Gekeurd

Naar de keuring gaan met de auto is weten dat je een uurtje of drie kan gaan zitten nadenken, naar buiten staren, af en toe eens een metertje naar voor rijden. Ik stond gisteren natuurlijk in de traagste rij. Echt erg vond ik het niet. Je nadert de toverpoorten zo langzaam dat je je er al wat thuis gaat voelen.

De grote poorten gaan alleen kortstondig open om de volgende wagen op te slokken. Grote monden die na een hap snel weer dicht gaan, alsof het hapje er anders weer zou kunnen uitvliegen. Maar na al dat wachten is dat niet waarschijnlijk. Vermoedelijk gaan de poorten zo snel terug dicht om te voorkomen dat de individuen in de rij zich gaan alliëren en zich tegen hen zullen keren, de poorten zullen bestormen en alle groene papieren zullen bemachtigen.

Mijn rijtje kronkelde zich gezapig over het terrein, eerder apathisch en zonder strijdlust. Hier en daar stond een bordje dat ons aanspoorde alle gordels vast te klikken. Ook vreemde bordjes met ‘volzet’ erop waar niemand op lette. Er was de ‘Snack Kontrol’, een mistroostige hamburgerkraam met kunstig gekozen naam, om de mensen wat vettige troost te bieden. Maar gisteren was zelfs Snack Kontrol gesloten. In de regen ging af en toe een fronsende man naar zijn wagen staan kijken. Bezorgd over een roestplek of zo. Soms een hooggehakte vrouw op zoek naar een toilet. Een man die zijn hond uitliet stond aan het hek naar ons te glimlachen. Ik denk dat hij liefst had gezwaaid, maar hij hield zich in.

Ik had mijn bezigheidstherapie meegenomen: een wispelturige baby die zijn ‘standen’ aan het oefenen was. Soms in sluimerstand, soms op de speciale kwijlstand en regelmatig in brulstand, met maximaal volume. Dat laatste hielp niet om het proces te versnellen. De naaste autootjes in de rij lieten me niet voorgaan. Tegenwoordig maken ze die auto’s redelijk geluiddicht dus Boris kon roepen wat hij wilde. Kotsen hielp ook niet. Hij heeft zich nochtans echt geworpen. Hij deed zelfs een overtuigende sterfscène met zijn vuistjes op het raam.

Het was meer dan vier jaar geleden dat ik nog bij de keuring geweest was en iedere keer als ik er kom voelt het aan als de eerste keer. Ik weet nooit wat er gaat gebeuren; alleen dat ik lang moet wachten, dat de wagen dooreen geschud zal worden als ware het een kermisattractie en dat ze diep in zijn ogen zullen kijken. Van zodra ze met mijn wagen – onzen Boudewijn – in gesprek waren liep ik ook nu met de spartelende Boris op mijn arm wat verloren door de grote hangar. Ik probeerde tegelijkertijd wat foto’s te maken, maar oh wee oh nee! Dat mag hier niet zene! Privé terrein! Het verbaasde me dat de meneer – ook in een kwijlstand – mijn camera niet uit mijn handen snokte om er dan het ‘digitale filmrolletje’ uit te trekken.
Mijn geheim wapen, Boris, gooide zijn twee strafste troeven nog in de strijd – een brede lach en een streepje kots – maar het mocht niet baten. Foto’s waren verboden. Al goed dat ons autootje Boudewijn zo’n goed rapport had…


10 gedachtes over “Gekeurd

  1. Is dat toevallig in Deurne of zien alle keuringscentra er hetzelfde uit?

    Mijn autootje is daar maandag goedgekeurd. Was de eerste keer dus ik was niet zo voorbereid op het lange wachten. Ik had nochtans een afspraak (om 7u ’s ochtends jawel…) maar het mocht niet baten.

  2. Doet me denken aan mijn rij-examen. Ik ben zelf nederlander, maar omdat ik in het bezit ben van ’n belgische verblijfsvergunning mocht ik mijn examen in Belgie afleggen. Met goed gevolg.

    Mijn examen begon ook op zo’n APK-keuringsterrein.

  3. Met zo’n autokeuring voelt het precies alsof je zelf examens moet afleggen. Ben ooit eens dik gebuisd geweest. Zal het nooit vergeten. Werkelijk iedereen stond rond mijn auto. Ik hoorde ‘Ja madammeke’, en ik wist hoe laat het was. 😉

Geef een reactie

