Het nuttige(n) van techniekers

Als het over zaken als nutsvoorzieningen en warm water gaat, kan ik wat aan de labiele kant zijn. Ik ben over het algemeen nogal content met wat er via kabels en buizen het huis inkomt en uitgaat. Normaal gezien werkt alles en hoef je er niet bij na te denken. Het is pas als er dingen het niet meer doen dat de afhankelijkheid zich op verschillende vlakken manifesteert. Ik kan daar niet tegen. Ik wil altijd een bom gooien op de betrokken firma. Ik wil gaan betogen, ombudsmannen lastig vallen, brieven schrijven naar humo, enz. En als ze het enigszins vriendelijk en snel kunnen oplossen draai ik met de wind. Dan wil ik techniekers kussen en telefonisten terugbellen om een lied van dankbaarheid te zingen. Gelukkig doe ik al die dingen net niet…
Het is gewoon de machteloosheid die me zo uit evenwicht brengt. Ten eerste is er het wegvallen van de toevoer. Water, elektriciteit, internet of warmte bijvoorbeeld. Teruggeworpen worden op een waterloos bestaan, dat zet aan tot denken, of je nu wil of niet. Elektriciteitsloos de dag doorkomen is confronterender dan ik wil. Ten tweede, het ander aspect van de afhankelijkheid, is de goodwill van de leverende of in gebreke blijvende dienst. Zij maken uit wanneer ze een technieker sturen en of die tussen 8u en 17u gaat komen of misschien wel helemaal niet. (Ik hoor steeds vaker van firma’s die zeggen dat ze iemand zullen sturen en dan komt er een hele dag niemand. Neem daar maar eens verlof voor!). En het niet weten wat er scheelt maakt me ook kwaad. Ik voel me dan zo’n kneusje.

De boiler was al enkele weken als een wild paard op hol. Geen verbinding met de thermostaat. In volle galop bleef hij maar gaan. Het leek de duivel wel. Grenzeloos stookte hij alsof hij van ons huis zijn nieuwe hel wilde maken. De eerste nacht haalden we 35°. Buiten was het 2°.
Vaillant stuurde verschillende techniekers. De eerste was het grappigst.
Ik: – ’t is vreemd dat het kapot is. Vorige maand is er nog iemand van jullie een onderhoud komen doen hier.
Hij: – Nee.
Ik: – Jawel hoor. Er is nog iemand hier geweest in oktober.
Hij: – Nee. Niet van ons.
Ik: – Jawel, van Vaillant.
Hij: – Onmogelijk.
Ik: – Maar meneer, jullie zijn hier voor een jaarlijks onderhoud geweest.
Hij: – Ik denk het niet, madam.
Ik: – Vraag het maar na.
Hij: – Dat zal ik doen.
Na veel vijven en zessen gaf hij ons gelijk. Het bleek over verschillende namen op eenzelfde adres te gaan.

Even later:
Hij: – Volgens mij past die thermostaat niet op die boiler.
Ik: – Jawel hoor. Het werkt al jaren.
Hij: – Volgens mij past het niet.
Ik: – Vorige week werkte het nochtans. Het zou straf zijn als het dan niet zou passen.
Hij: – Ik zal eens bellen met de centrale…
Hij belde wijdbeens met zijn centrale waar ze bevestigden dat het wel een compatibel systeem was.Die techniekers zijn niet altijd de meest sociaal aangepast mensen…

Wat minder grappig was, was dat hij na twintig minuten vertrok met de boodschap dat onze installateur moest komen om dit en dat en zus te vervangen. Een week later heeft de installateur drie uur door ons huis gekropen, zoekend naar mogelijke problemen en zowat al het vervangbare vervangen. Maar niets hielp. Vaillant is nog twee keer teruggekomen. Eentje kwam gisteren en die loste het zo goed op, dat we helemaal zonder verwarming zaten. Ik heb een hele nacht wakker gelegen, omdat ik niet kon uitmaken of ik de betrokken techniekers levend zou villen of in kokende olie zou gooien. Ze stuurden gelukkig vanochtend een hoogstvriendelijke man die alles oploste en afstofte. Ik wilde bijna taart halen voor hem, maar hij moest nog andere mensen gaan redden…

De mensen in het huis op de foto hieronder hebben voldoende toevoer van allerlei, volgens mij. Hoe zou die kamer op het gelijkvloers er in hemelsnaam uitzien?

Ik zag op Wintervuur op ’t linkeroever deze geniale uitvinding. Die had ik gisterenavond wel als bureaustoeltje gewild! Het werkte nog goed ook. Ze stookten een vuurtje in een ton en lieten dan zo het water in de verwarmingselementen lekker warm worden.

Advertenties

8 gedachtes over “Het nuttige(n) van techniekers

  1. Die eerste technieker van je heeft precies ook het warm water niet uitgevonden. Een technieker die zulke probleempjes niet kan repareren is een echt nietsnut en zijn naam niet waardig, na se.
    Zulk radiator-infrastructuur, als op de laatste foto, zou beslist eens kunnen winnen bij dat seutig progamma van “de uitvinders” , je kent het wel.
    Zou er zoiets bestaan voor in mijn wagentje?
    In ieder geval weer eens een tandenknarsend verhaal, met ludieke foto’s, het laatste opwarmertje van het jaar.

  2. levend villen. Daarvoor heb je niet eens energie voor nodig (wat bij wel het geval is bij de kokende olie.)
    Het is zo er-ger-lijk als je op iemand wacht die zegt dat hij komt en dan zijn kat stuurt. Ook als ze het niet gemaakt krijgen.

  3. Beetje cru gesteld maar: Vroeger werden mensen technieker omdat ze daarvoor kozen, nu worden ze het omdat ASO en TSO te moeilijk waren.

    Het is verdomd moeilijk om iemand te vinden die handig is en ook nog nadenkt!

    Ik heb zelf ook meegemaakt dat mijn verwarming na een onderhoud (van een niet nader genoemde firma) het liet afweten en heb nu eindelijk (dank u meneer Struyf!) iemand gevonden die het tiptop in orde kan houden. Ik betaal wel wat meer, maar beter dat, dan geklungel.

    Wat me ook ontzettend stoort is de communicatie. Als je belt vraag je je soms af of het bandje van het antwoordapparaat nog niet vol is, of als het bedrijf nog niet failliet is (intussen ben je blij dat je nog een houtkachel hebt, dat je de gasvuren kan opendraaien of dat je nog kan samenzitten rond een elektrisch vuurtje).

  4. dit is toch wel een “onvoorstelbaar” verhaal
    Misschien ben je beter af met VAB, die hebben in Antwerpen een soort klusjesdienst , die binnen een paar uur je technische problemen oplost (ik hoop dat die service nog bestaat)
    Alvast prettige en hopelijk warme feestdagen

    Lamp

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s