Oostenrijk (part III): uitputtingsslag door wonderland

De lieftallige Zapnimf reageerde op mijn vorige post met ‘Ohnee, Alice in kitchland’. En dat dacht ik ook een beetje na die eerste dag in het witte Oostenrijk. Maar de tweede dag deed mijn beeld heftig omslaan. En terwijl die dag vorderde werd mijn gemoed Oostenrijkiger en Oostenrijkiger. De regen doofde de sneeuw en vulde onze vermeende waterdichte kleding met vochtigheid, maar dit deerde me steeds minder. We wandelden de streek plat. We begonnen met een doorregende doch mooie sporenwandeling waar we de wandel van de plaatselijke fauna volgden. Zonder deze evenwel waar te nemen, maar hun voetstapjes waren het bewijs van hun aanwezigheid. Ik hoorde ook leuke woorden zoals ‘murmeltier’ (een soort reuzenmarmot).

Hierna was er de betoverende mooie wandeling in Pflach, waar de rivier de Lech – de trots van de streek – nog écht vrij door het land stroomt. Deze rivier verandert ieder jaar van route en neemt daarbij bomen, takken en stenen mee. Het is een zeer zeldzame ‘wildstroom’ en ze stal mijn hart. Klinkt misschien als een reclamepraatje, maar nee, dit wildflusslanschaft was echt prachtig. Ik was trouwens erg blij dat niet alles ondergesneeuwd was, want de kleuren waren prachtig. En ik was ook blij dat het geen zomer was, want dan zou alles er weer cliché uitgezien hebben.
We zagen behalve veel zwanen ook een Wasseramsel (waterspreeuw) die onder water over de stenen wandelt om daar beestjes te halen. Ik had zo in het water willen duiken, zo heerlijk zag het eruit. Op de foto’s mag het er misschien doods en grauw en rommelig uitzien, maar het was kleurrijk, levend en voelde zo juist en vitaal aan.
Hier werd ik verliefd.
En ik voelde mij zo content.

We bezochten diezelfde dag ook nog het kasteel (wéér een grote wandeling) en het museum van Ehrenberg. Het museum is een aanrader voor groot en klein. Alles draait er rond Ridder Rudiger die de kinderen wegwijs maakt in en rond het museum. Kinderen kunnen er harnassen en maliënkolders aandoen, metalen helmen opzetten, gepekeld vlees zien enzovoort. Middeleeuwen lekker visueel en concreet. Ik kocht er een zwaard voor Tadeusz…
Ondertussen was het pikkedonker geworden en waren wij al aan het einde van ons latijn. Maar nog niet aan het einde van ons programma. Ohnee.

Onze tocht zette zich voort naar die – toen nog in opbouw en ondertussen waarschijnlijk geopende – Alpentherme Ehrenberg. Onze tong hing op onze voeten, mijn rijkwaliteiten gingen zienderogen achteruit maar wij ploeterden voort. Door een heerlijk uitziend en immense zwembad/saunacomplex waar we helaas geen gebruik van mochten maken! Het grote complex zal vermoedelijk binnenkort een massa toeristen en inheemsen trekken. Het heeft een zwembad met aanpasbare diepte (voor baby’s en gehandicapten en zo) en een ganse stad aan sauna’s.

En na al dat welnessgedoe stond ons ook nog een maaltijd te wachten in ons hotel Zum Mohren (memorabel eten!) met meneer Franz, het hoofd van de toeristische dienst van Reutte. Ons persreisje was goedgevuld! En het bleek toch een beetje Alice in Wonderland!

Een kort besluitje alvast: Oostenrijk is een land waar je je kinders makkelijk mee naartoe kan nemen. Er wordt veel rekening gehouden met hen en… Ze logeren gratis! (tot twaalf jaar, geloof ik).

Beeldmateriaal ziet u netjes geklasseerd in onderstaande slideshow!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

4 gedachtes over “Oostenrijk (part III): uitputtingsslag door wonderland

  1. Ja fantastisch hé Ysabje, en dan heb je nog maar de ingangspoort (Burgenwelt Ehrenberg) van Oostenrijk bekeken. Dan raden we je eens aan om ’s zomers met de kids eens in zuid-Tirol (onder Imst bv) te vertoeven. Wij zelf gaan daar al enkele jaren naartoe om zuurstof en natuurpracht op te snuiven.
    In ieder geval wensen we jullie fijne feestdagen toe.

  2. Dat zag er al gezonder uit.
    Dus, jullie worden uitgenodigd om reclame over Oostenrijk te maken op een blog? En thermen waar je nog niet in mag?
    Dat gaat wel ver zeg. (in alle betekenissen)
    Als je er maar van genoten hebt.

Geef een reactie

