Eend

Ik heb een peuter in huis die druk bezig is met zijn hersentjes te ontwikkelen. In een overvloed aan fenomenen en abstracties probeert hij de wereld aan elkaar te schakelen met woorden en begrippen. Niet eenvoudig. Hoe de taal zich in een mensenhoofd ontwikkelt is al vaak onderwerp geweest van wetenschappelijke studies, ondermeer omdat het zo’n heksentoer is.
Tadeusz – met z’n 2,5 jaar precies tussen peuter en kleuter – is nu op kruissnelheid. Hij legt linken, bedenkt zelf zinnen, zet woorden steeds meer in de juiste volgorde enz. Het levert hier in huis heel wat grappige situaties op. Hoe dat precies in dat kopje werkt blijft meestal een raadsel. Maar niet altijd…

Regelmatig gaat manlief met Tadeusz voor het krijtbord zitten en dan tekent hij iets voor Tadeusz. Tadeusz kijkt dan gefascineerd naar de tekeningen van papa. Nu is Sventikov niet de grootste kunstenaar, maar zijn tekeningetjes zijn wel altijd erg schattig, vind ik. In de onderstaande foto was het rechtse tekeningetje er eerst. Tadeusz zag het en hij zei – zonder enige aarzeling – “Eend!”
Dat vader een paard had proberen te tekenen ging volledig aan hem voorbij. De snuit/bek was zozeer een snavel voor Tadeusz en kreeg duidelijk prioriteit boven de vier poten. Bij Tadeusz wordt een eend dus herkend aan de kop. Ik vond dat Tadeusz in feite gelijk had. Het dier was meer een eend dan een paard.

Sven was verontwaardigd en wilde ons tonen hoe een eend er dan wel uitziet. Het linkse tekeningetje kwam tot stand. Voor mij is dat een struisvogel…

5 gedachtes over “Eend

  1. Ik vind de eend persoonlijk erg goed gelukt. Het paard iets minder, ja, wel goed te herkennen door die vier poten, die manen en die staart, maar ik zou toch wel erg schrikken als ik een paard met zo’n scherpe snuit (smoel? bek? mond?) zou zien.

  2. Heb uw foto ook aan mijn dochtertje van 2,5 voorgelegd. Het linkse is een eendje en het rechtse is een “zwarte”. Uw ventje is dus gebuisd voor het tekenen van een beest met een spechtenkop, vier zwemvliezen en een staart πŸ™‚

Geef een reactie

