Minimagie

In het Zuiden van mijn hart woont een klein verlangen naar een wereld van fabelen en tovenarij. Een warm gevoel van onvoorspelbaarheid en spanning. Een restant uit mijn jeugd. Uit de tijd dat ze mij meenamen naar een ‘echt’ sprookjesbos en waar ik bijna elfjes zag. Die tijd dat er zoveel onverklaarbare dingen waren dat alles nog mogelijk was. In de kleuterklas werden bij ons Sinterklaas en de zwarte pieten aangekleed en geschminkt. Ik zag de metamorfose van man naar Sint, maar met baard en mijter was het toch écht Sinterklaas; er bestond geen enkele twijfel. De soepele kindergeest maakt magisch denken logisch. Ik heb me nooit bedrogen gevoeld toen ik erachter kwam dat hij niet echt was. Sinterklaas mag dan wel de flauwste van de hele magische wereld zijn, het is wel een van de meest complete verhalen. Als ik mijn jongens vertel over Sinterklaas kan ik het brengen met overtuiging en kennis van zaken. We weten veel over hem. Jammer dat mijn kennis over draken en kabouters wat beperkter is, want ik wil mijn kinders de parallelle wereld van de magie toch meegeven. Al goed dat ik af en toe wat figuren van ginder tegenkom.

7 gedachtes over “Minimagie

  1. Ik kan je ten zeerste “De kabouter” en opvolgers van Rien Poortvliet aanraden. Door die boeken ben ik sinds mijn jeugd altijd in kabouters blijven geloven. Ook al weet ik dat ze niet bestaan: fok it, ik geloof er tóch in!

  2. Ik ben opgegroeid met verhalen over kabouters, en schoolmeisjes met magische krachten, allemaal ontsproten aan het brein van mijn vader. Ik kan sommige avonturen nog zo navertellen en heb pas veel later beseft dat er telkens ook een moraal in schuil ging. Inderdaad, dat warme gevoel van onvoorspelbaarheid en spanning… Misschien moet ik hem maar es vragen die verhalen ook op mijn dochter los te laten.

Geef een reactie

