Stijlvol griezelen

Dat Halloween er nu bijhoort. Dat moet gezegd. Vroeger deden wij daar niet aan mee. Maar dit feest heeft blijkbaar de juiste kleuren en sfeer. Het komt op een moment van feestloosheid terwijl mensen net behoefte aan een feest hebben. En dan geen serieus, maar een ludiek. En zo gleed Halloween ons Westers traditioneel leven binnen. Alsof het er altijd al was. En ieder jaar worden de skeletten talrijker, de spoken prominenter en is er altijd wel een kikker of een cowboy ter variatie toegevoegd. En die blijken in griezeligheid vaak niet te moeten onderdoen voor de heksen en de zombies.

Tadeusz zal vrijdag verkleed naar school gaan. Zo is dat afgesproken op school. Hij wil als piraat. Of brandweerman. Ik had eerder iets in gedachten met bloed en ritsen in zijn vel, maar ik weet eigenlijk niet of ik zo’n verkleedpartij wel aankan. Organisatorisch dan. En misschien wil Tadeusz wel niet als bloederige zombie. Hij wou vanmorgen zijn broek zelfs niet aan. Het vraagt hoe dan ook voorbereiding…

Zo had mijn moeder afgelopen dinsdag mevrouw Annemie op bezoek. Zij kwam in haar zelfgemaakte kleed op de koffie. Ze kwam al eens oefenen voor een griezelig feest vrijdag. Ze had een uurtje nodig om zich om te toveren in deze bevreemdende schoonheid. Ze zal vrijdag zeker klaar zijn om het bloed van twaalf vleermuizen te drinken en een waanzinnig schril gelach door de kamers te laten schellen. Elegant griezelen! Ik vrees dat mijn kinders iets minder indrukwekkend zullen zijn. Een kleuter als pompoen laat nu eenmaal niet zo’n creepy gevoel na…

13 gedachtes over “Stijlvol griezelen

  1. Amai, mevrouw Annemie heeft inderdaad haar best gedaan. Ikzelf ben niet zo’n fan van het overgewaaide halloween, maar deze foto’s zijn echt wel leuk.
    Wat ik mezelf altijd afvraag bij het lezen van je blog… De naam van je zoontje… Hoe spreek je die uit? Lijkt me een heel zeldzame naam. Een speciale betekenis?

    • @ funflower: Je spreekt het uit als: Tadeejus. Het is een poolse naam. Daar is het helemaal geen zeldzame naam, maar in België hoor je het niet. We hebben geen Poolse roots of zo, maar ik heb ooit een Tadeusz gekend toen ik klein was. Een kunstenaar die toen een enorme indruk op me heeft nagelaten. En ik heb het altijd een mooie naam gevonden. Ik heb mijn lief gewoon gedwongen om er ook voor te kiezen…
      In het pools spreek je de sz trouwens uit als sh. Maar dat doen wij niet.

Geef een reactie

