Broembroem

De auto is vooral een gebruiksvoorwerp, maar sommigen zien er een vriend in en ze kleden die dan mooi aan… Een auto leent zich heel goed voor personificatie; het werkt prima als statussymbool; het is makkelijk te ‘pimpen’ of te versieren en je wordt ermee gezien als je ermee rondrijdt. Heel wat mensen geven hun vervoermiddel een naam. Die van mij heet Boudewijn. Hij had eigenlijk blauwe sterren op zijn metalen velletje moeten krijgen, maar dat is er nooit van gekomen.
Ik neem nogal gemakkelijk de auto. Ik rij graag. Het is soms wel een hele klus om mijn groene geweten te negeren.

Nu ik twee kinderen mee te verplaatsen heb is het soms – hoe raar dat uit mijn mond ook moge klinken – gemakkelijker om de tram te nemen dan de auto. Ik werp mij gewoon met heel mijn entourage op een tram. Soms val ik, blokkeren er buggywielen, loopt er een kindje weg of pist er eentje in de tram, maar er is nog altijd kans dat dat allemaal niet gebeurt.
In de auto is de kans op sleuren en zuchten 100%. De Maxi-Cosy in de tweedeurs wriemelen, ondertussen zien dat het andere gezinslid zich op straat niet laat platrijden, de oudste de wagen in trekken, gordels vastriemen (probeer maar eens via de voordeur een gordel vast te maken bij een springboon op de achterbank!), buggy opvouwen en in de koffer wringen, de directe eis om koekjes en tutten verbaal counteren. En dan het zotte stadsverkeer in. Zo is dat altijd als ik de auto neem.

Nee, soms is een tram best prettig. Als ik niet te lang moet wachten, en als het een buggytoegankelijk exemplaar is. Als de tramhaltes zich dichtbij mijn bestemming hebben gekronkeld. Als ik tijd heb.
Maar het kan ook schijtkleurmiserie zijn. En dan valt het me op hoe weinig mensen behulpzaam zijn. Ik verwacht van de mensheid geen grote grootmoedigheid en het is niet zo dat ik teleurgesteld of bitter ben. Ik stel gewoon iets vast. Ik ga ervan uit dat ik op mijn eentje de tram op moet geraken en ik verwacht geen hulp, maar het verbaast me wel hoe mensen mij toch, ondanks al mijn lawaai en volume, toch kunnen negeren. Lachwekkend hoe ze de andere kant kunnen opkijken. En, eerlijk waar, de meeste mensen die me helpen zijn migranten en oude mensen. Of vrouwen. Met buggy’s. De gemiddelde sterke mannelijke Vlaming helpt niet. Sociale inhibitie heet dat dan (geremd zijn om te helpen doordat er omstaanders zijn). Ik vergeef het hen. Maar ik ben de bejaarden en de anderstaligen wel des te dankbaarder. En gelukkig zitten die regelmatig op de tram. De gemiddelde Vlaming heeft het immers te druk om rond te rijden in zijn gepimpte kar…

In de loop der tijden kwam ik soms grappige wagens/nummerplaten tegen. Gepersonaliseerde nummerplaten vind je toch vooral op dure auto’s.



Soms is het gewoon een leuk toeval:

Sommigen maken echt iets van hun voertuigen:



En ’t is niet omdat je in ne sjieken bak rijdt dat je slim bent…

10 gedachtes over “Broembroem

  1. Ach hee, praat me er niet over, die horken in de stad die niet weten hoe je een handje toesteekt. Ik doe het lekker wel, altijd, wat er ook aan de hand is. Een zoekende toerist stap ik direct op af met de vraag ovvie de weg kwijt is en ik kan in 4 talen antwoorden. Iemand die met zijn fiets en bagage staat te hannesen daar stap ik even voor af. Maar goed, ik ben dan ook een buitenlander…..

    Ook al meegemaakt? Iemand die zich tussen jou en de voor jou toch opengehouden deur doorglipt om je alsnog de pas af te snijden?

  2. Ik had ook zo’n auto met twee deuren en heb me ook suf gekronkeld om de kinderen vast te zetten. Nu ze zichzelf vastzetten hebben we een grotere auto én hebben we afgesproken om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer, de fiets of te voet te doen. De menselijke geest neemt soms ook rare kronkels.

  3. Ongelooflijk hoeveel mensen hun auto als een verlengde van hun “ik” zien. Voor mij is dat echt niet meer dan iets dat mij van A naar B brengt.

  4. Het was weer een vermakelijk verhaal en een prachtige reeks. Vooral die Mondriaan!! Niet alleen vanwege de auto zelf maar vanwege die hele compositie. Kleur geel in de auto en de achtergrond. Toffe foto.

Geef een reactie

