Een rode wandeling

Ieder jaar is het trottoir voor mijn deur de verzamelplaats van de Antwerpse 1 meistoet. De hele straat kleurt bloedrood en tegen de middag weerklinken flarden van Caroline Gennez’ toespraak in mijn badkamer. Dezelfde figuren van vorig jaar met dezelfde outfit. Dezelfde spandoeken met nieuwe woordjes. Een jaarlijkse rode dans. Eentje waar het vuur al wat uit is, maar toch; de majoretten zijn er altijd bij.
Sinds ik woon waar ik woon loop ik vaak al eens wat straatjes mee. Het is fotografisch immers een leuk uitje.

De PvdA had een leuke ludieke actie ineen gestoken die menig glimlach tevoorschijn toverde. Het waren de enigen die me dit jaar echt zijn bijgebleven. Een groepje vertegenwoordigde de zogenaamde ‘Partij van de Aandeelhouders’ en riep slogans als: ‘Geen complexen, meer rolexen!’ Of: ‘bankgeheim = fijn!’, ‘Geen gezeik, wij blijven rijk!’ Ze willen daarmee graag de aandacht vestigen op de mogelijkheid van een miljonairstaks.

Zoals ieder jaar: de ochtend op 1 mei begint met een stoet sleepwagens die hun komst aankondigen met de welbekende borden:

De PvdA-actie:

Verder altijd een heleboel mensen die het serieus menen. De ene is strijdvaardig:

De ander doet het met enthousiasme:

Er zijn sympathisanten:

En toeschouwers:

Wat me dit jaar nog opviel:
– Kinderen vinden er over het algemeen niks aan. Ik zag veel verveelde gezichtjes en slepende voetjes.
– De stoet heeft een erg grote vaste bezetting. Vooral dezelfde gezichten gezien. Ik kan bijna een fotoboek aanleggen van een aantal koppen. Ieder jaar worden ze een jaartje ouder.
– Het lijkt een stoet die niet meer van deze tijd is.
– Er zijn veel kleuren rood.

8 gedachtes over “Een rode wandeling

  1. Pingback: Tweets that mention Een rode wandeling « Ysabje's Blog -- Topsy.com

  2. Een 1 mei stoet? In het Nederlandse weet niemand meer wat 1 mei eigenlijk inhoudt. Inhield, beter gezegd. Een dag van de arbeid heeft geen zin meer als iedereen werkt, zal de gedachte wel zijn…..

  3. Gelukkig staat die vrolijkerd met zijn trommel erbij, anders leek het inderdaad een treurige bedoeling…

    Hier was het halve gezin vertegenwoordigd bij de 1 mei viering/demo/optocht in Nijmegen. Gastoeters mee en de rode Jip-en-Janneke regenjas aan.
    De dag ervoor (koninginnedag) was alles in het oranje, volgende maand hebben we de Roze Zaterdag. En toen ik zocht naar groene dag vond ook iets…emmm (oordeel zelf).
    Ik zeg, laten we ook een gele, paarse, blauwe en limoenkleurige dag vieren!

Geef een reactie

