat die uit de context naar voren komt. Zo zwart op wit wil ik er ook niet over schrijven. Wat je daar zegt, daar kan ik me helemaal in vinden. Zelfs over Yves Leterme 😉

Geef een reactie

