Een week van beeld en klank

Ik bracht het al vaker ter sprake: ik vind het leven van de moderne mens zeker geen makkie. De organisatie van vrije tijd is een hele klus. Ik begrijp niet hoe sommige mensen het klaarspelen. Of wordt iedereen er zo moe van als ik?
Een greep uit mijn avonturen en bedenkingen van de afgelopen week:

1.
Ik ben zo iemand die per se ieder jaar een scheurkalender wil voor op het toilet. Dit jaar had ik er zelfs twee omdat ik niet kon kiezen. De taal- en de wetenschapskalender. De wetenschapsscheurkalender hoeft volgend jaar niet terug te komen, wegens te saai. De taalkalender bevalt me beter. Maar op donderdag 12 november wierp hij een kwestie op die tot op heden onbeantwoord blijft:
Iedere donderdag is het de vergetenwoordendag die ons kennis laat maken met woorden die in onbruik geraakt zijn. Het ging over het woord ‘Rambonnetten’. Blijkbaar was meneer J.J. Rambonnet (1864-1943) een Nederlander die in 1914 de Nederlandse marine de opdracht gaf om iedere ochtend een uur ochtendgymnastiek te doen. Het woord rambonnetten stond dus voor ‘verplichte ochtendgymnastiek’. In 1918 werd meneer ontslagen en verdween het woord.
Nu frustreert het mij dat de taalkalender niet verder gaat. Ik heb immers een bedenking die heel wat mensen vermoedelijk nu ook al gehad hebben: hoe zit het met Rambo? Is het toeval of kende David Morrell (de schrijver van de Ramboverhaaltjes) het bvoenstaande verhaaltje ook? Ik zou dat dus echt willen weten. Voor in mijn favoriete schuif: absoluut nutteloze informatie. Is Rambo gebaseerd op de naam van een gekke Hollander of niet? (update: het raadsel werd ondertussen opgelost met dank aan Menck… Maar het antwoord is teleustellend. ;-))

2.
Ik ben voor het eerst in twee jaar nog eens naar de cinema geweest. We wilden naar ‘Das Weisse Band’ gaan zien, maar ‘filmprogrammaties lezen’ verreist blijkbaar een stukje intelligentie die je verliest bij het krijgen van een kind. ‘Das Weisse Band’ speelde op een heel ander moment. Eenmaal bekomen van de schok en de teleurstelling gingen we dan maar naar 2012. Iets helemaal anders, ja. Maar qua tijd paste dat nog met de babysitafspraken en de aarde zie je toch best vergaan op groot scherm, dachten we. Het was te verwachten dat er weer smachtende Amerikanen op een onmogelijk happy end zouden afstevenen, hun idiote wereldbeeld stroperig op het scherm smerend. Een compleet idioot verhaal waarin alle melige hoofdpersonages natuurlijk miraculeus uit de klauwen van de dood kunnen ontsnappen en waar het ‘goede’ al speechend op het einde zegeviert. Ze kunnen het niet laten. Het moet in het Hollywoodmalletje passen of de fabriek daar blokkeert… Maar de aarde verging wel echt en de special effects gaven echt een speciaal effect! Nadien voelde de tramrit huiswaarts aan als een kleine aardbeving en vond ik het vreemd dat ik den Boerentoren niet zag instorten.
Het ergste is natuurlijk dat we ‘Das Weise Band’ nog steeds niet gezien hebben…

De man op onderstaande foto discusieerde heftig met de filmprogrammatie…

3.
Vorige zondag ging in naar het Cultureel Centrum van het Sint Andries naar Patricia Beysens kijken. Ze was ooit de vrouw van mijn vader… Ze zingt Duitse chansons van het interbellum en zo. Tadeusz vond alleen het applaudiseren leuk en het duurde dus niet lang of we stonden buiten. Het was er best een leuke omgeving. Ik denk niet dat daar in de week hard gewerkt wordt trouwens…

4.
We bezochten gisteren ook nog de jarige Lennert. Lennertje werd twee. Lennert kan al een beetje praten. Als mama hem bijvoorbeeld zegt dat hij ergens moet afblijven of moet luisteren zegt hij ‘Rustig mama, rustig!’
Verder eet Lennertje niet graag mandarijntjes thuis, maar wel in de crèche. Hij was verder erg verdrietig toen Tadeusz zijn giraf afpakte.

6 gedachtes over “Een week van beeld en klank

  1. mooi portret van je zoontje… en zoals het een fotograaf past zoekt hij/zij ook naar de “speciale dingen” die voor een doorsnee man of vrouw niet of toch niet direct opvallen.

    Gr

    LAMP

Geef een reactie

