Zzzzz

Bij Mme Zsazsa waren er schoonbedoelde en zinnige tips om een kindervolle zomer te overleven. Allemaal tips die de meeste voortplantende mensen van buiten zouden moeten leren. Driekwart van de tips zijn ook hier overlevingsstrategieën, maar dat betekent niet dat ik hier helemaal zenboeddhistisch door mijn huis zweef en dat ik geboekstaafd sta als een voorbeeldmoeder. Ahum. Welnee.

Het is hier weer al een paar dagen een heksenketel. De kinderen doen in principe niks verkeerd, waardoor ze helaas niet aan te duiden zijn als schuldigen voor mijn nakende zenuwinzinking. Ze zijn gewoon kind. Normaal. Alleen een beetje meer en een beetje beter dan nodig is.
Manlief en ik slapen afwisselend. We hebben een ploegensysteem. Net zoals de kinderen een ploegensysteem hebben van wakkerzijn, zo hebben wij er eentje van slaapjesdoen. Boris en Tadeusz wisselen hun nachtmerries, tandengroeipijn, nachtelijke hongertjes met elkaar af. Er lijkt er altijd wel minstens eentje wakker te zijn. Waarom Boris nog altijd niet wil doorslapen is me een raadsel. Het zal wel niet zijn omdat hij mama wil pesten, zeker? Het is nochtans niet moeilijk om hem daarvan te verdachten…

Overdag maken ze samen sneller rommel dan ik kan opruimen (niet dat ik dat continu zit te doen) en ze maken meer lawaai dan er plaats is in mijn oren. Mijn fijn lief Sventikov ging gisteren om 19u al slapen. Om dan rond twee à drie uur een shiftwissel te doen. En nog zitten we te geelogen en te gapen! Wij zijn zo van die ouders die u met hun donkere wallen schaapachtig aankijken als u iets vertelt. We willen wel luisteren, maar het verstand wil niet meer zo goed mee. We vliegen op automatische piloot. En zelfs die gedraagt zich wat dwaas. We denken dat er allerlei ongedierte in ons huis rondvliegt, maar het zijn in feite onze dromen die – bij gebrek aan slaapplaats – dan maar wat in de dag komen rondfladderen. Zo’n mensen zijn wij. Die hun sleutels in de ijskast leggen.

Maar enfin, naar het schijnt komt er ooit weer een dag dat we gewoon kunnen slapen. Als u mij vertelt dat er volgende week limonade uit de kraan zal komen, klinkt dat bijna geloofwaardiger.

Ik belandde vanmiddag weer in de speeltuin met Tadeusz, zijn dikke vriend Ruben en diens mama. Het leverde ons niet de voordelen op van de tip ‘Haal nog een kind in huis’. In plaats van samen te spelen, was het samen-mama’s-occuperen-en-onderbreken.

We kwamen er wel de ‘enige echte’ tegen. Ik vroeg haar of ze voor mij niet wat extra uurtjes slaap kon regelen, maar nadat ze zich professioneel in fotoshootpose had laten fotograferen ging ze koudweg op de loop. Die superhelden van tegenwoordig, da’s ook niet meer wat het geweest is.

Speeltuinse kindervingertjes:

Ruben die de speelpleinen keurt:

Nochtans zag onze ‘jonge Jommeke’ er vanochtend heel vredig en braaf uit:

Schijn bedriegt. Vanmiddag werd de stokkenstrijd vol vuur en drama uitgevochten…

10 gedachtes over “Zzzzz

  1. ik ben zelfs iemand die er in slaagt om de brooddoos van haar dochter op te ruimen en in de ijskast te zetten (ocharme ’t kind kreeg dus boterhammen van iemand anders) en haar sleutels in haar auto kwijt te spelen terwijl ze ze net van het contact heeft gehaald
    *zeer herkenbaar dus*
    maar ’t zijn fases, daar blijf ik van overtuigd 😉
    courage!

    • @ The Miss: ik gebruik een simpele canon 450D, maar ik heb er een 50mm-lens opstaan. Mijn favoriet. Wel geen gemakkelijke lens om te gebruiken, maar met een beetje oefening is het heerlijk. Een vaste lens, dus geen zoom…

  2. héééél herkenbaar ! Ik heb ooit achter mijn bril lopen zoeken (in de veronderstelling zijnde dat ik mijn lenzen in had) terwijl ik hem eigenlijk op had. Maar allez, ooit betert het (qua slaapgebrek toch)…. maar dan proberen ze op andere manieren te testen hoever ze kunnen gaan alvorens ma en/of pa tilt slaan…. Sterkte !

    [hier 2 gangsters van 7,5 en 6, en 1 gangsteres of gangsterster of gangsterin van 3,5]

  3. Dat vervloekte slaapgebrek, ik weet er alles van. Maar het gaat over. Ooit. Tot dan is het behelpen, vrees ik. Je hebt het wel weer fantastisch verwoord. ‘Ongedierte’, hoe kom je erbij! En mijn Lief gaat ook geregeld om 20.00u slapen, dus ik begrijp u 🙂

  4. Ik heb ondertussen 4 kinderen gebaard en het is mij nog geen enkele keer gelukt om er eentje te maken dat doorslaapt voordat ze 1,5 jaar zijn. En dan bedoel ik doorslapen tot 5 à 6 uur.
    Ik begin te vermoeden dat het toch aan mij ligt…

    Wij hadden/hebben ook een ploegensysteem, om de nacht opstaan en dan ook de ochtend doen. En ge wordt daar heel rigide in, als ge 3 klein mannen hebt, dat is echt onderhandelen als ge uwe nacht eens wilt omwisselen omdat ge eens met uw vriendinnen wegwilt….

    Ik ben altijd blij als ik niet de enige ben die het woord stoel niet meer vindvan de moëigheid: “allez, ga nu zitten op … da ding met die 4 poten!”

Geef een reactie

