Bang

Als kind waren er toch wel wat dingen waar ik bang voor was. Ik werd nogal onconventioneel opgevoed en er was weinig ruimte voor of nood aan angsten. Ik was zeker geen heimweekindje of huilebalk.
Maar toch was ik, zoals de meeste kinderen, voor vanalles bang. Een klassieker is natuurlijk de spoken onder het bed. Elk kind heeft minstens één persoonlijk spook dat hem voor een paar jaartjes wakker houdt. Daar ben ik van overtuigd.

Een stukje film, lang voor ik de toegelaten leeftijd had, maakte dat ik jarenlang vreesde voor witte griezelhandjes die naar mijn voeten zouden grijpen als ik op het bed zit. In de film, waar ik de naam niet van ken, trekt het meisje net op tijd haar voeten naar boven om te gaan liggen. Ze weet dus niet van het griezelhandje. Maar de kijker wel. Bloedstollend vond ik dat!

Nu ben ik groot, ik weet dat er geen handjes onder het bed wonen, en verder ben ik moeder geworden. Ik kijk nu naar de mogelijke bangmakers voor mijn zoontje en ik zie er veel. Een bos dat in een tekenfilm omgekapt wordt tot er alleen maar een lege vlakte overschiet. Plots geen bekenden meer zien. Een vreemde figuur de ‘boe’ roept. Een auto die te snel door de straat rijdt. Het gordijn dat beweegt. Boosaardige mannen in films. Griezelige muziek.
Het is makkelijk om bang te zijn. En het is niet moeilijk om bang te worden van het leven. Misschien moet ik binnenkort eens tijd maken om Tadeusz te vertellen dat het mag, maar dat het niet hoeft om bang te zijn. Ik denk trouwens echt dat de spoken bang van hem zijn.

Over bangmakers gesproken: Ik kon vorige week trouwens een glimp opvangen van een vampier. Haar tanden steken door haar lip als ze haar mond (of is het bek?) dicht heeft. Ik kon maar in de vlucht een foto maken van deze bloedzuiger. Ik moest mij dan uit de voeten maken of ze had me aangevallen…

15 gedachtes over “Bang

  1. Jeez, dit is een door de wol geverfde kater! Niet voor de poes, zoals het er uit ziet. Deze meneer heeft veel gezien in zijn leven en ik denk dat er veel soortgenoten van hem zijn die hem liever niet tegenkomen, zo ’s avonds laat in een achteraf steegje.

    Wat een geweldig beeld. Dat hij je aanblaast terwijl je een foto maakt heeft wel iets ongenaakbaars. Ik houd van deze beesten, en deze jongen kan bij mij al niets meer verkeerd doen. Alleen al op het uiterlijk. Ze zijn zo onverholen zelfstandig en arrogant. Heerlijk gewoon.

    Je weet wat ze zeggen, toch? Honden hebben een baas; katten hebben personeel.

    • @ Drs Johan Arendt Happolati: ik zou gaarne meer details kunnen prijsgeven, maar helaas. Ik weet alleen maar dat. Het was een klein wit benig handje, van een bizar schepseltje. Dat is alles…

  2. Als kind was ik dus als de dood voor wolven onder mijn bed: niet durven slapen, en al zeker niet durven ook maar een hand of voet uit bed te laten hangen. Die angst is uiteraard helemaal verdwenen (nu zitten er zelfs echte (mini)-tijgers en panters onder ons bed).
    En ik was ook doodsbang om over een brug te rijden of te stappen, uit schrik dat die net op dat moment ging instorten, en dié angst is nog steeds niet helemaal weg.

  3. Dat beest komt recht uit de hel, zoals je hem hebt gefotografeerd. 😉
    Ik had als kind trouwens een paar angsten, steeds door een film of serie.
    Dat er een laser in de hoek van mijn kamer hing die me ging verbranden. (mijn pa heeft eens naar Star Trek gekeken terwijl wij in de woonkamer zaten)
    Vleermuizen die in mijn haar gingen vliegen. (door Sledge Hammer)
    Een kat die in mijn mond ging kruipen en dan mijn ingewanden ging opeten. (door Tales from the crypt) – overigens voor de rest mijn lievelingsdieren hoor. 😉

  4. Pingback: #Wijvenweek: Schuldig en gemaskerd « Ysabje's Blog

  5. Pingback: #Wijvenweek: Schuldig en gemaskerd | Wijvenblogs

Geef een reactie

