Sportloos

Sport is stom. Ik vind dat. Ik doe het zelf al niet echt graag, maar op radio en tv vind ik het helemaal stom.
Ik begrijp dat in feite niet goed. Waarom deze wereld, dit land, mijn radio geterroriseerd wordt door sport.

Ik luister graag, in de auto, naar radio 1. Allerlei programmaatjes (blabla), wat muziekjes (tomtidom), een nieuwtje (zeepaardjes gespot in de schelde), een vleugje verkeersinfo (een ijskast op de rijbaan). Ik kabbel gaarne mee op dat gezapig gewauwel.

Maar waarom o waarom!? Waarom krijgen we dan plots het opgewonden getier van de sportverslaggevers? Uren aan een stuk staan ze te kwijlen in hun microfoons, het balletje secuur volgend.
Vanmiddag stapte ik in de auto, de radio sprong op en ik hoorde: “Zij die nu in de auto zitten denken ongetwijfeld ‘wordt dat gat nog dichtgereden?!’
Euhm… Nee?
Of het nu de Brabantse Pijl is, Parijs-Roubaix, de match, gravel of gras; het interesseert me geen fluit. Waarom mensen kijken naar competitieve zwetende mannetjes met dikke kuiten en weinig hersenen is al vreemd, vind ik, maar waarom moeten ze alle details zo uitsmeren over míjn persoonlijke radiomomentjes?

Sport is als een drug, een nationale georganiseerde kalmhouder die het nadenken tegen moet gaan. Zowel de kijker/luisteraar zit met zijn pint aan het scherm gekluisterd, maar ook de atleet himself lijkt steeds dwazer te worden en trapt zijn lichaam vrolijk naar de verdommenis.
Mij niet gelaten wie zich daar allemaal mee amuseert, maar kunnen ze geen aparte eigen zendertjes maken voor de reusachtige groep sportliefhebbers? Sporza is al een mooi begin, maar zet het alsjeblieft ergens op een bandbreedte uit de buurt…

17 gedachtes over “Sportloos

  1. “ja…ja…JAAA… ziet sé ! hij demareert sé, die maakt een gat, gij is wéééég eh !!! ziet sé. jajajaja. ja. ja. ja.”… die zondag met wéééér eens een koers op tv (die overigens veel te luid staat omdat pépé het anders niet hoort) bij de schoonfamilie.
    ik denk dan “waar maken jullie je druk om ? ze moeten vermoedelijk nog een halve koers rijden ?”. kortom: ik snap het ook niet. en ik vind dat helemaal niet erg.

  2. Mijn moeder had vroeger sport aan staan op de radio als zij bezig was in huis. Ik heb er nog trauma’s van…. dat eindeloze gewauwel dat als een solide geluidsmuur bleef doordreunen. Afstompend en apathiserend. In mijn huis gaat er geen sportzender meer aan.

  3. Ook nooit begrepen wat er nu zo top-strategisch is aan wielerkoersen. Het is toch gewoon het manneke dat het snelste fietst dat wint?
    Misschien kan je Midas Dekker’s kruistocht tegen sport wel appreciëren: “Sport is het product van de industriële samenleving. Hoe meer werk de machines ons uit handen nemen, des te harder we zweten op het sportveld. Trainen moeten we. Waar machines van slijten heten spieren door gestaald te worden. Alleen dieren weten beter: die doen niet aan sport en zijn toch zo fris als een hoentje.”:) (zie http://www.midasdekkers.nl/index.php?id=422)

    • @ NoWlay: ik heb het over sport op mijn radio van professionele sporters. Als mensen graag aan sport doen dan gun ik hen dat zeker. Maar de competitie op mijn radio die hoeft voor mij gewoon niet…

  4. Sport op tv/radio hoort thuis in het uitstervende rijtje van naar de koers kijken, met de duiven spelen en met een blauwgrijze stoffrak werken in uwen hof.
    Misschien is het gewoon ontworpen om voor mannen een excuus te zijn om toch maar niets in het huishouden te moeten doen.

  5. als (een) man wil ik hier ook ff reageren,
    want vind OOK geen bal aan dat competietiesport-zootje,
    wat is de waarde van het nieuwsfeit van die ene winnaar van de Brabantse of een andere pijl,
    tov. bvb. Obama zijn mening over kernwapens ??
    loopt een man of elf -kuddegewijs- achter zo’n een domme bal aan,
    als ze hem dan eindelijk hebben schoppen ze hem nog weg ook…
    de boom in dus met al die ballen- en fietsen- en tennisprestaties van superheroes!!
    let op, ik sport zelf ook graag!!
    nieuwswaarde? nul!

  6. Soms is sport een dikke brok sensatie op radio of tv…. zelfs een grote geldklopperij.
    Maar sporten op zich doet wel iets met je lichaam, het zorgt voor veel stofwisseling en adrenaline om de stress uit je lijf te krijgen. Ikzelf fiets en wandel wel graag in de bergen, maar dan wel niet alleen, maar liefst met familie of vrienden, dat verzorgt het sociaal contact, moet je weten.
    Maar je frustratie omtrent het dermate excentrieke media rond sportgebeuren begrijp ik maar al te goed.

  7. ola, Ysabje houdt zo niet van gepezeweef op de radio… ik kan daar in komen. Radio met uitsluitend het geluid van klotsend water of een vuur dat brandt, of getik van de klok of het geluid van openberstende bloesemknopsels bijvoorbeeld… avé 🙂

  8. ach,

    ben ik dan de enigste hier die voetbal op de radio enorm plezant vindt?ik moet er om lachen, ik word er boos om, mij doet het iets, mag dat dan niet?

    ik snap ook niet waarom sport kijken zo minderwaardig wordt beschouwd, is een boek ook geen brood en spelen? soms denk ik, is DAT (?) nu nieuws? maar dan zullen er wel een aantal mensen zijn (al is het maar 1 persoon) die het wel nieuwswaardig vinden…

    dat geklaag over sport, ik snap het niet…mensen amuseren zich, what’s the problem?

    oja, waarom krijgt religie (in al zijn vormen) nog een forum? dat is mijn frustratie…

  9. @ stijn: natuurlijk mag jij dat leuk vinden en ervan genieten! daar heb ik niks op tegen. Maar kunnen ze het niet op een apart zendertje doen? zodat ik gewoon naar mijn vertrouwde adio kan luisteren. Maar geniet ervan! absoluut…

Geef een reactie

