Wolf

Sinds kort woont er bij ons een boze wolf in huis. We wisten het zelf niet echt, maar gelukkig hebben we een kleuter die ons daar op wijst.
Deze boze wolf zit blijkbaar regelmatig aan de voordeur. En Tadeusz hoort hem ook vaak ergens in huis. Vooral op plekken waar het stil is. Blijkbaar is onze grote boze ‘Lollef’ een hele rappe want hij kan zich in een flits van de voordeur naar de slaapkamer verplaatsen. Waar hij dan de wacht aflost met ‘het spook’. Het spook woont naast de schaduw. En de schaduw blijft liefst in de buurt van de kast. En het bed natuurlijk.

De angsten van mijn zoontje zijn overal en voor hem ontzettend reëel. De fantasie gaat alle kanten uit. Hij zag in de Efteling de boze wolf aankloppen bij het huis van grootmoeder. Sindsdien worden wolven geassocieerd met voordeuren. Zo gaat dat dan blijkbaar… Kinderen kunnen echt voor bijna alles bang zijn. Een beeld wordt snel een idee; en een idee wordt snel een werkelijkheid.

Toen ik vorige keer met Tadeusz was gaan spelen bij vriendje Ruben wilde hij niet mee naar huis op het ‘jas-aan-schoenen-aan-moment’. Ik dacht een slimme zet te doen door te zeggen dat als hij niet mee zou komen, dat ik Ruben dan wel mee naar huis zou nemen, die wilde wel met me mee. Ik zag in mijn ooghoek plots de ogen van de kleine Ruben heel groot worden en hij leek me een beetje te verstijven. Zijn moeder zei nog iets over ‘invloed hebben op het verkeerde kind’.
Toen er bij Ruben afgelopen week gesproken werd over ‘gaan spelen bij Tadeusz’, had hij tegen zijn papa gezegd dat die maar moest meekomen. ‘Anders moet ik daar blijven…’ Of hoe ik plots ook een beetje een boze wolf geworden ben.

En zelfs de koekjes vindt hij hier ‘niet zo lekker’, want die zijn bio en suikervrij. Hij kijkt me ook telkens aan alsof ik heel erg raar ben. Ik zal maar zwijgen over al die wolven die hier wonen zeker? Arme Ruben.

Hier ziet u de angstaanjagende wolf die ik toevallig in een flits voor de camera heb kunnen vangen. Je zou voor minder gaan sidderen! En het is dan nog een wolf in schaapsvacht!

Ik zag woensdag echter een huisdier bij wie de titels ‘boos’ en ‘gevaarlijk’ – of zelfs gewoon ‘grote boze wolf’ – ook niet zouden misstaan:

4 gedachtes over “Wolf

Geef een reactie

