Boris en zijn woorden

Dat luistert niet, dat breekt alles af, dat slaat elkaar de kop in, dat zaagt. Langs de andere kant zijn het parels van de natuur, zijn ze subliem creatief, horen ze dingen die niemand anders nog hoort, kijken ze met onbedorven ogen, en bepaalt de tijd hun tempo nog niet.
Mijn jongste zoon Boris is een pakketje vleesgeworden arbeid. Die weet een volwassene wel moe te krijgen. Het is een vreemde energiestroom in feite: de energie die er bij hem uitstroomt lijkt wel rechtstreeks bij de oppassende volwassene gehaald. Dat bruist en dat bubbelt maar.

Boris zijn wereld is nog niet door de taal benoemd. Boris begrijpt bijna alles maar hij brabbelt zijn eigen taaltje. Hij stoort zich daar niet aan. Hij noemt iedereen die hij tof vindt gewoon ‘pappaaa’ en bij een appel roept hij dolblij ‘appaaa!’ Verder is er nog de kwestie van de honden. Als hij er eentje ziet dan doet hij een binnenmondse ‘woe’. Het is niet echt een woord of een blaf, maar eerder een soort geblaas met de mond dicht en de klank die daarbij hoort. Maar voor de rest nog weinig concrete woorden. Geen ‘mama’, geen ‘auto’, geen ‘miauw’. Maar zijn kwebbel staat ondertussen niet stil. Hij kent alle intonaties, de blikken die erbij horen, de nadrukkelijkheid en het gesticuleren. Alleen de woordjes nog. Maar volgens mij heeft ie er nog niet echt veel zin in. Alsof ie weet dat babbelen dan trager zal gaan. Dan moet hij nadenken voor hij iets zegt. Nu kwaakt hij maar door. Het lijkt soms op Jiddisch. Soms ook op een of ander Afrikaanse taal. Of Oekraïens. In feite kan mijn kind al veel talen. Alleen nog geen Nederlands…

Volgens mij is het langs hier:

Waar blijft mijn lente?

Mijn moeder begrijpt ook niks hé. Die lensdop moet er af. Of nee. Erop. Of nee. Wacht… :

4 gedachtes over “Boris en zijn woorden

  1. Ik weet nog goed dat mijn halve trouwboek zei: “Goh, ik kijk zo uit naar zijn eerste woorden, zijn zinnen, zijn taal! “En nu? Wel nu wenst hij af en toe dat je eens de batterijtjes uit zijn tattersnatter zou kunnen uithalen. 🙂

    Het komt wel… hij weet dat hij op zijn wenke bedient wordt zelfs al is het nog niet in onze taal. 🙂

Geef een reactie

