Tweedehandssolden

Vorig jaar ben ik blijkbaar zo zot geweest om op dag 1 naar de solden te trekken. Ik schreef er blijkbaar ook een relaas over. En ondanks het feit dat mijn lijden die dag mythologisch en onnavolgbaar was, was ik het toch bijna vergeten zeker! Ik riskeerde dus blindelings naar een gelijkaardige kwelling te huppelen! Gelukkig moet mijn krokodillenbrein instinctief aangevoeld hebben dat de mallemolen op de Meir niet dé plek was waar ik moest zijn, want ik ben niet geweest. Ik was nochtans in de stad en bevond mij gevaarlijk dicht in de actieve oorlogszone. Hoe dichter bij de winkels, hoe sterker het leugenachtige gevoel dat ik iets zou kunnen missen, dat er buitenkansjes voor het grijpen zouden liggen. Snelsnel, anders zijn die andere vrouwen ermee weg! Hebbe hebbe hebbe!

Neenee, koopjes liggen daar niet. Zenuwinzinkingen, ja. Hyperventilatie en hysterie. Voor een prikje. En kleren die te klein zijn. Voor altijd teveel geld. Want kleren die je niet draagt zijn altijd te duur. Ook al kosten ze bijna niks.

Dit jaar ben ik dus niet in die consumptieval gelopen. Wat heb ik dan wél gedaan? Ik ben vandaag (op dag 2) naar een tweedehandswinkel gegaan. Daar doen ze ook solden. Zo rustig dat het daar is! Er hangt weliswaar altijd een indringende stofnestengeur, de inrichting is zelden modern, meestal ligt er een bruinig oud tapijt met plooien, staan de kledingrekken scheef en lijken de verkoopsters bijpassende decorstukken. Maar de prijzen zijn er véél ronder en portemonneevriendelijker dan in vuurlinie op de Meir. Het aanbod bestrijkt er de crème van de mode van vele roemrijke jaren én de klanten zijn minder dolgedraaid en agressief dan de gemiddelde soldenshopper.
Je moet natuurlijk niet gaan vragen of ze dit of dat nog in jouw maat of een andere kleur hebben, maar dat geeft ook wat rust. Past het niet, dan is het niet voor jou.

De vrouw met wie ik afwisselend de spiegel deelde bleek soms zinvolle bijdragen te leveren aan de door mij gekozen rokken en jassen. We namen onze tijd om alles eens te bekijken en maakten geen overhaaste of foute beslissingen. We pasten kledingstukken soms zelfs twee keer. Giechelden aangenaam bij zotte stukken. Het was zowaar gezellig.
Toen ik een wat twijfelachtige, ietwat lelijke jas aanhad die me zat als een tweede vel zei ze: ‘Mijn moeder zegt altijd dat je kleren moet kopen met je ogen dicht.’

Dat vond ik nu eens een leuke gedachte om mee naar huis te nemen. Ik kocht uiteindelijk van alles, maar de jas liet ik daar…
(Deze pola(d)roid is een oude foto en is dus niet vandaag in de winkel gemaakt…)

6 gedachtes over “Tweedehandssolden

  1. Ik heb deze week een schitterend handgeschilderd porseleinen servies gescoord in de kringloop. Met maar liefst 12 tasjes en ondertasjes voor maar 2,5 €. Ben ik blij dat ze in Tienen de prijzen niet kennen. 😉

    • @ het is een foto die ik in een magazijntje maakte. Daar ga je niks mee zijn vrees ik. Volgens mij is het ook dicht. Maar ik ga regelmatig in de tweeddehandswinkeltjes in de nationalestraat kijken… daar zijn er verschillende. Het is omdat ze zo dichtbij zijn dat ik daar meestal ga.

Geef een reactie

