Schilderachtig verleden

Met kleur en licht wordt er geschilderd. Het leven zit vol penseelstreken. Soms staat het leven even stil en is het een schilderij.

Toen ik donderdagavond bij papa op bezoek ging, zat hij op zijn ‘terras’. In de keuken op een kruk. Het raam open. Een half pintje en een asbak op de vensterbank. De wind in zijn wenkbrauwen. Mijn vader, held op leeftijd, is die avond ook begonnen met bloggen. Ik ben daar blij om. Ik verwacht anekdotes en verhalen, muziekjes en flitsen uit het verleden. Ik ben alleszins heel blij met de Mike Zinzen Gazet

Op de grond stond een schilderijtje. De vrouw van mijn vader schilderde het. Gebaseerd op een foto die ik ooit maakte.
Het schilderij:

De oorspronkelijke foto:

En ik zag nog een schilderij. Een paar dagen later. In Bokrijk. Het mooie Bokrijk. Ik kwam het huisje binnen en zag haar zitten. Ik wist niet goed wat ik zag. Ik twijfelde. Ze keek me aan, maar ze was meer schilderij dan vrouw. Ik bleef lang stil. Ik wou dit beeld niet verstoren. Het was bijna magisch. Het was echt een terugblik in de tijd. Ik vroeg haar of ik de foto mocht maken. De foto is in ieder geval maar een flauw afkooksel van het schilderij dat ik zag…

Ik kon niet kiezen. Welke vinden jullie het mooist?

9 gedachtes over “Schilderachtig verleden

  1. Tja, ik kan niet kiezen. Ik vind ze allebei mooi, twee verschillende foto’s op dezelfde locatie, telkens een andere sfeer. En op een of andere manier doen ze me denken aan een schilderij van Johannes Vermeer !

  2. Hehe, dit is een leuke en interessante oefening. De kleurverschillen geven een heel andere intensiteit aan de werkjes. Maar ik hou meer van het tweede. Dat naar de externe wereld gedraaide gezicht, met een licht melancholische blik (in mijn ogen).

  3. Moeilijk keuze inderdaad: de eerste is neutraler, op de tweede is het alsof ze iemand verwacht of iets hoort buiten en is iets levendiger. Ik ga toch voor de eerste, misschien gewoon ook omdat ik deze foto het eerst gezien heb.
    Knap werk van de vrouw van je vader overigens !

Geef een reactie

