Droogweg bij de neus genomen

Mijn droogkast bezweek vorige week. Het blitse ding blaast nauwelijks drie jaar wasgoed droog, maar toch stopte hij er al mee. En met mijn trommel leek ook de aarde te stoppen met draaien. Zonder droogkast wil ik niet leven!
Een combinatie van pinkende lichtjes die ik nog niet eerder gezien had. Mijn was was nog nat. Tutterdetut! Tutterdetut! Een onheilspellend geluidje. Mijn droogkast stopte na een zestal minuten met draaien. Keer op keer.

Waar zat de firma die mij dit aandeed?! Waarom ben ik geen lid van Test-Aankoop? Lezersbrieven wil ik schrijven. Bellen naar Basta. Of naar Sven Pichal en Annemie Peeters.
Een technieker voor een droogkast laten komen dat is wat onnozel. Volgens mij betaal je evenveel voor een nieuwe droogkast. Maar we kochten net een diepvriezer. Dat was al een stevige duit. En wanneer moet die nieuwe droogkast dan gekozen worden? En gekocht? En geleverd? En moet ik ondertussen met wasrekjes de was drogen? Overal vochtige kledingstukken in huis. Onderbroekjes op stoelleuningen. Sokken op de rand van ’t bed. Handdoeken op een wasrek gedroogd, die kan ik – eenmaal droog – laten rechtstaan van kartonnigheid. Schuurpapieren kleding. Ooh. Onheil onheil!

Ik wilde eerst nog proberen om het droogding eens helemaal op te kuisen, hoekjes en kantjes te besnuffelen en zoveel mogelijk vijsjes los te vijzen. Ik had weinig te verliezen. Op het internet bleken nog Bosch Maxx 6 Sensitive-gebruikers te bestaan met gelijkaardige problemen. We begonnen eraan vol frisse moed. Ik haalde stof en vettige prut uit de kleinste hoekjes. Ik vond geheime luikjes waar ook water stof ingekropen was. Het baatte allemaal niets. Ik moest dieper graven. Op zoek naar de essentiële ingewanden van mijn droogkast.

Maar.
Bosch heeft zijn machines uitgerust met een speciaal soort vijsjes. Open te vijzen met een sterschroevendraaier of Torxschroevendraaier. Nu durf ik er prat op gaan dat slechts een enkele zonderling zo’n schroevendraaier in z’n bezit heeft. Zo’n vijs is, volgens mij, louter uitgevonden om mensen af te schrikken. Een kruis- en een gewone tournevis, dat was niet genoeg! Er was ergens en flauwe plezante die van sterretjes hield en de Torx uitvond… Alsof we die nodig hadden. Oh ja, sorry, die was nodig om ons af te schrikken…
Maar wij zouden ons niet laten doen. Zo snel zijn wij niet uit het lood te slaan! Ik stuurde mijn lief erop uit om zo’n stersleutel te gaan kopen. Het eerste exemplaar bleek te groot. We gingen ‘m wisselen. Die paste. Gelukkig.

Maar.
De onderste vijsjes bleken nog een ietsiepietsie kleiner te zijn. Ook enkel met een Torx te openen.
Weer naar de winkel.

Na veel vijzen en zessen kregen we de achterkant van de kast los. Daaronder was een minuscuul rood knopje te zien. Volgens mijn internetlotgenoten de ‘resetknop’. We duwden erop…

De droogkast draait weer en vertoont geen enkel mankement meer… Voor 10 euro ‘repareerden’ wij onze droogkast. Het had ons 200 euro aan een reparateur kunnen kosten, of 400 euro voor een nieuwe droogkast.

In mijn klein bestaan consumeer ik noodgedwongen. Ik stamp lekker rond met een grote schoenmaat als je het ecologisch voetafdrukgewijs bekijkt. Ik werd in de afgelopen jaren alleen maar rijker en kon me een aantal luxes veroorloven die in wezen overbodig zijn, maar met de kinderen stijgt ook de behoefte. Een wasmachine. Een droogkast. Een diepvriezer. Al die toestellen maken het me niet alleen gemakkelijker; ze maken me ook afhankelijker. Zonder kan/wil ik niet leven. En als het kapot gaat koop ik een nieuw. Maar soms overdrijven ze met dat kapotgaan. Ze zouden beschaamd moeten zijn. (Nu maar hopen dat ie volgende week niet definitief bezwijkt…)

23 gedachtes over “Droogweg bij de neus genomen

  1. Goed gedaan, zeg! Zo’n defect toestel is altijd ellende. Als dat geen supervrouw status waard is, dan weet ik het ook niet meer.
    En die Torx sleutel, daar had ik ook nog nooit van gehoord, maar blijkbaar heeft het Lief daar wel een assortiment van in huis. Roept ‘em maar, de volgende keer.

