Dit krijgt een staartje…

Voor mij hebben alle mensen een staart. Een reële staart. Zo een die aan je achterwerk hangt. Niet zichtbaar, maar wel aanwezig. Met een beetje fantasie zijn ze ook makkelijk te zien.

Voor mij betekent een staart ‘invloed’ of ‘effect’. Het gaat dan vooral over wat je achterlaat. Je komt een kamer in, je vertoeft er een tijdje en je gaat er buiten. Als je dan achterom kijkt: wat laat je achter? Een beetje rommel, wat stof, verplaatste spullen, een vuile koffiemok, een kattebelletje voor het lief. Dat is je staart… Maar een staart is ook meer. Je ecologische voetafdruk. De sfeer die jouw humeur bij anderen achterlaat. Het kribbeltje op de toiletdeur van je stamkroeg. De bacterieën die je rondniest op de bus. De vuilzak die je iedere week op straat zet.

Sommige mensen hebben reusachtige staarten die ze helemaal niet in de hand hebben. Dinosaurusstaarten. Of krokodillenstaarten. Bij de minste beweging wordt er iets omgegooid. Ze komen ergens binnen en laten een ravage achter als ze buitengaan. Drugsverslaafden hebben meestal grote staarten. Die laten gekwetste familieleden achter, geripte vrienden en meestal veel afval.
Jongeren hebben grotere staarten dan ouderen. Met blikjes bier en veel lawaai in hun studentikoze kielzog. Bloggers hebben virtuele staarten; slijmsporen op het internet.
Artiesten hebben er ook grote. Meestal kleurrijke. Ze laten een spoor van verfvlekken en kunst na. Niet per se negatief dus.
Een staart kan immers ook pluizig, zacht en vriendelijk zijn. Een oprechte ‘Goeiemorgen!’ kan een heel kantoor kietelen met opgewektheid. De zwabberstaart van mijn Poolse kuisvrouw maakt meer proper dan vuil. Maar zelfs de pluimen van een pauw brengen stof en met een onachtzame eigenaar kan elke staart destructief zijn.

Er zijn mensen die hun hele bestaan aan hun staart ophangen. Dat zijn meestal de zeurpieten en de energiezuigers. Hun staart is hun manier van leven. Als ze ergens binnenkomen smijten ze gelijk hun staart in je gezicht en laten hun gat zien.
Sommige mensen hebben vissenstaarten: glibberig gedrag en snel weg. Meestal wel nogal proper.
Zakkenrollers hebben volgens mij vissenstaarten.
Je hebt ook kangoeroestaarten: mensen springen ver met hun assertieve (aggressieve) ego’s, maar zonder staart vallen ze om. En dan de kwispelaars: zij die met hun overdreven enthousiasme vanalles omverkwispelen. Een sint Bernard aan een salontafel. De theepot ligt garantie op de grond. Zij die ‘Van Vlees en Bloed’ gezien hebben: Den Herman is een kwispelaar…

De ene dag heb je een fijne poezenstaart die je netjes in de lucht houdt, die je evenwichtig maakt en weinigen stoort. Stap je met het verkeerde been uit bed, dan heb je eerder een geschubde dikke salamanderstaart waar je iemand zo mee omver kan meppen. Soms pluimen, soms pluizig. Soms kaal en soms gekruld…

En u? Wat voor staart hebt u vandaag?

(illustratieve foto volgt nog :-))

16 gedachtes over “Dit krijgt een staartje…

  1. Deze blogpost maakt voor mij kans op de heden-ten-dage-geïmproviseerde prijs “blogpost van het jaar”. Hilarisch knap geschreven en een ongelofelijk interessante inhoud vol fantasie. Dixit de jury. 🙂

  2. Snipsnotterverkouden snuffende konijnenneus en dito klein wit pluisstaartje. Ach, daar doe ik vandaag niemand kwaad mee. Dat kan ook niet als je waterige ogen en een loopneus hebt. Ik kruip weer snel in m’n warme holletje.

  3. Stephanie heeft gelijk, wat maakt dat jij ook enorm veel gelijk hebt, Ysabje! Héél mooi verwaard, ik hou wel van jouw fantasievolle beeldende visie op de wereld. Een copywriter zou er jaloers van worden… En ik heb wel een kwispelstaart vandaag (wegens een erg leuk afspraakje vanavond), maar wel maar ééntje van een chiwawa, dus de schade zal wel meevallen 😉

  4. Geweldig leuk stukje over staarten… maar aangezien je zelf de indruk van je staart niet ziet, moet je dan niet aan je omgeving vragen wat voor staart je achter je hebt hangen. Ik hoop op een rustig kort staartje vandaag, maar wie weet vinden andere mensen dat weer niet. Ik ben er niet meer als ik een kamer achterlaat he.

  5. @ tijdtussendoor: staart tussen de benen houden dan! 😉

    @ stephanie: ik bloos nu.

    @ suzette: idd, konijntjes zijn nogal prettig gestaart… veel beterschap…

    @ skaroline: omarm je spannende date met een warme fluffy sexy staart dan!

    @ mcneel: en die van u?

    @ smiley: niet te gemakkelijk vanaf maken he. Je kan ook gewoon eens achterom kijken als je een kamer verlaat. En zien wat jouw sporen zijn…

  6. wow, heb je blog ontdekt! Geweldig! Momenteel hangt mijn staart tussen mijn benen. Een hopeloze dag (zeg maar week) achter de rug. Maar dit blogstukje brengt daar een beetje verandering in. Thanx! Heb hier ook veel knappe foto’s zien staan die me echt aanspreken. (wordt ik eigenlijk weer een beetje moedeloos van 🙂

  7. Een visie, die ik eerst nogal vreemd vond, maar tijdens het lezen, kon ik me er steeds beter in vinden.
    Zo had ik ‘de mens’ nog nooit bekeken. Er zijn vele soorten staarten waar ik van gruwel, zoals glibberige staarten. En mensen met een kangoeroestaart kunnen me meestal ook niet bekoren.
    Geef mij maar een zachte, poezelige staart, maar wel eentje die oprecht kwispelt !

    Die van mij kan nogal ‘ns veranderen van uitzicht (denk ik). Maar waarschijnlijk kunnen enkel de andere mensen duidelijk mijn staart van de dag omschrijven 🙂

    Groetjes !

  8. Een heel inventieve benadering van het menselijk gedrag.
    Beeldend en daardoor zeer verhelderend.
    Je hebt er een ongelooflijk boeiend stukje literatuur van gemaakt.
    Een welgemeende PROFICIAT!

    Mijn staart sprak vandaag boekdelen:
    Nederlands en Engels opvragen aan zoon.
    Examens in aantocht…

Geef een reactie

