2010 is dood. Lange leve 2011.

Op 1 januari maak ik traditioneel een ochtendwandelingetje. Ik hou mij niet bezig met het wilde feestgedruis om middernacht, maar ik hou er wel van om naar de restanten te gaan kijken. Aangezien ik geen alcohol drink, spreek ik niet de lallende taal van de jolige medemens. En als er zo’n massa op de been is vertrouw ik het vuurwerk niet. Rondvliegende rotjes en scherp gefluit in mijn oren; bah.

Ik probeer wel altijd vroeg op te staan en dan ga ik dezelfde foto’s maken als vorig jaar: halflege flessen drank, confetti en slingers platgestampt en van alle vrolijkheid ontdaan, triestige vuurpijloverschotten. Gisteren nog zo belangrijk en vandaag achtergelaten en vertrappeld.
Ieder jaar ziet het er eigenlijk helemaal hetzelfde uit. Vochtig karton en kapot glas. Verbleekte kleuren. Een hoop ex-feestartikelen. Dood. Alsof alle feestelijke energie eruit gezogen is.

Dit jaar aan de kust waren er ’s ochtends wel een pak minder nog-feestende-waggelaars dan de voorgaande jaren in ’t Stad. Aan de kust beginnen ze het jaar wat frisser dan in Antwerpen, denk ik.

Natuurlijk zie je niet aan alle foto’s dat het nieuwjaar geweest is. Het mistroostige karakter van de kust in de winter heeft toch iets moois.
Deze ‘zeeman’ wacht op zijn baasje. Vermoedelijk is hij doof van al het vuurwerk van de voorgaande nacht. (Ja, ik heb de foto gespiegeld om de tekst leesbaar te maken…)

Deze garnaalvissers zijn al vroeg uit de veren:

Het lijnenspel van Nieuwpoort:

Voornemens heb ik gelukkig niet gemaakt. Die van 1 januari sneuvelen immers het snelst…

11 gedachtes over “2010 is dood. Lange leve 2011.

  1. Voor jou en je gezin een heel gelukkig en ook creatief 2011 gewenst.
    Je begint alweer goed wat mij betreft. Wat een herkenbaar verhaal weer. Die restanten van een feest!! Ik heb ze noodgedwongen vaak bij een ochtendwandeling ontmoet. Als die kids van mij in die restanten dat vuurwerk gingen zoeken dat nog niet was afgegaan. Tja dan moet je de jongens een beetje in de gaten houden he!!

  2. Hey Ysabel,

    Kei mooie foto’s weer! En ik heb al spijt dat ik zelf geen ochtendwandeling heb gedaan. Veel plezier in 2011 en veel inspiratie gewenst, want ik blijf je graag lezen en denk dan soms met heimwee terug aan de samenwerking (vooral de niet-werkgedeelten ervan :-))…

    Groetjes
    Liesbeth

  3. Boehoe! Gun een ander ook eens z’n pleziertje ipv over alles te klagen & zagen.
    Nieuwjaar is speciaal een daar hoort feesten nu eenmaal bij (voor de meesten dan toch). Zij het een feestje of gezellig met familie & vrienden. En dat men dan voor één keer vuurwerk mag/kan afsteken in het jaar moet je er ook niet over zeuren!
    En dan die uitspraak dat dat hondje vermoedelijk doof is slaat al helemaal nergens op. Man man man toch…

    Als je toch zo tegen feesten, vuurwerk en wat nog allemaal bent, verhuis dan naar de broesse. Daar is het lekker rustig, geen last van vuurwerk, feesten, …

    Ik hou ook van een rustige wandeling in de natuur maar ik ben niet zo bekrompen om een ander zijn plezier af te nemen of erover te zeuren.

    • @ Bert: Ik weet niet of je goed gelezen hebt: ik zit helemaal niet te klagen en te zagen. Ik gun mensen zeker hun plezier. En ik vind dat het er met nieuwjaar zeker mag zijn. Ik zeg alleen dat ik het niet graag heb om ertussen te gaan staan. Ik ga liever ’s ochtends kijken, zoals ik schreef. Ik hoef nergens anders te gaan wonen. Ik hou er namelijk van om in de stad te wonen.

      En over die hond: als je eens oplet zal je zien dat die dieren helemaal zot en paniekerig reageren op vuurwerk. Het knalt veel te hard voor hen.

      Ik vind uw reactie wat ongepast en onvriendelijk. Ik vind eerder dat jij onverdraagzaam, cynisch en egoïstisch reageert. Je hoeft mijn blog niet te lezen als je niet wil. Maar als je hem dan toch leest, lees het dan goed. Ik ben niet iemand die makkelijk zaagt en klaagt en afgeeft op de wereld. U wel. En uw reactie is makkelijk en goedkoop. (En twee keer dezelfde reactie onder een andere naam.)
      Ik doe tenminste iets.

Geef een reactie

