Goeiemorgen Mister Flash

Vanmorgen deed opstaan pijn. Ik was er heilig van overtuigd dat ik de wekker maar een keer op snooze had geduwd, maar helaas. Haast was geboden. Ik wil niet als dé laatkom-mama bekend staan op de school van mijn zoon. Mijn ogen weigerden iets te zien. Dat duurt meestal zo’n dikke twintig minuten. Mijn verstand draaide op een half procent van zijn kracht. Dat duurt soms wel twee uur. Die eerste momenten dwaal ik blind en zwakzinnig rond in huis, wartaal brabbelend.

Mijn eerstgeborene, Tadeusz, (oudste zoon klinkt zo oud voor een driejarige…) is van een andere soort. Als ik tot aan zijn bed gestrompeld geraak en hem wakker krijg, gaat dat kind rechtop zitten, wrijft zijn oogjes uit, zegt ‘mama, ik ben nog zo moe’. En wat er dan volgt gaat voor mij vaak te snel om te volgen.

Hij springt recht, roept iets als ‘tsjakka’of ‘aaallo’ – wat zijn motor ontsteekt – en zoef hij is weg. De raket is gelanceerd. Terwijl ik de plooien uit mijn gezicht was en mij aankleed vliegt hij af en toe aan supersonische snelheid voorbij. De bijhorende decibels verwittigen me als ik moet schuilen voor deze wilde wervelwind.
Als ik er zelf enigszins gestreken uitzie, gooi ik een washandje in de richting van het aanstormend ge-toetatoeta. Bij de volgende rondgang moet ik met mijn nog half verdoofde geest goed mikken om het neerstortend vliegtuig van kleren te voorzien. En als ik klaar ben om naar de volgende level te gaan (boterhammen smeren en zo), moet ik de woeste kikker in de juiste richting laten springen (Kikketje kikketje! Ik ben een kikketje!).

Terwijl hij een boterham eet, loopt hij rondjes op de mat: Kijk mama! Ik ben een fogeltje, ik flieg. Hij valt om, duizelig van zijn spiraalvlucht, schatert, staat recht en zet zijn missie naar springboonplaneet voort.
We hebben zo’n twintig minuten om te eten, boterhammen te smeren, schoenen en jassen aan te doen, voor we moeten vertrekken. Maar wat dat kind op die twintig minuten nog allemaal kan doen, dat is te gek voor woorden. Hij bouwt torens, legt puzzels, hangt aan mijn been te zagen om tv te zien. Hij eet, hij speelt piano, hij draagt zijn emmer vol blokken naar papa. Hij telt de tenen aan zijn voet (het zijn er altijd tien; aan iedere voet tien), hij geeft zijn knuffel een kus, hij gaat ‘naar Bojis (Boris) kijken en die knuffelen. Hij zoekt zijn gele tut. En ook zijn blauwe. En een taart bakken moet hij ook nog doen. Als ik hem gebied zijn jas aan te doen, zegt hij streng: ‘Nee, ìk moet eest nog koekje eten.’ En dan zwaait hij berispend met zijn vingertje. Oja, de auto’s moeten mee naar school. Allemaal. Natuurlijk.
En als hij helemaal ingeduffeld is, eindelijk vertrekkensklaar, met mutsen en sjaals, handschoenen aan, boekentas op de rug (zònder auto’s natuurlijk), dan zegt hij: ‘Pipidoen!’

Mijn kinderen zijn onbetaalbaar. Ze zijn zo grappig en lief dat ze zelfs de meest slechtgehumeurde mens nog kunnen laten lachen. Ze hebben zo veel benijdenswaardige kwaliteiten. Ze zijn het licht van mijn dag. Maar als ik Tadeusz om 8u30 op school afzet dan denk ik soms wel al eens: ‘Wat een vermoeiende dag al.’ Of gewoon: ‘Oef.’

Op de foto zie je meneer Tadeusz tijdens een erg belangrijke rit op zijn belangrijk paard naar zijn belangrijke bestemming. Dat het paard met zijn poten half de grond ingezakt is doet niet ter zake.

5 gedachtes over “Goeiemorgen Mister Flash

  1. hmm ik heb ook zo’n lichaam zoals jou waar er eerst een paar uur een mist moet optrekken en elke functie maar één na één langzaam begint te werken.

    super leuk geschreven, heel herkenbaar en grappig

  2. Heel herkenbaar, inderdaad. Ik ben ook soms blij als ik op mijn werk aankom en gewoon kan zitten zonder dat iemand iets vraagt of iets van me wil. Tegen 9 uur heb ik precies al een halve dagtaak opzitten…

Geef een reactie

