Boomlief

Ik trok ooit met mijn lief naar Lourdes. Religieuze redenen zaten daar niet achter. Het was gewoon de dichtstbijzijnde plek waar men toen goed weer voorspelde. We hadden eigenlijk gepland om naar de Ardennen te gaan, maar veertien dagen in het slijk kamperen sprak ons niet echt aan. Het werd dus Lourdes. Ook omdat dat toch enigszins tot de verbeelding spreekt.

Toen we daar in die regio toekwamen herinner ik mij het kantelmoment van die vakantie: ik zag plots een palmboom.
Een palmboom!

Natuurlijk ben ik mijn hele leven gevoed met fotootjes van witte stranden met palmbomen. Een palmboom is een beetje een symbool van ‘verre reizen’, ‘zon’ en ‘genieten’. Het is een door de commercie opgedrongen symbool. Een eenvoudig plantje dat als een kapstok volgehangen is met associaties. Ik weet het.
Maar als ik een echte palmboom zie dan weet ik opeens dat het allemaal onzin is. Een palmboom is gewoon an sich voldoende. Daar hoeft geen megakorting op gedrukt, geen wit strand bij. Een echte palmboom, dat is zoveel meer dan een fotootje. Een palmboom is blijdschap.
Ik weet nog goed dat ik daar nabij Lourdes op de rem ging staan, uitstapte en de onverwachte palmboom ben gaan groeten.

Nu, afgelopen maand in oktober, was ik in Spanje. En daar zag ik het weer.
Palmbomen! Blije palmbomen, ruisend in de wind. Parkieten erin.
Ik ben nog nooit in tropische landen geweest, en heb nog nooit een oerwoud gezien, maar als ik zie hoe blij ik kan worden van een eenvoudige palmboom, dan moet dat wel heftig zijn.

Ik hoef ze niet te knuffelen, ik ga er niet over blijven ‘doorbomen’, maar ik wil ze vandaag, op deze kille wolkendag, bij deze toch nog even een dankbaar kushandje toewerpen…

3 gedachtes over “Boomlief

  1. 🙂 Mijn zoon z’n favoriete boom is een palmboom! Hij is dol op reizen, we gingen al naar Spanje, daarvoor ook es naar Gran Canaria (toen hij nog niet schoolplichtig was “heb ’t ge hem?”) en een palmboom zorgt voor zo’n leuke herinneringen…

Geef een reactie

