Niks

Als Tadeusz (3,5 jaar) van school komt vraag ik hem altijd wat hij zoal gedaan heeft tijdens de schooldag. Het antwoord is tegenwoordig steevast ‘nikske’.
“Allée, Tadeusz, het kan toch niet dat je niks gedaan hebt?”
“Jawel, mama. Ik heb niks gedaan. Helemaal niks.”
“Heb je niet getekend of gezongen?”
“Neenee.”
“Heb je dan gewoon op een stoel gezeten?”
“Nee.”
“Heb je dan gestaan of gelegen?”
“Nee. Ik heb niks gedaan. Heeeelemaal niks.”
“Je moet toch iets gedaan hebben? Je kan toch niet in de lucht gezweefd hebben?”
“Hooh mama, ik zeg toch: ik heb niks gedaan!”
Ik zwijg dan maar even, licht verbouwereerd door al die overtuigende woorden…

“En meester Kim? Wat heeft die dan gedaan?”
“Ook niks!”

Ik verwacht in feite dat mijn kind al naar achter kan kijken in de tijd. Die geweldige kwaliteit om helemaal in het nu te leven, om volledig samen te vallen met het nu-moment, die kwaliteit wordt dus door mij genegeerd en ontkend. Het arme kind wordt gedwongen om mentaal uit zijn heden te stappen en door hem te vragen naar het verleden, – of hem te vertellen wat we morgen gaan doen – dwing ik hem om het begrip ‘tijd’ als een raster over zijn dag te leggen.
‘Dat is bedreigend voor hem’ zei de moeder van een vriendinnetje van hem vorig weekend. ‘Hij duwt de dreiging weg door zo’n nonsensantwoord te geven.’
Ik helemaal van mijn melk. Arm kind. Wat doe ik hem toch aan?! Dat egocentrisme van mij dat zo graag wil dat mijn kind mij deelgenoot maakt van zijn dag. Het idee dat mijn kind dingen voor me achterhoudt of me buitensluit is dus puur egoïsme?! Mijn moederhart begint plots te bloeden…

“Sorry Tadeusz, dat ik zoveel vragen stel die je niet zo goed begrijpt.”
“Zokje mama (zotte mama). ’t Is nikske…”

23 gedachtes over “Niks

  1. Ik had net hetzelfde, ttz ik was nieuwsgierig en bijgevolg gefrustreerd, tot de kleuterjuf zei dat ze op die leeftijd helemaal nog niet in staat zijn om een dag samen te vatten voor hun ouders. Dat hielp! En ik merk dat het Anaïs nu pas, op het einde van de tweede kleuterklas, lukt om een dag na te vertellen. En (toevallig of niet) is ook simultaan het besef maandag/dinsdag/… gekomen. Tadek kan dus nog een dik jaartje in een heerlijk tijdsvacuüm leven

  2. Oei, de mijne is 2,5 en ik val haar al constant lastig met die vraag. Eigenlijk doe ik al van voor ze naar school ging: “Hoe was het bij oma vandaag, wat heb je allemaal gedaan?”. Het antwoord op al mijn vragen kan je wel raden denk ik. 🙂

  3. Och gij! Laat gij u zomaar een schuldgevoel aanpraten?
    Volgens mij heeft uw Tadeuszzoon geen goesting om te vertellen over zijn dag.

    Misschien helpt het als ge uw vraag minder “open” stelt? Iets in den aard van “wat hebt ge vandaag getekend?” “Heeft de meester een verhaaltje voorgelezen?”
    Als ge zelf min of meer weet met wat ze bezig zijn in de klas, lukt het wel om de antwoordkeuze van zoonlief te beperken.

  4. Hier krijg ik ook steevast “niks” te horen of “gespeeld” dat is ook populair. Tot ik begin te vragen: heb je gekleurd, heb je geschilderd, heb je met de blokken gespeeld of heb je op de glijbaan gezeten … en dan volgen er toch wel wat details 🙂

  5. Haha, hier van ’t zelfde. Veel verder dan “gespeeld” komt de zoon meestal ook niet.
    Ik wil zelfs weten wat hij ’s middags gegeten heeft zeg, dat worden veel sessies bij de psychotherapeut vrees ik 🙂

  6. haha, ’t is wel grappig in zekere zin
    ook wel herkenbaar hoor
    niks om je zorgen over te maken (KEDZJING!)
    de parallel met de foto die ik eerder deze week op mijn blog poste daarentegen…

    • @ katrien: ik schrok ook even van die formulering ‘bedreigend’ maar achteraf was ik toch blij dat ze het zo gezegd heeft. Het is namelijk wel ‘binnengekomen’… 🙂 en ik voelde me niet echt beledigd. en dat heb ik normaal gezien wel rap… 🙂

  7. héhé,de mijnen oudsten (7,5 j) durft nog steeds te zeggen op de vraag vandaag : oh, niets… Of als ze bij een kameraadje geweest zijn.. oh, niets. Dan moogt ge gerust zijn dat ze deugenieterij hebben uitgestoken 🙂

Geef een reactie

