Zit!

Je wordt geboren en je wordt weggelegd. Plat. Op je rug. Je wordt een expert in plafonds. Voor ettelijke maanden. Je eet liggend en kakt liggend. Als je niet meer op je rug wil liggen, ween je liggend. Je wordt ergens anders neergelegd. Af en toe eens op je linkerzij. Een keertje op je rechterzij. Eens per dag mag je op je buik. Da’s dan keivermoeiend en helemaal niet zo leuk als je gedacht had. Snel terug op je rug. Liggen. Terwijl je daar ligt valt je op dat er regelmatig zo van die vreemde dingetjes voorbij vliegen. Dat blijken je handen te zijn. Heey, daar zijn ze weer! Oei! Ze hebben iets vast. Wat een gerammel.
Niemand schijnt door te hebben dat in grootwarenhuizen de spotlichten van het plafond in het ogen schijnen. Zoveel licht in je oogjes. Doe ze dan maar even toe.

Op een zekere dag leer je zitten. Je wordt al een hele tijd rechtop gehouden en je krijgt al een beetje een beeld van wat dat betekent. De wereld draait als je van lig naar zit gaat. Plafonds blijken toch niet zo belangrijk als aanvankelijk gedacht. Je krijgt overzicht. Je hoort nu ook beter. Maar zitten is moeilijk. De vloer komt regelmatig met grote snelheid op je af. Zonder dat je iets kan doen plak je weer met je neus tegen de deken waar ze je op gezet hadden. Als iemand iets zegt kijk je op en lap, daar ga je weer. Ondersteund en in een stoeltje kan je wel al stevig op de tafel meppen en je stem laten horen. Het duurt echter even voor je de truc van het evenwicht echt onder de knie hebt, maar dan is het zover: ik zit. Ik zit en ben de baas. Ik zit en weet alles. Ik zit en ben vanaf nu een echte mens.

Het wollig tapijt is van mijn schoonouders en het groene bakje bad is van de crèche. Maar het kindje is van ons. En thuis kan hij ook zitten. Die mollige beentjes en armpjes vind ik übercute.

17 gedachtes over “Zit!

  1. übercute, zeg dat wel :)! Die moet je hebben geleend van de Hollanders, met talen smijten alsof je er zelf geen hebt….

    Ik sluit me aan bij Karim, een kopie van zijn grote broer.

  2. Super leuke periode hé!
    Onze kleine meid van 6 maanden gaat dezelfde fase in.
    Ik noem dit onze 3D baby, van plat = 2D plots naar aanwezig in onze 3D wereld.
    Is super genieten maar ook weer het besef dat ze zo snel groeien!

  3. Super geschreven.
    Hier wordt alleen nog maar gelegen, en het boos zijn omdat we niet kunnen zitten en het heel de weg uw hoofd naar voor trekken in de maxi cosy, tot de buik-en nekspieren ervan bibberen om dan weer boos te worden.

Geef een reactie

