Cameraad

Mijn behoefte om mijn leven vast te leggen in stilstaande beeldjes is groot. En dat het zo esthetisch mogelijk moet zijn. Ik heb een zwak voor klassieke schoonheid. Ik ben geen groot kunstenaar, daarvoor ben ik te conservatief in mijn kunstbeleving. Ik ben eerder een estheet. Ik neig naar schone dingen. Mijn camera helpt me daarbij.
Het is een verlengstuk van mezelf. Ik draag ‘m altijd bij me, ook al gebruik ik ‘m soms dagen niet. Overbodig gewicht in mijn handtas, maar toch onmisbaar. En weldra is mijn Canon Eos 450D aan vervanging toe. Ik wil een trapje naar boven. Het gaat tussen een Canon D7 of een Canon Eos 5D Mark II. Een hoop techniciteiten brengen mij in een verschrikkelijke vertwijfeling (D7 is rapper, filmt slowmotion, is goedkoper, is een geroemd modelletje. De 5D is een full frame, het echte werk, scherp, slim). Beide toestellen laten me het water in de mond lopen. Jaja, ik weet het: ware kunstenaars maken zelfs meesterwerkfoto’s met slecht materiaal, maar goed materiaal is voor een amateur als ik toch een plezierige troost. Wie mijn nieuwe kameraadje wordt is nog niet beslist…

Als plezierfotograafje doe ik soms wel eens mee met een fotowedstrijdje. Dat ik niet tot de winnaars behoor, weet ik vaak al op voorhand, maar dat doet er voor mij niet toe. Ik geniet van ‘opdrachtjes’, zeker als de druk niet al te hoog is.
Zo hield deSingel afgelopen zomer een fotowedstrijd waar ik per se aan mee wilde doen. Ik wilde ook per se een tilt-shift(effect) gebruiken bij de foto’s. Ik ben de foto’s gaan maken op een verkeerde dag (de wolken waren twijfelachtig of afwezig) en ter plaatse wist ik dat bijna iedereen met gelijkaardige foto’s zou komen. Het is immers niet eenvoudig om origineel uit de hoek te komen bij een gebouw dat al zo vaak gefotografeerd is en dat beperkt bereikbaar is. Enfin, de winnaars zijn ondertussen bekend en ik kan me gedeeltelijk vinden in de keuze. Het zijn winnaars met ‘originele’ beelden…
Ze willen nu wel postkaartjes maken van andere inzendingen. Dat vond ik wel een leuk idee en dus zond ik mijn exemplaren ook nog door voor de postkaartenactie. En zo blijven mijn fotootjes soms nog leven buiten mezelf.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

27 gedachtes over “Cameraad

  1. Mijn onkunstzinnige menig vindt dat er tussen alle inzendingen mooiere prentjes tussenzaten dan de winnaars. (Ik vind die dus echt niet zo esthetisch als de andere)

    Haha, en ik jou gaan zoeken tussen alle inzendingen, had ik gewoon wat lager moeten scrollen, ze staan hier.

    Enne, mijn andere integere mening vindt dan weer dat je veel te bescheiden bent over je eigen foto’s. Ik vind je dikwijls heel origineel uit de hoek komen. Strelinkjes voor mijn oog. (Amaai, even mijn hormonen nakijken, wat ben ik gul vandaag)

    • @ zappie: ik vind ook dat er mooiere prentjes bij de inzendingen zaten. Ik had deze er niet uitgekozen als winnaars, maar het is hen toch gegund hoor!

      en uwe hoogheid die zo rijkelijk met complimenten strooit, dat kan inderdaad niet juistzijn. Bij mij zijn mijn hormonen van de partij, maar dat kan nu niet direct een effect hebben op u, denk ik. laat ons hopen van niet!

