Oostenrijk (Part IV): Het einde van de wereld ligt ergens in de sneeuw

Ondertussen is het al weer even geleden, maar ik heb nog een postje Tiroolse avonturen te plaatsen. En aangezien ze mij daar nogal goed gesoigneerd hebben is het niet moeilijk om mijn verhaal te vervolledigen…
Op dag drie trokken we naar Ötztal, nog steeds in Tirol.
Ons laatste hotel bleek een pareltje te zijn: het Nature Resort. Nog steeds authentiek, maar niet meer zo kneuterig en hoplala. Alles in Zirbe (alpenden) opgetrokken en naar het schijnt is dat rustgevend hout. Sauna voorhanden. Ik sliep er hemels en ontwaakte er – op mijn verjaardag – in een witte sneeuwzee.

Die sneeuwzee maakte de verkeerssituatie er minder hemels op. We gingen sneeuwschoenwandelen op grote hoogte en halverwege de berg moesten we onze camionette inruilen voor een taxi. Het was een onmogelijke rit naar boven. Of een taxi nu zoveel beter was dan onze bus? Het zal wel, – die Oostenrijkers zullen dat wel gewend zijn – maar ik was er toch niet gerust op. Ze rijden daar heel rap de gladde bergen op (anders geraken ze er niet), langs de ravijnen, met slippende autokonten en vrolijk met de gsm in de hand. Een van de drie taxichauffeurs van die dag gniffelde vrolijk dat ‘sneeuwkettingen voor losers zijn’ terwijl hij een nummer intikte op zijn gsm, met de gids praatte en ons aan 80km/h de berg op slipte…

Maar sneeuwschoenwandelen is wel een echte aanrader. Rustig, makkelijk, contemplatief, en toegankelijk. En Heel leuk als de sneeuw meer dan een meter hoog staat.
Kniepdiep in de sneeuw:

De sneeuw werd bij ons restaurant van de veranda geschept. Deze hond vond het heerlijk:

’s Avonds gingen we naar een Kersttentoonstelling in hét museum van Oetz, het Turmmuseum. Klinkt serieus, maar eigenlijk was het gewoon schattig. Het grootste huis van het dorp is het museum en alles wat enigszins een beetje met kunst te maken heeft, komt daar terecht. De ‘echte’ schilderijen hangen daar gewoon naast de schilderingetjes van Franz en Peter, die ook een beetje konden schilderen en die de naburige gletsjer of berg ooit op doek vereeuwigd hebben. Een allegaartje. Mooi verzorgd, maar de gekste dingen bijeen.
En overal waren ze natuurlijk weer even trots en enthousiast.

Turmmuseum in Oetz:
Let op de afschuwelijke kader!

Ook dit soort rariteiten waren er te bewonderen:

Detail:

Wel een prachtig gebouw. Kan iemand mij vertellen wat er het eerst was: de welving in de muur en hebben ze het hout er dan naar gemaakt, of was er eerst het hout en hebben ze de muur dan gelijkaardig bezet?

Na die prettige nacht hadden we de laatste en de vierde dag. En daaar hadden er er een skipiste bijgepland.
Ik heb nooit eerder echt geskied, dus vergelijken kan ik niet, maar het sprak me er wel aan. Niet te druk, ruim en niet te sk-elitair. En weer zo kindgericht… Er is een grote aangename crèche voor de allerkleinsten (nog betaalbaar ook), verschillende skischooltjes, veel ruimte en kindertreintjes. Ik zie mezelf dat ooit nog doen met mijn jongens. Maar dan wel buiten het hoogseizoen, want de rust die er daar heerste was wel heel erg prettig. Ik denk dat er nu – in de kerstvakantie – wel meer volk rond uw oren zal suizen.
Alles was er weer modern en vernieuwd. Nieuwe lift, nieuwe pistes. We reden er rond op een sneeuwruimer om alle pistes te zien.
Je kan er ook slapen in een iglo. Naar het schijnt is het een speciale ervaring, maar toch niet echt heel aangenaam. Toen wij er waren, was het bouwen nog in volle gang…

Op de skipiste beschermen ze de palen tegen de skiërs die er mogelijks tegen zouden kunnen botsen: 🙂

Kinderpretmogelijkheden:

Maar de schommel was toch een beetje moeilijk toegankelijk:

Maar wat een plaatje:

Na het skieën ging het weer huiswaarts. Ik heb mijn mannen gemist op die vier dagen dus is was blij om terug te zijn….

2 gedachtes over “Oostenrijk (Part IV): Het einde van de wereld ligt ergens in de sneeuw

Geef een reactie

