Essentiële vragen

Eindelijk kwam het ervan: de vragen die ik Tadeusz wilde stellen. Ik had ze een tijdje geleden gevonden op het internet, maar het werd steeds vergeten of uitgesteld.
Tadeusz wist dat ik een mysterieus vragenlijstje had, en hij popelde om ze te beantwoorden. Op de avond dat het dan uiteindelijk gebeurde was hij eigenlijk veel te moe, in zijn pyjama, en ik bleek zelf ook niet zo geweldig goed voorbereid. Ik miste hier en daar een vraag. Hij flapte er soms maar wat uit. Maar toch.
Het deed me weer beseffen hoe moeilijk het eigenlijk is voor een kind om de wereld te begrijpen. De lege stukken vullen ze gewoon in met hun kleine gedachten van teddyberenvulsel. Bij gebrek aan beter.

Die grote wereld vol met grote mensen die gaan werken (wat dat ook moge betekenen) en haast hebben (waarom eigenlijk) en na vijftien keer al willen stoppen met keileuke dingen (zoals hen in de lucht zwieren, of verstoppertje spelen). Ik voelde bij het terugkijken van het filmpje spijt voor de vergissing die ik dagelijks maak: ervan uitgaan dat ze het allemaal begrijpen en me ergeren aan hun – in mijn ogen – stoutigheid…

Hieronder de uitgeschreven versie. Het filmpje onderaan bundelt gewoon een paar van de antwoorden waar de uitdrukkingen niet in woorden te gieten zijn, vind ik. Maar ja, ik ben natuurlijk wel zijn moeder… Ik denk trouwens dat Tadeusz nog een ietsiepietsie te jong was om de vragen te begrijpen. Volgens mij haal je uit een vijf à zesjarige de leukste antwoorden…

De vragen:
1. Wat zegt mama altijd tegen jou?
Tadeusz (na een half uur aarzelen, nadenken, en een keer van zijn stoel te vallen): dat ik altijd in straf moet staan.
(Allee merci. De kleine leugenaar… Alhoewel…)

2. Wat maakt mama blij? 

Tadeusz: rustig zijn…

3. Wat maakt mama verdrietig?
Tadeusz: boos zijn.

4. Hoe maakt mama jou aan het lachen?
Tadeusz: kietelen



5. Hoe was mama toen ze nog klein was?
Tadeusz: een klein hoofdje. En een beetje smal…



6. Hoe oud is mama?
Tadeusz: ik denk… achttien jaar…



7. Hoe groot is mama?
Tadeusz: Groter dan mij, maar een beetje kleiner dan papa.



8. Wat is mama’s lievelingsding om te doen?
Tadeusz: op de computer werken. En gaan werken!



9. Wat doet mama als ze weg is?
Iets gaan halen. Gaan wandelen. Of een beetje auto gaan rijden.

10. Waar zou mama beroemd voor kunnen zijn?
Tadeusz: museum! (Hij begreep de vraag niet echt… Zie het uitgebreidere antwoord in het filmpje)



11. Wat kan mama heel goed?
Tadeusz: afwassen. En koken. Goed pannenkoeken koken.



12. Wat kan mama helemaal niet goed?
Die vraag was ik dus vergeten te vragen…



13. Wat voor werk doet mama?
Tadeusz: afwassen.
Ik: maar als ik ga werken, wat ga ik dan doen?
Tadeusz: Ja buiten gaan hé. Naar uw werk gaan.

14. Wat eet mama het liefst?
Tadeusz: spruitjes.
Ik: Waarom denk je dat?
Tadeusz: Dat is lekker. Ook voor mij.



15. Wat maakt mama trots?
Tadeusz: als ik flink ben.
Ik: En wanneer ben je flink?
Tadeusz: eigenlijk veel.



16. Als mama een tekenfilmfiguurtje zou zijn, welke was ze dan?
Deze vraag draaide echt nergens op uit.



17. Wat doen jij en ik altijd samen?
Tadeusz: Buitengaan. En als papa slaapt dan ga wij samen boven zitten.

18. Lijken jij en ik op elkaar?
Tadeusz: Neeeee. Want jouw ogen zijn anders!
Ik: Wat is er dan wel hetzelfde?
Tadeusz: oren.

19. Onze ogen zijn dus anders. Zijn er nog dingen anders?
Tadeusz: (zonder aarzeling) ja, onze vingers. Want jij hebt lange vingers en ik heb korte.

20. Hoe weet je dat mama van je houdt?
Tadeusz: Dat weet ik niet.
Ik: Hoe zou je dat dan wel kunnen weten?
Tadeusz: Als iemand dat zegt.
Ik: Zeg ik dat dan nooit?
Tadeusz: Nee.



21. Waar gaat mama het liefst naartoe?
Tadeusz: Naar haar werk.

En ja, ik weet dat hij naar de kapper moet…

16 gedachtes over “Essentiële vragen

  1. Vraag 12 beantwoord zichzelf😉

    Waarom trouwens deze vragen ?
    Is het een idee om een filmpje te maken van het omgekeerde..
    De vragenlijst van zoonlief aan mamma.

    Mooi: gedachten vullen met teddyberenvulsel

  2. @praetershoek: dankjewel!

    @broodjelicht: ik probeer het zo snel mogelijk uit! Eens zien welke vragen hij aan mij te stellen heeft!

    @inktvos: alles wat ik regelmatig doe, doe ik graag volgens mijn kinders. Dat is zo bij hen, waarom zou het dan bij ons anders zijn. Dat is hun logica volgens mij. Zij spelen met auto’s omdat ze dat graag doen. Dus gaan ze ervan uit dat ik graag ga werken omdat ik dat zo vaak doe. Makes sense, vind je niet?😉

  3. “Of een beetje auto gaan rijden.”🙂

    Heel leuk idee. Ga ik zeker doen bij onze drie kapoenen.
    Bedank je Tadeusz even voor zijn prachtige levensles die hij ons geeft?: ‘alles wat je veel doet, doe je graag.’…

  4. Pingback: De vragenronde | Nike

  5. Ondertussen had je het al gezien, maar ik vond dit idee dus geweldig (zo geweldig dat ik het “geleend” heb😉 )! Prachtig interview en inderdaad, wat een inzichten je zo krijgt in wat je kind van jou weet en begrijpt.

Geef een reactie

