Ontmoeting met een sneeuwvlok

Moderne ouders zijn wij. Of dat willen we toch zijn. In deze samenleving is dat goed te doen. Want kinderen zijn volwaardige consumenten en het aanbod is eindeloos. Al wat er voor de grote mensen is, is er ook voor de kinderen. Champagne, designkleding, hippe interieurs, films, fuiven, toneelstukken. Gelukkig wordt er in de crèche nog gewoon gespeeld en niet aan ‘teambuilding’ gedaan of zo. De mening van kinderen is echter wel erg belangrijk voor de meeste ouders. Als ik kleren ga kopen voor mijn oudste zoontje hoor ik mezelf toch vaak vragen: ‘Vind je deze trui mooi?’ Of als ik bij de beenhouwer sta vraag ik hem of hij kip of biefstuk wil. Hij kan nauwelijks tegoei praten, maar hij beslist wel mee.

Dat modern ouderschap maakte dat ik vrijdag met Tadeusz naar toneel geweest ben. Toneel voor kindjes van 1 tot 3 jaar. Geweldig toch. Dat het bestaat. En het werkt nog ook. ‘Sneeuw’ is een interactief toneelstuk van ‘Sprookjes en zo‘ en hun voorstelling is altijd en overal in een mum van tijd uitverkocht. Ik ken toevallig de acteur en kan daardoor gelukkig zo af en toe een voorstelling meepikken. Nu was het een schoolvoorstelling. Met zeventig (!) andere kindjes heeft Tadeusz zich laten betoveren door de eenvoud van deze fladderende sneeuwvlokvoorstelling. Het is erg ontroerend om die kinderen zo te zien opgaan in het verhaal. Als ik mijn zoon van nog geen drie jaar ‘tomaatjes!’ hoor roepen als ze aan de kindjes vragen wat er in de soep moet, dan word ik helemaal week.
Soms maak ik al geen deel meer uit van zijn leven. Soms leeft hij al helemaal zonder mij. Hij blies toen ze vroegen om te blazen; hij liet zich gewillig een sjaaltje aandoen; hij hing wattensneeuw in de kleine boompjes. Het is een leeftijd die me echt ontroert.

Voor de twee acteurs van het stuk vind ik het toch niet evident, zo’n zeventig minimensjes bij elkaar zetten. Ik voel de hele tijd de spanning van de mogelijkheid dat het met die kinderen helemaal uit de hand kan lopen. Als ze plots niet meer zouden doen wat ze moeten doen. Acteur Peter vroeg twee kindjes uit het publiek; het scheelde niet veel of hij had er veertig bij de hand moeten nemen.

Maar gelukkig zijn de acteurs ervaren genoeg. En bovendien hebben kinderen van die leeftijd een grote neiging tot sociaal aanvaardbaar gedrag en conformisme. Het is een mooi voorbeeld van aanpassing en groepsdynamiek.
Maar stel u voor: als de ene zot doet, doet de ander ook zot. En die driejarigen kunnen serieus zot doen. En wat dan met zeventig zotte losgeslagen driejarigen? Ik wil niet weten hoe fout zo’n voorstelling kan aflopen.
Gebeurt blijkbaar bijna nooit. Zeker niet bij schoolvoorstellingen, zegt Peter. Omdat de juffen en meesters gewend zijn om de hele groep bij te sturen. Ze grijpen snel en kordaat in. Bij familievoorstellingen ligt het moeilijker. Ouders roepen hun kinderen niet altijd op dezelfde manier of op hetzelfde moment tot de orde. En ze zijn bang voor de blikken van andere ouders. Hoewel ieder kind daar dus een individuele begeleider heeft (of twee), loopt het er toch makkelijker een beetje mis.

We mochten na de voorstelling nog langer blijven. En Tadeusz heeft zich toen nog goed geamuseerd met zijn bevoorrechte positie van ‘nablijver’. Hij danste in de spotlights, hij hielp mee opruimen en ging backstage op verkenning. En ik heb mijn kind weer in contact gebracht met cultuur en hopelijk een kleine jeugdherinnering geplant.

De foto’s maken was niet makkelijk. Zeker niet omdat ik niet teveel lawaai wilde maken om de magie van de kinderen niet te doorbreken…

Tadeusz in het licht:

5 gedachtes over “Ontmoeting met een sneeuwvlok

  1. Ik heb niet echt tijd om het hele stuk te lezen, maar die eerste foto was echt magisch mooi. Ik lees tussen neus en lippen door dat het tijdens een voorstelling gemaakt is? Morgen maar even echt doorlezen 🙂 .

Geef een reactie

