Masjenka

Donderdag had ik de eer om kennis te maken met Masjenka. Haar stoutmoedige beslissing om mij uit te nodigen voor een bezoekje in een galerij had mij aangesproken. Masjenka zou Antwerpen vereren met één van haar zeldzame bezoeken en het leek me erg prettig om deze heldin te ontmoeten op een regenachtige donderdagavond. De expositie van Hans Vandekerckhove, vlak achter mijn hoek, was de locatie zijn waar deze blind date zou doorgaan en waar we onze blikken eens zouden kruisen.
Ik doe het altijd in mijn broek als ik dat soort ondernemingen aanvat. Alsof ik poedelnaakt in het centraal station moet gaan staan en liedjes moet zingen. Maar ik doe het altijd wel, maar toch… (Niet dat van het centraal station natuurlijk.). Zonder enig idee wat ik tegen haar zou moeten zeggen bolde ik er ondanks schrik fietsgewijs heen.
Het werd een heerlijke ontmoeting met deze speciale Zwalmse vrouw (die naar eigen zeggen de perfecte appelboom in de tuin heeft staan. En ze haalde ooit het nieuws met haar mild verzet tegen de ophokplicht der kippen. Ze zei toen naar ’t schijnt tegen Vlaanderen ‘Als ik een kip was, wilde ik niet in dat kot gaan zitten!’).
Masjenka’s gevolg was al even aangenaam en het leverde heel wat leuke conversaties op.
Door onzekerheid word ik vaak heel brutaal, onstuimig en luidruchtig. Laat ons hopen dat ik niet meer mensen beledigd heb dan de man van het restaurant (ik bedoelde het nochtans als een compliment). Al goed dat ik geen alcohol drink!

Ik belandde natuurlijk magnifiek te laat in mijn bed en bekloeg het me ’s anderdaags meermaals en luidop. Maar Masjenka, Pantharei, Ferdinance Crane en Didier Maurice zijn nu echte mensen voor mij. Het virtuele kwam weer eens piepen in de reële wereld. En wederom was het fijn.

Weet er trouwens iemand wat ‘een salade van vergeten groenten’ is? Het stond op het menu. Ik had nog nooit van zo’n poëtisch voorgerechtje gehoord…

De kunstenaar himself

9 gedachtes over “Masjenka

  1. waren we geen bloggers dan waren we misschien aardpeer of boerenkool of peterseliewortel…
    memorabele avond met diva Masjenka en haar gevolg, awel merci!

  2. Op fietsreis belandde ik eens totaal onverwacht op het museum van de vergeten groenten. Ik heb het bezocht, er was niemand. Behalve de groenten was het museum ook vergeten. Toch is het mij altijd bijgebleven.

  3. Leuk dat je weer je verlegenheid hebt overwonnen 🙂 Je ziet je kan het he en daar komen mooie ontmoetingen van. Goed dat permalink dat even uitlegt van die vergeten groenten. Ik had die salade niet durven bestellen uit de vrees dat ze de groenten zouden vergeten en mijn bordje kleur zou missen.

  4. Ha, dan ben ik nu toch benieuwd…drink je nooit alcohol? Is dat nog om een bepaalde reden? (En voel je vooral niet verplicht om hierover tekst en uitleg te geven hoor).
    xSuzettex

Geef een reactie

