Instagram

Ik weet dat ik er zuinig mee moet zijn maar ik ben tegenwoordig nogal zot van de tiltShift. Het te pas en te onpas onscherp maken van stukken foto’s levert – naar mijn gevoel – heerlijke effecten op.
Op mijn nieuw speelgoed (de iPhone) heb ik instagram gezet en daar zit een klein tooltje in dat het bij iedere foto automatisch aanbiedt. Ik neem mijn reflexcamera nu wat minder in de hand. Dat is een nadeel. Vanaf dat mensen een iPhone hebben zie ik veel Instagrams en Hipstamatics opduiken. Makkelijke plaatjes schieten uit het dagelijks leven. Filtertje erop, fancy kadertje errond en het lijkt al heel wat. Een slechte foto wordt plots een goeie foto. En nu kan dus iedereen het.
In feite ben ik er wat tegen. Ik hou wel van ambachtelijk ploeteren. Dingen die te makkelijk zijn worden snel vervelend. Maar nu ik het speelgoedje zelf in handen heb is het wel erg plezant. En bovendien ligt mijn tiltshiftsoftware op mijn computer plat, dus kan ik daar al niet meer mee spelen. Aargh.

11 gedachtes over “Instagram

  1. ’t Is wel een mooi effect natuurlijk! Welke tilt-shift software gebruik je?
    Zelf ben ik nogal verknocht aan mijn 50mm f1,4 lens, waar je heel mooie bokeh mee kunt creëren.
    Wist je trouwens dat de iphone de 2de meest populaire backup camera van professionele fotografen is?

  2. Lekker makkelijk hé, maar voelt inderdaad een beetje als vals spelen. Zeker als je de functie instelt dat de originele foto ook moet bewaard worden. Als je dan het verschil ziet … Zoals je schrijft, plots wordt een slechte foto een goeie foto.

  3. Er zal toch altijd wel een groot verschil blijven tussen snelle tussendoortjes of huis-keuken-tuin foto’s met een gsm en instant toestelletjes enerzijds en foto’s door getrainde en enthousiaste mensen met betere toestellen, me dunkt. Ik beperk me tot de tussendoortjes, maar kan telkens best genieten van jouw mooie foto’s!

  4. Heel leuke foto. Laat maar komen die hipstamatic- en instagramfoto’s.

    Toen ik die hipstamatic net gekocht had, nam ik ook geen gewone foto’s meer. Na een tijdje geraak je er wel op uitgekeken omdat alle foto’s op elkaar wat gaan lijken.
    Ik gebruik het nu alleen nog af en toe.

    @ Tess: je hoeft geen iPhone te hebben hoor voor die instagrameffecten. Gratis PS handelingen om dezelfde foto’s te bekomen op http://dbox.tumblr.com/post/5426249009/instagram-filters-as-photoshop-actions

  5. Ik gebruik soms Instagram, vooral als ik mijn DSRL niet bij me heb. Vind het een leuke app. Maar het is waar wat hierboven wordt gezegd; na een tijdje lijken alle foto’s op elkaar en is het leuk geweest. Blogs met alleen instagram-foto’s (of hipstamatic, of andere apps) vind ik vaak niet zo mooi. En van jouw DSRL-foto’s smul ik. Een mixje lijkt me dus prima! 🙂

Geef een reactie