  2. Ik vind het gek dat zoveel mensen (de meerderheid) een droogkast hebben en die als onmisbaar beschouwen. Ik heb er zelf geen, en mis die ook niet. ‘Zonder kinderen zou ik het ook wel zien zitten’, kan je dan zeggen (want ik heb dus geen kinderen), maar bij m’n ouders thuis hebben we ook nooit een droogkast gehad (twee kinderen). ’s Zomers op een lijntje in de tuin, ’s winters op een rekje in de living of garage… ’t Droogrek staat hier ook altijd maar waar het uitkomt: keuken, living, eetkamer, wasplaats… We wonen nochtans niet groot, zo’n 100m². Geen kosten aan aankoop/onderhoud machine, en geen elektriciteitskosten (want die dingen vreten toch wel energie, niet?).

    • Oei, achter die ‘meerheid’ had ik nog een vraagteken willen zetten… Hoeveel percent van de Vlamingen/Belgen gebruikt een droogkast… Dat zou ik wel es willen weten. 🙂

      • Het zal nu bijna 20 jaar zijn dat ik een droogkast heb, na de geboorte van nummer twee, en ik zou ze ook niet meer kunnen missen. Inmiddels lopen hier vier tieners/jongvolwassenen rond en die droogkast maakt het mij mogelijk om de volledige was in het weekend af te ronden (ik werk fulltime en tijdens de week kom ik niet meer aan wassen toe).

    • @ Liza: ik heb ook nooit een droogkast gehad vroeger en vond dat een totaal overbodig ding dat inderdaad energie vreet. Maar met de geboortepremie van mijn eerste zoon kochten we een droogkast en sindsdien is het naar de knoppen. Mijn was is sneller klaar, ik moet ‘m niet meer door huis sleuren, alles blijft netjes in de badkamer, en het is ook lekker zacht na de droogkast. Maar het is een energievreter ja. Het is zo een luxeding dat je na een tijdje niet meer zo goed kan missen. Ik ben door de consumptiemaatschappij gemanipuleerd tot droogkastgerbuiker…

  3. amaai. ik heb weer wat bijgeleerd: ik kende enkel de philips schroevendraaier een een gewone kruisvijs enzo. en nu ook de Torx. en kijk, er bestaan er nog meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef_%28verbinding%29
    🙂

    even on topic: i might be a man maar ik ben vòòr de droogkast. deze werd binnengehaald door De Madame en sindsdien wordt er praktisch niet meer gestreken. als je maar vlug genoeg alles uitneemt en opvouwt kan dat gerust. enkel de hemden misschien. en dan nog. lang leve de vooruitgang !

  4. Volgens mij worden veel van die apparaten ‘slecht’ gemaakt om maximaal 5 jaar mee te gaan. Hoeveel afwasmachines mijn ouders versleten hebben…. Totdat ze overgingen over de allergoedkoopste simpelste variant van het machinaal geweld. Sindsdien zijn er weinig problemen meer. En dat geldt voor alles tot nu toe: wasmachine, droger, vaatwasser, vriezer.
    Ik zelf krijg afgedankte wasmachines van andere mensen. Ze maken heel veel lawaai en gaatjes in je was en zijn niet erg energiezuinig, maar goedkoop in de aanschaf. De vaatwasser in onze keuken heeft nog nooit gedraaid sinds ik er woon. Ik hoop dat ik apparaatloos kan blijven leven, maar ik begrijp hoe verleidelijk het is met kinderen….
    Toch vind ik het raar dat mijn schoonmoeder vrij snel nadat ik aankondigde dat ik zwanger was uitriep: “Oh, maar je hebt helemaal geen droger!”. Zij (en alle vrouwen van haar generatie) bracht 3 kinderen groot zonder droogkast en vroeg zichzelf nooit af of ze er een nodig had.

