Dictafoon. Klank zonder beeld.

Ik heb nieuw speelgoed: een dictafoontje. Ik had plots de neiging en de goesting om niet alleen beelden van mijn leven te schieten, maar ook kleine geluidsfragmentjes. Klank is immers een belangrijk aspect van het leven. Maar foto’s met geluid – zonder dat ze film zijn – dat heeft over het algemeen toch een ietsiepietsie duf karakter, vind ik. Het doet me denken aan museums waar je naar de zwartwitfoto’s van de nazi’s zit te kijken terwijl je een tape hoort met wind aan de Normandische kust en Duits gemarcheer. Het leek me eerst het leukste om gewoon voor een grijs aan te klikken balkje te gaan. Zonder beeld. Maar dat blijkt bij wordpress niet zo voor de hand liggend te zijn. WordPress laat mij immers niet toe om mp3’tjes te posten. Paf. Een streep door mijn creatief rekeningetje. Ik vond twee aanvaardbare oplossingen. Bij Soundcloud kan ik geluidjes posten die ik dan kan delen op mijn blog. Geen grijs balkje, maar wel balkje, met het beeld van de klank.
Het andere is een compromis. In iMovie film maken met foto’s en zo een soort diashow maken bij het geluidje. Dan krijg je die wat bevreemdende diashow waar je toch meer naar zit te kijken dan dat je luistert. Dat post ik dan op youtube. En dan deel ik het hier…
Ik ben getroubleerd. Ik kan niet kiezen.

Ik maakte een kleine montage van de geluidjes die ik in de afgelopen dagen opnam. Het is oefenen. En spelen. Het eindigt wel wat abrupt, maar ja.
Dus. Bij deze. Hieronder zien jullie beide oplossingen. Wat vinden jullie de beste oplossing? Hebben jullie graag een beeldje bij de klank? Of leidt het beeld alleen maar af? Vertel het mij…

Soundcloud:

Youtube:

19 gedachtes over “Dictafoon. Klank zonder beeld.

  1. Leuk! Zo schattig die stemmetjes.
    Ik vind met plaatjes leuker dan alleen geluid…maar ben niet zo’n fan van het pan-en-zoom-effect (of hoe noem je dat). Maar hoe anders weet ik dan ook nog niet…
    Goed bezig iig! (Ik wil nu ineens ook zo’n opneemdinges.)

  2. Aenea vindt het ook geweldig mijn iPhone te ontvreemden en liedjes in te zingen via de record knop. In de auto slaagt ze erin die te laten afspelen op de de radioboxen. Heerlijk schattig 😉

    Geef mij maar soundcloud 😉

  3. Ik ga er niet over oordelen, want ik lees meestal enkel maar. Meestal zo snel een postje tussendoor op het werk, dus vast en zeker zonder geluid.
    Als goede raad: doe wat jij het leukste vindt! 🙂

  4. Ik vind met de foto’s ook leuker,vooral als de fragmenten dan langer worden, dan zit je zo op die pieken te kijken. Ik vond de aanzet bij de B gigantisch schattig! (en de rest ook natuurlijk)

  5. Ik vind de geluidjes heel leuk maar zie geen link met de beelden…
    Het is wel Tadeuz die het zegt maar ik zie geen visuele link tss hem de lantaarnpaal en de klank.

    Ik ga dus ook gewoon voor de sondloud, fantasie laten werken is leuker!

    Maar ik moet zeggen, geniaal idee!

  6. Voor mij het filmpje! Als er alleen geluid is, heb ik de neiging om ook dingen te lezen en te doen terwijl ik luister. Als ik iets om naar te kijken heb, blijf ik geconcentreerder…

Geef een reactie

