Nieuw speelcameraadje

Er is een nieuw vriendje in huis. Hij maakt foto’s en ik kreeg ‘m pas mee nadat ik toch heel wat zilverstukken afgaf… De canon 5D. Ik waag de sprong naar de full frame fotografie. Zij die niet weten waarover ik het heb: ik bespaar u de details. Dat doet er niet zo toe. Ik weet het zelf trouwens ook maar ongeveer😉.
Ik weet wél dat mijn vorige camera (de 450d) bijna een verlengstuk was geworden van mezelf. We waren dikke vriendjes. De nieuweling is momenteel nog een onbekende. Veel scherper, betere kwaliteit, meer mogelijkheden. Maar veel dingen zijn anders dan gewoon. En verandering voelt altijd een beetje vreemd.

Wat is er nieuw?
Ik kan ermee filmen. Moet nog zoeken hoe ik dat het best aanpak, maar hieronder ziet u een eenvoudig eerste testje. Een beetje dagelijkse sfeer bij vrienden. We gooien onze kinderen soms op een kluitje na werk en school. Dan moeten we maar een keer koken en afwassen en de kinders zijn zo content. De kwaliteit kan volgens mij nog beter. Moet alleen uitzoeken hoe ik dat precies doe.

Wat is er nog nieuw?
De foto’s zijn zo reusachtig groot en scherp dat het ‘verkleinprogrammaatje’ dat ik gebruik het niet aankan. Ik zoek dus nog manieren om de foto’s ook in hanteerbare grootte te krijgen zonder duizend foto’s apart in photoshop te moeten bewerken (iets met de actionfunctie van photoshop, denk ik…).
Update: probleem opgelost. Lightroom doet het prima! dank aan Donald!

Nog nieuw?
Full frame betekent dat mijn lievelingslens een ander effect geeft. Ik moet dus wennen aan de veranderingen in het beeld. Ik doe veel winst, maar ik verlies ook wel dingen. daar moet ik aan wennen. De troost is dat ik in het begin met de 450d er niet zoveel van bakte en dat ik duidelijk een groeicurve zag. Ik heb dus wel veel verwachtingen van de groei die met dit beestje te verwezenlijken zal zijn…

Mevrouw K. aan het werk:

Boris wijst de huishoudelijke gevaren altijd netjes aan. Hij is trouwens te huur aan toekomstige ouders. Als gevarendetector. ’t Is een groot mes dat hij in zijn handjes heeft.

9 gedachtes over “Nieuw speelcameraadje

  1. Hoi, de eerste foto’s lijken echt wel al heel leuk. Je filmpje ook trouwens. Ik ben benieuwd naar hoe je je nieuwe camera zal ervaren en wat fullframe voor jou zal betekenen.

  2. Proficiat!
    Je foto’s zullen nog beter worden. Klinkt wat snobistisch misschien maar voor mij heeft zo een full-frame een groot verschil gemaakt. Vooral het feit dat je nu zonder problemen ISO 1600 of hoger kan gebruiken, is geweldig. Ook de beperktere scherptediepte is fantastisch.
    Veel plezier ermee.

  3. Amai allow! Ik ben stiekem toch ook wat jaloers.
    En had gij nu nog niet zo lang geleden nog een nieuwe camera gekocht of waren het toen de overpeinzingen over het aankopen van nief speelgoed?😉 Ik ben het niet gaan opzoeken. Sorry. Lui.

    Inderdaad, leve Lightroom! en hoera voor de filmfunctie.

Geef een reactie