  5. …Het droogkast -dillema, dat heerst hier ook al n tijdje… Zeker met zoonlief die bijna twee setjes kledij en n zestal… slabber per dag bevuilt …
    Het droogrek staat altijd open hier, dan weer in keuken, dan weer in woonkamer, gewoon om soms n vrij-keuken gevoel te hebben of n vrije living te hebben… Tja…
    En nu momenteel ook de chauffage nie werkt…droogt t ook nog erg traag… Ik ga dan soms ook es piepen naar de prijzen van die toestellen….als je dan een eco exemplaar wilt…dan is t n hopeloze zaak… T zal er voor t eerst nog niet van komen…
    Wij hebben nog steeds n wasrek….. (maar ik baal er soms wel es van). T fijne der aan vind ik wel de geur van vers gewassen was in huis…(of van Aldi wasverzachter, hihihi)… En in de zomer de wasmolen in de tuin vind ik wel erg gezellig….net vlaggetjes in je tuin, hihihi x Feestwas… Tja zo gaat dat bij ons…x

  6. Wasdroger noemen wij zo’n ding. En sinds ik weet dat 1.: die dingen een derde van je stroomrekening veroorzaken (die dus met dat aandeel daalt als je hem afschaft) en 2.: in de meeste huisbrandgevallen de oorzaak van de brand zijn, heb ik definitief met het idee er een te moeten hebben gebroken. Maar ik gun iedereen zijn droogkast! Ik heb rondhangende was in mijn huis nodig om de vochtigheidsgraad op pijl te houden… 😉

  7. Amaai, daar zou ik nu niet aan gedacht hebben, om dat ding open te vijzen. Slim gezien!
    Ik ben zelf ook helemaal afhankelijk van deze ‘luxe’ toestellen. Vooral ons afwasmachien is onmisbaar (daarom dat het ook ons 3e exemplaar al is).

  8. Ik vind dat fantastisch van u, die machine gewoon openvijzen.
    Wij hebben thuis geen droogkast en geen vaatwasser. Meestal hangt onze was te drogen op 2 rekjes. Heel af en toe ga ik naar de wasserette enkele straten verder om bv lakens te drogen. Voor 80ct per beurt.
    Als er een tweede kind komt, zal die droogkast er wellicht wel komen. Net zoals de vaatwasser komt als de keuken verbouwd wordt.

  9. Wij hebben een droogkast én een vaatwas… maar we gebruiken ze bijna nooit. Ik vind zelf afwassen rustgevend en ik vind dat mijn kleren minder slijten als ik ze niet in de droogkast stop. We gebruiken de droogkast dan ook enkel voor lakens en af en toe eens een handdoek. Mocht ik kinderen hebben, zou ik hier zeker wel iets anders vertellen. 😉

  10. Respect 🙂
    Ik heb ook ooit gedacht dat ik zonder vaatwas en droogkast kon… maar toen kochten we een huis & konden we de machines van de vorige eigenaars voor een zacht prijsje overnemen. Sindsdien zijn ze onmisbaar…
    Binnenkort zitten we een tijd zonder wegens verbouwingen. Dat gaat pijn doen. 😉

  11. Wij (gezin met twee kinderen) hebben een droogkast, maar die wordt nauwelijks gebruikt: het gaat enorm traag en de was ruikt niet fris. Bovendien is er toch heel veel was die niet in de droogkast mag. Of letten jullie niet op de labeltjes? De was is ook veel minder verkreukt als hij op het droogrek heeft gehangen.
    Een ander groot nadeel bij ons: het is een combinatietoestel, dus wasmachine en droogkast in een. Terwijl de machine droogt, kan ik dus geen nieuwe was insteken. Zo gaat dat in een overbevolkte stad met kleine woningen.

  12. Hier ook een droogkastverslaafde. Ik probeer het op andere vlakken wat te compenseren (bv zo weinig mogelijk de auto gebruiken) en dan vind ik het wel kunnen. Het is inderdaad een enorme tijdswinst, wij hoeven bv. bijna nooit meer te strijken dankzij de droogkast. Als mama (en papa) van 2 kleine kinderen is alles al vermoeiend genoeg, zo’n beetje luxe hebben we dan best wel verdiend.

  13. Pingback: Wonderlijke feiten over Bosch droogkasten | Ysabje's Blog

Geef een reactie

