Vrijdagse markt

Vrijdagochtend was ik nog eens – per toeval – op de vrijdagse markt. Ik bleef een beetje hangen en luisteren. Het is een verhaal op zich die gekke markt. Voor zij die ze niet kennen: de vrijdagse markt is een openlucht veiling van zowat alles. Het pleintje wordt vol met allerlei rommel gestouwd. Je mag ’s ochtends eens rondlopen en de spullen bekijken. Dan wordt er een touw gespannen en mag je in principe niet meer binnen de touwen komen tot de veiling gedaan is.

Door daar weer even te staan voelde ik het effect van de Vrijdagse markt weer sterk. Het brengt iets hebberigs in de mensen naar boven. Omdat alles begint met een bedrag van 1 euro en soms de 5 euro niet haalt, lijkt alles bijna gratis en wil je steeds minder hoog bieden. En ik heb altijd het gevoel dat er echte koopjes te doen zijn en dat ik van alles mis. Want ik sta nooit goed en zie nooit goed wat er precies geveild wordt en hoewel het vooral rommel is, lijkt er toch altijd een schat tussen te zitten. Mensen van allerlei kleurtjes dringen aan de touwen, ze volgen de roepman over het plein, kruipen soms toch over de draad. Ze krijgen dan naar hun voeten van de mannen binnen den draad. Die beschermen het kostbaar goed tegen diefstal en rekenen onmiddellijk af wat er gekocht is.

Er wordt gevloekt, er wordt gescholden, de dufste artikelen worden er hoog in de lucht gehouden om ieder te tonen waar het om gaat. ‘Een gitaar voor de doven, mensen. Enen euro voor deze gitaar voor de doven! Wie biedt?!’ (Een gitaar zonder snaren…). Een opgezette uil wordt verkocht voor twee euro: ‘Zietziet, den enen uil koopt den andere!’.
Bij de verkoop van een reusachtig witleren salon zijn er geen gegadigden. Ook niet voor één euro. Met een vette knipoog wordt er tegen enkele zwarthuidige medemensen voorgesteld: ‘Allee mannekens. Een salon waar ze u altijd in terugvinden. Voor enen euro!’ (Het werd aan een van hen verkocht voor één euro.)
‘Vier toestellen bijeen! Ne printer, nen tv, ne computer en ne koffiezet. Twee euro!’ ‘Twee lelijke knuffels; een giraf en een ander lelijk beest!’

En het gaat maar door en door en door. Wie een doos ‘varia brocante’ koopt, verkoopt de inhoud vaak ter plaatse door aan andere gegadigden. Voor veel meer euro’s. En afdankers worden er tegen de straat gezet. Voor de snuffelaars.
Hoe verder de markt vordert, hoe brutaler er over de draad gestapt wordt. Soms wordt daartegen gereageerd: ‘Den draad! Stelleke egoïsten! Achter den draad blijven!’

Om twee uur, als de markt stopt, staat alles vol rommel, lege kartonnen dozen, opgestapelde kapotte kasten enz. De vuilkar staat al klaar. Het gefriemel van de mensen verdwijnt langzaam. Volgende week terug markt.

Ons moeder die terug naar achter den draad wordt gedreven:

Deze twee dames werden afgedankt en achter gelaten. Ik nam ze dan maar mee naar huis. Ze krijgen van mij een fris kleurtje, denk ik.

7 gedachtes over “Vrijdagse markt

  1. De rechtse dame lijkt me eerder een heer te zijn. Ik vermoed dat het beeld een tafereel bij het kruis moet voorstellen (kruis ontbreekt), dus ik gok dat de dame links Maria, moeder van Christus is en de heer rechts Johannes, de jongste apostel.

    • @ yab: nee, het zijn toch echt twee madammen hoor. je ziet dat van dichtbij heel goed. ik dacht ook eerst dat het een meneer was. en ja, het kruis ontbreekt. Ik denk dus maria magdalena en de mama van christus. die stonden toch ook allebei aan zijn kruis bij de kruisiging?

    • @ katrien: ik wil niet ambetant doen, maar het zijn toch echt wel twee madammen hoor. Van dichtbij is het te zien. Ik geloofde het eerst ook niet, maar als ge dichtbij de rechtse gaat hangen is het echt het gezicht van een vrouw. Ik ga precies nog wat meer foto’s moeten maken 🙂

Geef een reactie

