Fomu op een sneeuwzondag

Afgelopen zondag ben ik nog eens met een paar (blog)(foto)vriendinnen naar het Fotomuseum in Antwerpen geweest. We doorstonden allemaal het gruwelijke sneeuwweer om samen ons kritisch en leergierig oog te gooien op het werk der Groten. Voor mij is het fotomuseum achter de hoek, maar Stephanie en Carola moesten serieuze sneeuwmassa’s door ploeteren.
Het werd voor mij weer een erg interessante dag. Verschillende fotografische liefhebbers bijeen weten duidelijk de foto’s van het fotomuseum boeiender te maken dan als ik alleen geweest zou zijn. We zagen de Music for Life-foto’s van Jimmy Kets en de bijhorende making off, die een fijn licht wierp op hoe de meer professionelen te werk gaan. We zagen ook het werk van Boris Becker dat mij wat minder kon bekoren. En dan zagen we de foto’s van Willy Kessels. Toen we de zaal van de laatste binnenliepen dachten we eerst ‘oh nee, oude foto’s…'(1930 -1960). Maar Kessels wist ons uiteindelijk nog leuk te verrassen. Hij maakte collages en experimenteerde met afdruktechnieken. Schattig hoe ze indertijd echt met schaar en lijm te werk moesten gaan. Nu doen we klik klik klik en we hebben naadloze collages. Toch geeft dat artisanaal knutselen iets extra dat je niet met photoshop kan bereiken. Imperfect is in feite leuker dan perfect… Maar dat is een cliché zeker? Kessels was duidelijk een creatief man met leuke ideeën en durf.

We zag ook nog wat foto’s van erg jonge fotografen. Ik zag daar een foto die ik zelf een tijdje geleden ook gemaakt hebt. Ze was bijna identiek…
Ik ging met Stephanie, Carola en Sas, de enige ‘blogloze’, ocharm. Oestrogenen met een fotografisch oog dus. Het was weer voor herhaling vatbaar!

Hier zie je de beminnelijke Stephanie die blij is met haar capuccino:

Hier de bewuste ‘identieke foto’:

3 gedachtes over “Fomu op een sneeuwzondag

  1. Dat is wel heel identiek inderdaad. Misschien ietsje ruimer gekaderd door jou als ik het mij goed kan herinneren. Ik heb ook wel wat lekkers gemist zie ik ddordat ik eerder weg ben gegaan. Twas heel gezellig in ieder geval.

Geef een reactie