  2. Ik ken dat gevoel… altijd camera bij je hebben, uitkijken naar ‘beter’. Tuurlijk, een 5D is top. Maar een 7D is zeker ook niet slecht. Zeker dat je lenzen op een full frame zullen gaan?
    Persoonlijk zou ik maar naar ff overstappen als je bij slechte lichtomstandigheden een redelijk snelle sluitertijd nodig hebt, dus als je echt hoge iso wil gebruiken.
    Voorlopig trek ik mijn plan met statief en langere sluitertijd, werkt prima. Maar ja, die nieuwere spulletjes zijn toch zo aantrekkelijk, niet?
    Een vriend van me maakt supermooie foto’s met een instap Nikon D3100 met een prime 50mm lens. Meer moet dat niet zijn.

  3. Wat zapnimf zegt: Ge moet ni zo bescheiden zijn!

    Nieuw speelgoed klinkt altijd fijn…
    Maar wij doen niet aan Canon. 😉 En onze D90 doet nog perfect wat hij moet doen. Dat het ding kan filmen vind ik toch ook een toppertje.

  4. Zoals hierboven al stond ben je veel te bescheiden. Tussen je foto’s zitten echte pareltjes!
    Met de rest kan ik je niet helpen. Ik doe het maar met een bescheiden Nikon D3100…

  5. Ik heb nu dezelfde camera als jij en ook dezelfde twee op mijn ‘opvolgerslijstje’ staan. En weet ook nog niet welke ik zou kiezen. Helaas staat een nieuwe camera nu niet zo hoog op mijn financiele-mogelijkheden lijstje dus ik hoef nog niet te kiezen. Als een nieuwe koopt, schrijf je dan een review?
    Fijn weekend!

  6. Wat wil je nou met een joekel van een camera ? Zwaar, onhandelbaar en past niet in de handtas. Je neemt eerder fotos met je iphone dan met iets waar je een aparte tas omheen moet doen om m te kunnen gebruiken. Iets als een Sony-NEX heeft ook een APS-C sensor als in een dslr zit. Pancake lensje erbij, et voila. Micro 4/3 iets kleinere sensor maar vele modellen en vele lensjes… think about it.

  7. Boordjelicht heeft een punt. Ik neem mijn camera nooit meer zomaar mee en dan kom ik vaak in situaties terecht waarbij ik denk ‘had ik nu maar een deftige camera mee’.
    Altijd een compact toestel meenemen is ook geen optie. Ik hou vooral van foto’s met een beperkte scherptediepte en met een compact toestel kan je dat wel vergeten (misschien dat de Fuji X100 wel een oplossing biedt).
    Maar goed, als ik jou was, ik zou de 5D nemen. Verwen je zelf gewoon een keertje. Je verdient het: zelden iemand gezien met zo een stijle leercurve.

    • ik moet ook die bepekte scherptediepte kunnen kiezen als ik dat wil. ik heb lang rondgelopen met een compactje, maar vond dat zo triest dat ik bewust voor de nadelen van een spiegelreflex heb gekozen. Aangepaste handtas, gewicht, omdat ik ‘m dagelijks bijheb veel kans op beschadiging, enz… De voordelen wegen duidelijk op tegen de nadelen. een iPhone is leuk, maar het is toch niet hetzelfde…

  8. Ah heb meteen een antwoord op mijn vraag op je recentste blogje. Ik werk nog met een Nikon D60. Voorlopig zal dat nog een tijdje zo blijven. Ik koop me wel nog eens een portretlens. Voorlopig heb ik de 18-105mm.

  9. Ik heb een 5D en ik neem die echt niet zomaar mee. Voor een shoot, dat wel. Maar zelfs niet op vakantie. Da’s echt te lomp. Voor “snapshots” heb ik nog steeds mijn 450D, ik zet daar mijn 50 mm 1.4 op en da’s ruim voldoende.

    🙂

  10. Ik heb ook een 5D MarkII en dat is eigenlijk mijn enige camera die ik altijd overal mee pak als ik zin heb. Ik geef wel grif toe dat hij groot en zwaar is maar dat deert me niet. Ik weet niet wanneer je van plan bent te kopen maar de 5D is aan een update toe (niet dat je dan de MarkIII moet kopen maar ook omdat de MarkII (tweedehands) goedkoper wordt), maar je kan ook niet blijven wachten natuurlijk…

Geef een reactie

