Groot worden

Leg ‘m neer als hij wakker is en het spartelen is begonnen. Die beentjes fietsen alsof hij de Tour rijdt, de armen zwaaien als bij een politicus in verkiezingsstrijd. Maar als hij slaapt of hangt of suft is het een diertje waarvan de contouren prachtig vervagen en de kleuren in elkaar overlopen.
Hij kan ook al een beetje praten. Hij zegt: gnaauw. En dan zeg ik gnaauw terug. Hij zegt kriii. En ik zeg krooo terug. Hij lacht. Ik lach terug. Ik zeg gieuw. Hij zegt gieuw terug. En dan kotst hij een gulp melk uit. Lachend. En de melk loopt in zijn oortje. Raaah…

Mijn kleine grote zoon… Hij kwam op 1 oktober de wereld binnen als een +4 kilootje en hij groeit als kool. Nog geen twee maanden oud, maar dat zou je niet zeggen als je hem daar zo op de arm ziet hangen.

Groeien doet zeer, denk ik. Ik herinner mij van vroeger de groeipijnen. Een onbestemde pijn in mijn benen en armen; een soort trekken, binnenin en overal. Ik weet nog dat ik mezelf suste door te geloven dat het groeipijnen waren. Als ik hem nu zo explosief zie groeien, op zo’n korte tijd, man man man, dat moet zeer doen.
Er wordt zoveel gegroeid in mijn omgeving dat ik het zelfs vreemd begin te vinden dat ik al zo lang dezelfde schoenmaat heb. Dat ik nog altijd 174 cm meet. Ik groei alleen soms nog wat in de breedte. Maar dat noemen ze verdikken, en niet groeien (en daar kan iets aan gedaan worden).
Van 51 cm naar pakweg 170 cm gaan dat moet toch een behoorlijk pakket kracht vragen, denk ik dan. Maar die rakkers hebben nog altijd een ton energie op overschot. Ze slapen wel wat meer, maar laat mij 12 of 20 uur slapen op een nacht, dan doe ik nog niet zo gek.

De oudste, van 2,6 jaar is behalve rennen, roepen, zingen, spelen, aandacht opeisen, veel bezig met begrippen en ze begrijpen:
– Mama! alle blaadjes af de bomen, heee!
– Ja schatteke, maar in de lente komen die blaadjes terug, hoor…
– Mamaaaa! Dan ladder nemen en blaadjes terug aandoen!

– Mama! Ni zingen!
– Oei, mag ik niet zingen?
– Nee! Niet lalala doen!
– Oh da’s jammer. Mag ik echt niet zingen?
– Alleen lululu en lololo.

– Kijk Tadeusz, daar is iets te doen. Zullen we gaan kijken of we een ballon kunnen krijgen?
– Jaaah! Ballonnen plukken!

En altijd alles beter willen weten:
– Bohammetje sammeli eten!
– Er is geen salami meer, floekie.
– Is wel sammeli!

Heerlijk, die vondsten. Maar zo ne franken teut!..

Ik wil in feite geen blogmama zijn. Ik wil een blog met allerlei, niet louter moeder-met-kinderen-blogster. Ik ga binnenkort eens wat meer moeten buitenkomen precies…

10 gedachtes over “Groot worden

  1. Die sammeli doet me denken aan een uitspraak van mezelf op die leeftijd. Wanneer m’n ma aan het afwassen was, zei ik naar ’t schijnt altijd: “Heppeloke, heppeloke!” Dat betekende “Ook helpen, ik wil ook helpen!”. 😀 Op een bepaalde leeftijd zei ik dat wel niet meer denk ik, van dat ook helpen bij de afwas. 🙂

  2. och kom, wat is er nu meer inspirerend om over te schrijven dan uw kinderen, en de manier waarop jij dat doet is heel leuk om te lezen, toegegeven, ik ben zelf een blogmama dus misschien dat er wel mensen zijn die liever iets anders lezen maar voor mij is het prima zo 😉

    oh, en mijn 2,8 jarige zegt ook sammali, wel kijkt hij er al een beetje vreemd bij, zo van ‘dat klonk gelijk anders dan wanneer jij salami zegt?’ maar voorlopig lukt het hem nog steeds niet. Pyjama is nog zo’n woord, Merel zei heel lange tijd “pajang” en Sieben zegt “poewama”

    Allé hup, ga nu maar alvast stiekem wat blaadjes gaan terughangen, anders krijg je dat nooit rond tegen de lente!

  3. Zalig, he, die “gesprekken” met peuters. Anna zegt ook sammelie (en sjokkolala).
    Boris is gróót! Hij ziet er echt al ouder uit dan zijn anderhalve maand!

  4. Prachtig! Mooie foto’s en mooie tekst, dan maakt het niet echt uit waarover…
    Die groeipijnen herken ik van onze dochter. Ik zei het eens aan een dokter toen we met dochterlief in het ziekenhuis waren – een jonge, heel lange dokter. Hij zei me: “dan zou ik nogal pijn gehad hebben zeg!” En ik dacht: “wacht maar tot je kinderen hebt…”

Geef een reactie

